Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [71]
Історія і правознавство [37]
Математика [30]
Фізика, астрономія [11]
Географія та економіка [13]
Інформатика [16]
Іноземні мови [94]
Хімія, біологія, екологія [37]
Фізичне виховання та основи здоров’я [19]
Музика, образотворче мистецтво [16]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 26.04.2024, 03:16

Головна » Статті » 2015 КО: специфіка навчальних предметів » Хімія, біологія, екологія

Патріотичне виховання як складова екологічної освіти.

           Пефтиц Ольга Леонідівна,

           вчитель біології та екології, перша категорія

           Запорізька загальноосвітня школа I – III ступенів № 51

           Запорізької міської ради Запорізької області,

           директор Балдук Оксана Григорівна,

           м. Запоріжжя, вул. Воронезька 4, т. 224-92-53,

           e-mail: school51_zap@ukr.net

                                                                         адреса сайту: http://school51zp.ucoz.ua/

 

 

 

Провідна педагогічна ідея досвіду:

Патріотичне виховання - це сфера духовного життя, яка проникає в усе, що пізнає, робить, до чого прагне, що любить і ненавидить людина, яка формується.В. О. Сухомлинський

Патріотизм (від грец. слова patris – вітчизна) – це стійка громадянська позиція, гордість за свою країну, шанобливе відношення до її  історії, відчуття своєї нерозривності з навколишнім світом, бажання зберігати і примножувати багатство своєї країни. У більшості навчальних закладів сьогодні патріотичне виховання розуміють як певні спеціальні заходи, зорієнтовані на важливі для нації, держави цілі.Але мені більше до вподоби ідеї В.А.Сухомлинського, який  підкреслював, що виховувати благородну любов до своєї вітчизни – це готувати дітей до простоїбуденної, повсякденної праці і відноситися до цієї праці як до патріотичної діяльності, як до праці, на благо, в ім’я України (автор).

Отже питання виховання, і, зокрема, патріотичного, у кожному навчальному закладі визначаються, перш за все, змістом освіти, навчальної праці, яка повинна передбачати формування у особистості ціннісного ставлення до навколишньої дійсності (рідної землі, своєї нації, матеріальних і духовних надбань суспільства, інших людей) та самої себе, активної за формою та моральної, за змістом, життєвої позиції .

Таким чином, визначення цінностей є надзвичайно важливим, базовим етапом  у процесі організації освітньо-виховної роботи  навчального закладу, оскільки саме цінності є рухаючим фактором роботи дитячого колективу та обумовлюють  відповідно вибір форм організації роботи, практичних засобів її реалізації, без цього робота втрачає сенс, втрачає свою соціальну, патріотичну, значимість.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:

Робота є узагальненням системи роботи екологічного і патріотичного виховання учнів. Відмічені формуючі чинники ціннісного ставлення особистості дитини до рідного краю та самої себе, усвідомлення відповідальності за свою діяльність – шлях, яким формується справжня громадянська позиція, національна самосвідомість, патріотизм, відчуття господаря на своїй землі, дбайливе відношення до природи, пам'ятників старовини, пошана до старших.

Науково-теоретична база досвіду:

  • Концепція національно – патріотичного виховання молоді. – Наказ МОН України від 27.10.2009  № 3754/981/538/49.
  • Закон України «Про освіту» (від 20 вересня 2003 р.);
  • Закон України «Про загальну середню освіту» (від 13 травня 1999 р.);
  • Національна доктрина розвитку освіти (затверджена Указом Президента України від 17 квітня 2002 р. № 347/2002);
  • Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів зі змінами (2015р.);

Стисла анотація досвіду:

Один із секретів педагогічної творчості полягає в тому, щоб збудити в учителя інтерес до пошуку, до аналізу власної роботи. Хто намагається розібратися в хорошому і поганому на своїх уроках, у своїх взаєминах з вихованцями, той вже досяг половину успіху.В.О.Сухомлинський

Досвід сприяє виконанню завдань Концепція національно – патріотичного виховання молоді, а також реалізації ідей особистісно зорієнтованого, компетентнісного і діяльнісного навчання, що забезпечують розвиток академічних, соціокультурних, соціально-психологічних та інших здібностей учнів, сприяють формуванню ключових і предметних компетентностей та спрямовані на розвиток умінь і навичок учнів застосувати здобуті знання у практичних ситуаціях, пошук шляхів інтеграції до соціокультурного середовища, зумовлений вимогами реальної педагогічної практики сучасної школи, яка диктує необхідність застосування під час викладання таких форм, методів, технологій навчання, які б збуджували творчість та ініціативу учнів.

 У новій освітній парадигмі акцентується увага на демократизації стосунків «учитель - учень» та активному залученні батьків до співпраці із загальним – освітнім навчальним закладом. Відкрилися можливості: припинити наздоганяти своїх учнів, а почати вести їх за собою;  налагоджувати спілкування з батьками своїх учнів.

Новизною досвіду є оригінальне використання педагогічних та інформаційних інновацій, розробка власної системи залучення учнів до продуктивної практичної навчальної діяльності з урахуванням вікових  та індивідуальних особливостей учнів під час НВП та у позаурочний час.

