|
Ласинська Ірина Миколаївна,
вчитель хімії, біології, спеціаліст вищої категорії, старший вчитель
Запорізький Академічний ліцей
Директор: Коміссаров Вадим Олексійович
Адреса: 69095, м. Запоріжжя, вул. Гоголя 155
Телефон: (0612) 62-30-51
Е-mail: zal.akademic@ukr.net
Сайт: http://academlyceum.zp.ua/
|
Провідна педагогічна ідея досвіду:
Формування в учнів здоров’язбережувальної компетентності, дбайливого ставлен-ня до власного здоров’я та здоров’я інших людей, стійкого вміння застосовувати в умовах конкретної ситуації сукупність здоров'язбережувальних компетенцій.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Здоров’я нації визначається рівнем здоров’я дітей. Дослідження доводять, що практично незамінним та єдиним (після сім’ї) фактором, який може впливати на стан здо-ров’я дітей, є навчальний заклад. Тому сьогодні перед педагогами постала проблема: як зміцнити здоров’я учнів? як зменшити негативну дію факторів, що впливають на здоров’я дитини? як сформувати у школярів ціннісне ставлення до свого здоров’я і життя, до здо-ров’я оточуючих?
Саме тому пріоритетним завданням навчально-виховного процесу в сучасній школі є формування ключових компетентностей, одна з них – здоров’язбережувальна.
Науково-теоретична база досвіду:
Аналіз публікацій і досліджень довів, що багато науковців (як вітчизняних, так і зарубіжних) приділяють увагу поняттям «здоров’я» (М. Амосов, Г. Апанасенко, І. Брехман), «здоров’язбережувальна компетентність» (В. Безрукова, Н. Бібік, Т. Бойченко, Д.Воронін, С. Кондратюк, О. Савченко), «здоров’язбережувальні технології» (Т.Бойченко, І.В.Волкова, О.Н.Московченко, М.К.Смирнов).
Розглянуто наукові положення про взаємозалежність фізичного, психічного, соціа-льного й духовного здоров’я (Г. Апанасенко, Т. Бойченко, І. Брехман, І. Дубровіна та ін.).
Питаннями формування здорового способу життя займалися М. Амосов, В. Бобрицька, Д. Давиденко, К. Купер, С. Лапаєнко, Ю. Лісіцин.
Формування здоров'язбережувальної компетентності учнівської молоді та умови їх оптимізації сформульовані в працях А. Здравомислова, Л. Сущенко, І. А. Анохіної, Д.Є.Вороніна.
Стисла анотація досвіду:
Формування здоров’язбережувальної компетентності відбувається за такими на-прямками: робота на уроці, робота з батьками, робота з медичними працівниками, позак-ласна робота.
Мета всіх здоров’язбережувальних технологій - сформувати в учнів необхідні знання, вміння та навички здорового способу життя, навчити використовувати набуті знання в повсякденному житті.
У представленій роботі розглянуті такі форми, методи та прийоми роботи вчителя:
1. Кооперативне навчання - «Акваріум», «Робота в парах», «Діалог», «Синтез ду-мок», «Спільний проект», «Пошук інформації»;
2. Фронтальні методи - «Обговорення проблем у загальному колі», «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Дерево розв’язань»;
3. Навчання у грі - «Імітації», «Громадські слухання», «Рольова гра»;
4. Навчання у дискусії - «Обери позицію», «Зміни позицію», «Неперервна шкала ду-мок», «Дискусія».
Саме вони допомагають вчителю формувати здоров’язбережувальну компетент-ність учнів, керуючись наступними постулатами:
- бути фізично здоровим (нормальна роботу всіх органів і систем);
- бути соціально здоровим (мати гармонійні відносини з сім’єю, учнівським ко-лективом, вміння знайти друзів, підтримувати з ними добрі стосунки);
- бути психічно здоровим (мати змогу реалізовувати свої бажання, мати позити-вні емоції, добру пам'ять, уміти робити висновки, аналізувати різні життєві ситуації);
- бути духовно здоровим (відчувати себе щасливим, отримувати задоволення від своєї діяльності, вміння жити в згоді з оточуючими).
Результативність впровадження досвіду представлено у вигляді моніторингу:
- якості навчальних досягнень учнів;
- відношення дітей до свого здоров’я;
- стану здоров’я учнів.
Аналіз моніторингових досліджень довів, що використані форми, методи та прийо-ми роботи вчителя призвели до поліпшення якості навчальної діяльності учнів, до усвідо-млення школярами цінності власного здоров’я та здоров’я оточуючих.
Репрезентація досвіду:
Досвід роботи презентовано на засіданнях шкільного методичного об’єднання (протокол № 4 від 24.03.2015 р.).
Посилання на матеріал: http://newbiohimik.blogspot.com/p/blog-page_68.html