Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [71]
Історія і правознавство [37]
Математика [30]
Фізика, астрономія [11]
Географія та економіка [13]
Інформатика [16]
Іноземні мови [94]
Хімія, біологія, екологія [37]
Фізичне виховання та основи здоров’я [19]
Музика, образотворче мистецтво [16]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 11.08.2020, 08:46

Головна » Статті » 2015 КО: специфіка навчальних предметів » Хімія, біологія, екологія

Формування в учнів способів роботи з природничою інформацією

Формування в учнів способів роботи з природничою інформацією

             Лукашова Тетяна Олександрівна,

             вчитель біології та природознавства,

             спеціаліст І категорії

Запорізький колегіум«Мала  гуманітарна академія»

Директор: Овдієнко Л.К.

Адреса: 69114, м.Запоріжжя,

вул.  Гудименка, 13

тел./факс: (061) 224-93-02

e-mail:  mga.school@gmail.com

 

 

Провідна педагогічна ідея досвіду: уміння самостійно працювати з інформацією – запорука успішного навчання.

Обґрунтування актуальність та перспективності досвіду

В умовах становлення і розвитку високотехнологічного інформаційного суспільства в Україні виникає необхідність підвищення якості та пріоритетності шкільної природничо-математичної освіти. Концепція Державної цільової соціальної програми підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти визначає фундаментальну природничо-математичну освiту як один з основних факторiв розвитку особистостi. Таким чином, навчальний процес у загальноосвітніх навчальних закладах повинен бути організований таким чином, щоб учні могли увесь час оновлювати свої знання, а це можливо лише за наявності  умінь і навичок самостійно опрацьовувати інформацію. Отже,  тема  «Формування у учнів способів роботи з природничою інформацією» є актуальною.

Науково – теоретична база досвіду – це нормативно правові акти України: Закон      «Про освіту», Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти, Національна доктрина розвитку освіти, Концепція Державної цільової соціальної програми підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти, Концепція  національно-патріотичного виховання дітей та молоді.

Науковим обґрунтуванням досвіду слугують праці класиків української педагогіки К.Д.Ушинського, А.С.Макаренка і В.О.Сухомлинського, І.С. Якиманської,  сучасних дослідників педагогіки Л. Штабової, Н. Бухлової, С. Міхелі, досвід англійських  педагогів практиків А. Фабер, Є. Мазлиш, американських спеціалістів з освіти кінезіології  Поли і Гейна Денісонів.                   

Стисла анотація досвіду. На  уроках впроваджую  спостереження і опис, суть яких є безпосереднім, цілеспрямованим, планомірним сприйняттям дітьми процесів, явищ об’єктів навколишнього світу з допомогою органів чуття.  Впроваджую спостереження (розпізнавальні, за зміною й перетворенням об’єктів та репродуктивні), використовуючи  «алгоритми проведення спостережень», де учні  поетапно  описують явища природи, які спостерігають.

В роботі з текстом  підручника використовую «алгоритм роботи з текстом параграфа», «алгоритм  роботи з ілюстраціями параграфу». Для закріплення вивченого впроваджую прийом  «картка пам’яті» (зображення у вигляді «вільного павутиння», лінійної послідовності, сітки, блок – схеми). Щоб учень краще засвоїв та зрозумів навчальний матеріал, використовую метод постановки запитань різного рівня складності та прийом інтерактивної системи ефективного читання і мислення «INSERT».        

Зміст навчального матеріалу з біології  насичений поняттями.  Кожне поняття має зміст і обсяг, тому використовую розроблені  навчальні картки «уміння оперувати поняттями».

Під час вивчення біології в сьомому  класі учні повинні встановлювати подібні та відміні риси тварин, закономірності розвитку систем органів різних організмів. Тому при вивченні даних теми використовую розроблені алгоритми: «Порівняй», «Розподіли», «Поясни», «Зроби висновок».

  Під час підготовки повідомлення пропоную використовувати прийом «хочу дізнатися – дізнався – хочу поділитися інформацією», складання біологічних паспортів використовую під час вивчення тварин.

Використовую   розробленні інструктивні картки  «Дослідницький практикум вдома», де вказано поетапний порядок роботи, правила оформлення та як зробити висновок.

Спосіб етнографії дає змогу реалізувати Концепцію національно – патріотичного виховання. Примушує не лише відчути важливість матеріалу, але й доторкнутися до духовних джерел, історії свого народу. На уроках використовую загадки, легенди, прислів’я на  «Народна скарбничка».

Результативність впровадження досліду. Аналізуючи практичне впровадження способів формування навичок роботи з природничою інформацією, з’ясувала: психологічно комфортно почувають себе учні тоді, коли знають, що буде питати вчитель і як. Відпрацювавши  навички  роботи з текстовим матеріалом навчального підручника на уроці, учням легше  опрацьовувати інформацію з інших джерел.

Репрезентація досвіду .

Даний досвід був презентували на кафедрі природничих наук Запорізького колегіуму «Мала гуманітарна академія».  Може бути використаний  вчителями біології, або  тими, хто працює з різними джерелами інформації.

 

 



Джерело: http://lukaschova.blogspot.com
Категорія: Хімія, біологія, екологія | Додав: ptichechka87 (28.01.2016)
Переглядів: 659 | Рейтинг: 1.0/66
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2020