Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [71]
Історія і правознавство [37]
Математика [30]
Фізика, астрономія [11]
Географія та економіка [13]
Інформатика [16]
Іноземні мови [94]
Хімія, біологія, екологія [37]
Фізичне виховання та основи здоров’я [19]
Музика, образотворче мистецтво [16]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 19.04.2024, 20:14

Головна » Статті » 2015 КО: специфіка навчальних предметів » Хімія, біологія, екологія

Формування інформаційної культури шляхом використання технології розвитку критичного мислення

Формування інформаційної культури шляхом використання технології розвитку критичного мислення

Черевко Яна Вікторівна, вчитель біології та хімії, вища 

Запорізька гімназія №6 Запорізької міської ради Запорізької області

Директор: Бєлік Людмила Володимирівна

Адреса школи: м.Запоріжжя,

вул. Олімпійська буд.2

тел.: (061) 769-80-33 

email: school6.zp@gmail.com

http: http://gymnasium6.zp.ua

Провідна педагогічна ідея досвіду Використання технології критичного мислення дає змогу формувати пізнавальний інтерес в учнів та розуміння вивченого,розвивати внутрішню мотивацію до цілеспрямованого навчання,спонукати учнів до порівняння отриманої інформації з особистим досвідом.

Зміна вимог до роботи вчителя: від умінь транслювати і формувати програмний обсяг знань до вмінь розв'язувати творчі завдання, формувати багатовимірну свідомість, розвивати здібності до самореалізації шляхом поєднання творчого, дослідницького підходів, розширення форм соціальних і культурних практик на основі ідеї креативного потенціалу особистості дитини.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду У  сучасному світі,де кількість інформації перевищую усі можливі межі,вміння з поданого контенту вибрати правдиву інформацію є сучасним завданням людини міленіуму. Також треба вміти цю інформацію  лаконічно,аргументовано та зважено презентувати. Людина,яка виявляє інтелектуальну активність у різних життєвих ситуаціях,здатність зайняти активну позицію у конфронтаційних ситуаціях буде людиною,яка зможе активно будувати своє свідоме життя.

Науково-теоретична база досвіду Технологія розвитку критичного мислення розроблена як модель інтерактивного навчання науковцями Бостонського центру розвитку етики та виховання.У витоках цього напрямку навчання стояли такі видатні вченні як Л.Виготський, Дж. Дьюи,М.Коул,Д.Верч, Л.Брунер.Свої наукові дослідження присвятили цій проблемі й вітчизняні вчені М.Красовицький,О.Бєлкіна,Ю.Стежко. Технологія розвитку критичного  мислення, на думку М.Ліпмана, є «вміле відповідальне мислення,що дозволяє людині формулювати надійні вірогідні судження».

Стисла анотація досвіду Щодня на кожного з нас, дорослих, обрушується потік інформації, обробка якого забирає у нас все більше часу, і цей потік постійно зростає. Зорієнтуватися в цьому безмежному морі нелегко. Непросто нам, дорослим людям, ще більш непросто дітям.

Що з цієї інформації важливо, а що ні, як з нею працювати, як оцінювати? Питань виникає безліч. І допомогти відповісти на ці питання може саме школа, саме їй під силу роз'яснити дитині незрозуміле, невідоме у світі інформації. Школа покликана навчити дитину користуватися інформацією так, щоб вона відкривалайомусвіт.Незаперечнимиперевагамивчителя у справі інформаційної підготовки учнів є систематичний характер впливу на учнів, обумовлений регулярністю навчальних занять, знання психолого-педагогічних особливостей кожної з вікових груп учнів, професійне володіння широким спектром сучасних форм і методів навчання, інноваційних педагогічних технологій.

Разом з тим, висококваліфікованийвчитель-предметник не завжди сам володіє предметною областю, пов'язаної з формуванням інформаційної культури особистості і включає не тільки широкий спектр професійних інформаційних знань і умінь, але і переконань. Це і ґрунтується на чіткій системі аргументації переконання у невідворотності вступу людства в інформаційне суспільство та суспільство знань; і уявлення про різноманіття накопичених інформаційних ресурсів; і володіння алгоритмами інформаційного пошуку.

Відсутність цілісної концепції формування інформаційної культури індивіда, а також глобальність завдання підготовки молодого покоління до життя в інформаційному суспільстві надають цій проблемі загальнодержавне значення. І в її вирішенні особливе місце, безумовно, повинні зайняти загальноосвітні установи. Лише фундаментальна освіта дозволяє людині відокремити зерна від плевел, скористатисяінформацією з толком і перетворити її в знання. Очевидно, що величезну роль набуває питання: що саме ми пізнаємо, що читаємо, як обираємо об'єкти для пізнання, для читання з неозорих інформаційних та документальних масивів. Те, що може дізнатися і прочитати за своє життя людина, - мізерно мало, якщо безсистемно використовувати всю ту інформацію, що йде сама в руки, або читати все випадковопотрапляюче на очі.

Критичне мислення - це здатність людини чітко виділити проблему, яку необхідно розв’язати, самостійно знайти, обробити і проаналізувати інформацію, логічно побудувати свої думки, навести переконливу аргументацію, здатність мислити мобільно, обирати єдино правильне розв’язання проблеми, бути відкритим до сприйняття думок  інших і одночасно принциповим у відстоюванні своєї позиції . Практичне значення представленої технології полягає у тому,що вона допомагаєформуватиособистість ,яка

-вміє поставити проблему та знайти алгоритм іі вирішення;

-доводить переконливими власними аргументами,що рішення є оптимальним;

- володіє вмінням соціалізувати свої ідеї.

Впровадження інформаційної культури шляхом використання технології розвитку критичного мисленнядосягається впровадженням на уроках біології наступними методами: евристичне навчання,мозковий штурм, проблемне навчання,метод проектів,дерево рішень,форум,шість капелюхів, діловий кошик,"думай і слухай".

Результативність впровадження досвіду Введення технології критичного мислення на уроках біології та хімії, в позакласній діяльності дало змогу підвищити рівень навчальних досягнень учнів, пізнавальної активності та мотивації до вивчення предмету біології та хімії, рівень активності учнів у позакласних екологічних проектах, пошуковій діяльності. Зросли показники результативності участі в предметних учнівських олімпіадах,конкурсах дослідницьких робіт МАН, Всеукраїнському конкурсі «Геліантус».

Репрезентація досвіду Досвід було репрезентовано на засіданні науково-методичної ради гімназії №6 (протокол № 2, від 24.11.2015р.), на засіданні районного методичного об’єднання вчителів біології (протокол №.2,від 3.11.2014)

Посилання матеріал:

http://gymnasium6.zp.ua/uploads/images/material%20school/dokument/Grod%20YV_oput.pdf

Категорія: Хімія, біологія, екологія | Додав: kommun (26.01.2016)
Переглядів: 1570 | Коментарі: 3 | Рейтинг: 1.0/289
Всього коментарів: 3
3 loginova  
Розвиток критичного мислення стає актуальним за часів інтенсивних соціальних змін, коли не можливо діяти без постійного пристосування до обставин, без ефективного розв'язання проблем, значна частина яких непередбачувана. У цьому сенсі є очевидною життєва необхідність формування критичного мислення, яке починається як перехід від навчання, орієнтованого переважно на запам'ятовування, до навчання, спрямованого на розвиток свідомого самостійного мислення учнів.

2 veron  
Легко и понятно! Прекрасно изложен материал. Приятно, что в наших школах работают такие светлые головы!

1 wika  
Чувствую свою школу! Конечно нравится!

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024