Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [71]
Історія і правознавство [37]
Математика [30]
Фізика, астрономія [11]
Географія та економіка [13]
Інформатика [16]
Іноземні мови [94]
Хімія, біологія, екологія [37]
Фізичне виховання та основи здоров’я [19]
Музика, образотворче мистецтво [16]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 20.04.2024, 07:08

Головна » Статті » 2015 КО: специфіка навчальних предметів » Хімія, біологія, екологія

Формування ключових компетентностей учнів на уроках біології шляхом використання інтерактивних форм і методів роботи

Тема: Формування ключових компетентностей  учнів  на уроках біології шляхом використання інтерактивних форм і методів роботи

 

        ПІБ вчителя:  Кикоть Олена Анатоліївна,

        вчитель біології, кваліфікаційна категорія  

       «Спеціаліст вищої категорії», педагогічне звання

        «Старший вчитель»

 

     Адреса школи м.Запоріжжя, Хортицький район, Рубана, 9

      тел.: (061)2366930

 

    email: zzbnvk106@ukr.net

     http://zzbnvk106.zz.mu

            Провідна педагогічна ідея досвіду   полягає у використанні інтерактивних форм і методів роботи на уроці, де моделюються реальні життєві ситуації, пропонуються проблеми для спільного вирішення, застосовуються рольові ігри. Через використання інтерактивних форм і методів роботи я намагаюся формувати життєві компетентності учнів, розвинути творчу особистість, допомагаю виробити її власні цінності, активну життєву позицію.

          Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду

          Особливості XXI століття вимагають від сучасної школи формування молодої людини, високоосвіченої, суспільно активної, творчої, конкурентоспроможної, яка не тільки багато знає, а й використовує знання як життєвий інструмент; не тільки виконує команди, а й генерує нові ідеї, приймає нестандартні рішення, вміє критично мислити, володіє комунікативними здібностями, використовує свій потенціал для самореалізації, відповідно ставиться до життя, впевнено відповідає на виклик нового тисячоліття.

        Зміни життя в сучасному світі вимагають і змін мети та призначення сучасної освіти. Знижується функціональна значущість і привабливість традиційної організації навчання, передача «готових» знань від викладача  до слухача перестає бути основним завданням навчаль­ного процесу.

        Сьогодні, як ніколи раніше, перед школою стає проблема виховання свідомої людини, з достатньо сформованими компетентностями, які дають їй змогу успішно виконувати будь-які життєві та соціальні ролі, бути творцем свого життя, активно інтегруватися в українське та європейське суспільство.

        Важливо викликати інтерес до навчальної теми, перетворювати  аудиторію пасивних спостерігачів на активних учасників заняття, навчити способів  практичного застосування отриманої інформації у повсякденному житті. Реалізувати зазначені завдання покликана інтерактивна модель навчання.

       Науково-теоретична база досвіду

       Ідею впровадження інтерактивних технологій в практику навчання розробили            О. Пометун, О. Данилевська, Л. Пироженко, Л. Божович, М. Гамезо О. Забужко,                І. Надільний, Т. Драгунова, Д. Колесов, та інші. Ці вчені обґрунтували доцільність використання активних форм і методів роботи для активізації пізнавальної діяльності учнів, поліпшення успішності дітей, підвищення рівня навчальної мотивації. Інтерактивне навчання передбачає перетворення суперпозиції вчителя і субординізованої позиції вихованця у особистісно-рівноправні позиції, допомагає освоїти вміння вести соціокультурний діалог на основі розуміння, прийняття та визнання особистості. Відомі праці наступних авторів: Е.С. Полат, Дж. Д’юї, І.С. Сергеєва, І.Д. Звєрєва, С.Н.Глазичева, І.Т.Суравегіна, А.Д. Урсул, У.М.Степа, С.Макшинський.

      Стисла анотація досвіду

      В роботі розкрита  проблема використання широких можливостей  інтерактивних методів навчання в контексті реалізації компетентісного підходу  та розвиток креативних здібностей учнів шляхом застосування методу проектів на уроках біології. Інтерактивні методи, без сумніву, здатні забезпечити безпосереднє спілкування учнів, що сприяє формуванню комунікативної компетентності. Але, що важливо, вони ґрунтуються на навчанні у взаємодії, яка передбачає організацію спільної роботи, налагодження контактів задля розв’язання навчальних завдань і взаємонавчання, актуалізацію досвіду безконфліктних відносин. Усе це зумовлює цінність інтерактивних методів навчання в системі формування компетентностей.