Результативність впровадження досвіду:

Будьте шукачами, дослідниками! Якщо не буде вогника у вас, вам ніколи не запалити його у інших!В. О. Сухомлинський

Серед напрямків роботи уроках екології та на факультативних заняттях, можна назвати:

  • створення куточка «Патріотизм починається з тебе»;
  • збір вторинної сировини та її застосування ;
  • природоохоронна толока «День Довкілля»;
  • виготовлення ляльок-мотанок для бійців ;
  • прибирання о.Хортиця тощо;
  • проведення виставки «Поробки із вторинної сировини».

Для дитини, життєвий досвід якої невеликий, загальне поняття Батьківщина формується, перш за все, через його Малу Батьківщину – місце, в якому кожен може упізнати знайоме і рідне, оскільки це є минулим і сьогоденням тих близьких людей, які нас оточують.

Тому у навчальних програмах екології рідного краю обов’язковим є  ознайомлення вихованців з ключовими надбаннями історико-культурної й природної спадщини Запорізького краю.Використання краєзнавчого (місцевого) матеріалу під час навчально-виховного процесу дозволяє готувати громадянина не на абстрактних, далеких від розуміння дітей поняттях, а на прикладах з життя. Саме історія сім'ї,  міста, їх природне оточення створює ту атмосферу, яка дозволяє дитині усвідомити себе частинкою українського народу, продовжувачем культурних традицій, які зберігалися багатьма поколіннями наших предків. Пошук свого коріння, любов до свого краю (Малої Батьківщини), пошана до вітчизняної історії і усвідомлення відповідальності за свою діяльність – шлях, яким формується справжня громадянська позиція, національна самосвідомість, патріотизм, відчуття господаря на своїй землі, дбайливе відношення до природи, пам'ятників старовини, пошана до старших.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:

Практична значущість досвідуполягає в тому, що основні положення  і пропозиції досвіду сприятимуть відродженню та утриманню інтересу учнів до навчальної діяльності на уроках екології і допоможуть у  визначенні напрямків екологічної тапатріотичної роботи, пошук шляхів ефективного втілення  певних цінностей та моральних якостей в усі напрямки НВП,  у конкретну практичну діяльність учнівського  колективу.

Вважаю патріотичний напрямок в системі роботи з екологічного виховання учнів особливо важливим, оскільки сучасні проблеми – це конфлікт різних інтересів людини (і всього суспільства в цілому) – політичних,  соціальних, екологічних тощо. Тому дієва сторона діяльності учнів-втілення цінностей через природоохоронну діяльність.

Застосування активних і пасивних форм охорони природи, орієнтує учнів на участь у програмах, спрямованих на збереження цінних природних територій і об'єктів краю, розробку і реалізацію власних проектів, на поліпшення екологічної ситуації в місці проживання, на збереження біологічної і ландшафтної розмаїтості.

Дітьми створені стінгазети, презентації і відеоролики на теми:«Друге життя відходам» «Патріотизм починається з тебе», «Макулатура на ліки», «Збережемо дерева», «Кришечки на протези», «Тканини на сітки», «Збираємо батарейки», «Поважай природу»,де участі у зборі вторинної сировини приєдналися батьки та родичі наших дітей.Буклети та інформаційні листівки були розміщені на будинках і жителі виявляли бажання приєднатися до нас!

Репрезентація досвіду:

  • презентація досвіду роботи  в рамках  природничо-наукових  тренінгів з підвищення якості шкільної хіміко-біологічної освіти ІАМЦ «Формування екологічної свідомості школярів»
  • презентація досвіду роботи  в рамках методичного тижня ЗЗОШ №51;
  • виступ на педагогічній раді Запорізької ЗОШ №51;
  • презентація досвіду роботи  в рамках ШМО;
  •  проведення міської екологічної акції «Чисте місто» (сайт школи).


Джерело: http://olga334.wix.com/photography-blog#!blank/a781a
Категорія: Хімія, біологія, екологія | Додав: ptichechka87 (22.01.2016)
Переглядів: 1825 | Коментарі: 6 | Рейтинг: 1.0/144
Всього коментарів: 6
6 elena_svisenko  
Дуже цікавий матеріал. Так тримати! Бажаю успіхів в подальшій роботі.

5 Людмила8483  
Досвід дієвий! Проекти захоплюючи! Наснаги в шляхетній справі!

4 Ольга8608  
Видно професіоналізм, креативність, наполегливість, захоплення своею працею. Ольга Леонідівна піднімає дуде важливі питання сьогодення. Успіхів Вам!

3 Razmachajchik  
Досвід переконливо нагадує істину :"Суха теория, мой друг, а древо жизни вечно зеленеет"! Творчої наснаги! Вперед до нових звершень та перемог!

2 papazen  
Молодці!!! Кожне слово підтверджено реальними діями!!!

1 ptichechka87  
Наче здійснила віртуальну подорож разом з вами!!!!!  hands

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024