    Саме інтерактивні форми та методи роботи дозволяють максимально підвищити ефективність навчально-виховного процесу, дають можливість створити такі умови, коли всі учні залучаються до активної, творчої пізнавальної діяльності, процесу самонавчання, самореалізації, вчаться спілкуватися, співпрацювати, відстоювати свою позицію. Результатом інтерактивного навчання є формування висококомпетентнісної особистості, яка володіє всіма життєвими компетентностями, в якої встановлені тісні зв’язки із суспільством, засвоєні його цінності, особистість добре підготовлена до життя в сучасному суспільстві. Саме така особистість зможе успішно само реалізовуватися в соціумі як свідомий громадянин, високий професіонал, здатний успішно функціонувати в сучасному суспільстві.

    Додається досвід застосування проектної діяльності. Участь у проектній діяльності дозволяє  розширити коло спілкування, комунікативне середовище учнів, а також набути навичок ділового спілкування, самостійної і групової роботи, спілкування в групі, подолання психологічних бар'єрів, що є необхідним для формування самоосвітніх компетенцій.

   Викладений матеріал повністю відповідає проблемі досвіду. Практична цінність дослідження полягає в тому, що його матеріали можуть використовуватися  на уроках біології,  в організації позакласної роботи з предмету. Загальна методологія деяких уроків може використовуватись учителями всіх предметів шкільного курсу.

    Результативність впровадження досвіду:

• підвищився інтерес до вивчення предмета;

• збільшилася кількість учнів, які виявляють бажають взяти участь у різних конкурсах та змаганнях;

• перемоги у олімпіадах і конкурсах:

  • ІІ етап Всеукраїнських учнівських олімпіад з біології, екології  2014-2015 н.р. – 4 призери (ІІ, ІІІ призові місця);
  • конкурс «Я – дитина природи» - 1 призер;
  • конкурс  «Довкілля і людина» - 2 переможці (ІІІ місця), 1 призер.  

    Репрезентація досвіду

    Участь в інтернет-педраді "Інтерактивні технології-шлях до формування творчої особистості учня". Виступ презентація «Інтерактивні технології навчання на уроках біології».

    Відкритий урок для вчителів ЗЗБНВК № 106 з теми «Різноманітність павукоподібних та їх роль в екосистемах. Значення в житті людини».

Виступ з доповіддю та презентацією досвіду на засіданні РМЦ вчителів  біології та екології Хортицького району «Сучасний урок - спільна творчість учителя й учня».

Матеріали досвіду опубліковано у фахових виданнях:

  • цикл уроків з теми «Водорості». Науково-методичний журнал «Біологія»  № 27 (219). Вересень 2008 р.  Видавнича група «Основа»;
  • конспект уроку «Класи Земноводні та Плазуни». Науково-методичний журнал «Біологія»  № 9 (237). Березень 2009 р. Видавнича група «Основа»;
  •  «Подорож до замку Металів». Урок-подорож, 9 клас. Газета для вчителів хімії «Хімія» № 11 (587). Квітень 2009 р. Видавництво «Шкільний світ»;
  • «Використання мультимедійних презентацій на уроках хімії». «Інноваційні технології як чинник оптимізації педагогічної теорії і практики». Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції.  м. Херсон. 25-26 жовтня 2012 р.

 



Джерело: https://drive.google.com/file/d/0B0HOM8ckkLIdRlJaSXl5eHBaeW8/view?usp=sh
Категорія: Хімія, біологія, екологія | Додав: piskun528 (25.01.2016) | Автор: Кикоть Олена Анатоліївна E W
Переглядів: 2324 | Коментарі: 3 | Теги: біологія, інтерактивні форми і методи | Рейтинг: 1.0/168
Всього коментарів: 3
3 sveta_99  
Практична цінність дослідження полягає в тому, що його матеріали можуть використовуватися  на уроках біології,  в організації позакласної роботи з предмету. Загальна методологія деяких уроків може використовуватись учителями всіх предметів шкільного курсу.

2 loginova  
Головне завдання сучасного педагога навчити дитину не тільки ефективно здобути нові знання, а й критично й реально досліджувати нову інформацію, аналізувати й відбирати її, оцінювати нові ідеї, вирішувати, що важливо, а що ні, визначати загальну цінність нових знань на основі власних потреб і цілей.

1 klym19  
Дуже корисний досвід. Дякуємо за уроки-подорожі)

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024