Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [71]
Історія і правознавство [37]
Математика [30]
Фізика, астрономія [11]
Географія та економіка [13]
Інформатика [16]
Іноземні мови [94]
Хімія, біологія, екологія [37]
Фізичне виховання та основи здоров’я [19]
Музика, образотворче мистецтво [16]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 26.04.2024, 11:55

Головна » Статті » 2015 КО: специфіка навчальних предметів » Хімія, біологія, екологія

Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках хімії засобами інноваційних педагогічних технологій

Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках хімії засобами інноваційних педагогічних технологій

Даниленко Лариса Миколаївна, вчитель біології і хімії, спеціаліст вищої категорії

Запорізька спеціалізована школа з поглибленим вивченням іноземних мов № 7 Запорізької міської ради Запорізької області
 
директор – Білоус Костянтин Андрійович, 
 
вул. Північнокільцева, 21, тел.769-80-37,  
 
 

Провідна педагогічна ідея досвіду: провідна ідея досвіду є підвищення розвитку пізнавальної активності учнів на уроках хімії, формування особистості учнів, їх розумового розвитку, творчого мислення, психологічного комфорту.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: згідно з новою редакцією Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти мета навчання хімії полягає у формулюванні природознавчої компетентності учнів через засвоєння системи інтегрованих знань про природу ї людину, основ екологічних знань, удосконалення способів навчально-пізнавальної діяльності, розвиток ціннісних орієнтацій у ставленні до природи. Досягнення цієї мети забезпечується шляхом реалізації нового змісту навчання та організації навально - виховного процесу на засадах компететнісного, діяльнісного підходів та особистісно-орієнтованого навчання.

Важливою проблемою сьогодні залишається питання урізноманітнення навчального процесу, активізації пізнавальної діяльності учнів, розширення сфери їх інтересів. Сучасним учням доступні найрізноманітніші джерела інформації, але часто саме наявність готової інформації сприяє розвитку пасивності. Зникає прагнення до пошуку, пізнання, творчості, тобто діяльності. Для цього процес навчання має бути сконструйований з максимальним наближенням до запитів і можливостей дитини.

Все це є досить актуальним і потребує нашої уваги. Саме тому упродовж 5 років я працюю над темою «Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках хімії засобами інноваційних педагогічних технологій»

Науково-теоретична база досвіду: авторська ідея досвіду базується на творчих надбаннях сучасної педагогічної науки і практики. Зокрема О. Пометун, І. Родигіної, Л. Пироженко,    М. Махмутова та інші.

Стисла анотація досвіду: досвід презентується у вигляді методичного комплекту з теми «Вода» курсу хімії 7 класу, який складається з календарного розподілу теми, розробок уроків, матеріалів для підготовки та проведення занять. Акцентом роботи було створення позитивної мотивації на уроці. З метою стимуляції пізнавального ставлення до навчання, розвитку творчого, продуктивного мислення, самостійності, вміння міжособистісного спілкування використовуються активні форми й методи навчання. Засвоєння нового матеріалу побудовано перш за все на співпраці учнів з учителем, спрямоване на формування у дитини відчуття власного і цікавого «відкриття». Зазвичай це групові, парні форми роботи, які чергуються з фронтальними, що передбачають постійну активну участь кожного учня в роботі на уроці. Особлива увага приділяється проектній діяльності учнів відповідно до їх вікових можливостей. Навчальні проекти – це доступні творчі завдання. Результати виконаних проектів мають бути безпосередньо пов’язані з реальним життям. Форма представлення проекту може бути різна: теоретичне розв’язання проблеми, плакат, екологічний знак, тощо.

У організації сучасного процесу велику роль грає мотивація. Існують методичні прийоми, які впливають на формування мотивації. Здивування – початкова фаза розвитку пізнавального інтересу. Під час підготовки до уроку особливу увагу варто приділяти психологічному настрою учнів, налаштувати їх на вивчення нового матеріалу. Процес навчання починається зі здивування.  Не здивуєш – не навчиш. Пошуку того, що може здивувати, примусити замислитися, відводять значне місце в підготовці до уроку. Можуть стати в нагоді  казки, мініатюри, історичні факти. Іноді можна розпочати урок віршем, уривками з художнього або музичного твору. Обов’язково слід використовувати рефлексійні прийоми у структурних елементах навчального заняття.   

Велику роль в активізації пізнавальної діяльності відіграє впровадження інтерактивних навчальних технологій — педагогічних прийомів, коли навчальний процес відбувається за постійної активної участі всіх учнів. Ігрові технології  на будь якому етапі уроку сприяють активізації пізнавальної діяльності. Вони надають учням свободу інтелектуальної діяльності, а вчитель спрямовує їх на створення проблемних ситуацій і пошуку шляхів розв’язання через уміло організовану пошуково-дослідну самостійну роботу. Так, на узагальнюючому уроці можна порекомендувати прийоми: «Вірю-не-вірю», «Третій зайвий», «Хрестики – нулики», «Хімічне печиво», «Шифрувальник», «Розірвана шпаргалка»  та ін.

В умовах недостатнього забезпечення шкільних хімічних кабінетів необхідними хімічними реактивами та обладнанням, реалізувати навчальні плани в частині проведення експериментальних робіт можливо за рахунок часткової заміни учнівського експерименту демонстраційним, застосуванням комп’ютерних технологій.

Для розвитку пізнавального інтересу школярів є багато різних нестандартних прийомів. Можна використовувати творчі домашні завдання(наприклад, «Працюємо з інформацією», «Перетворимо інформацію на знання», «Інформація до роздумів», «Я — репортер», «Хіміки малюють», «Хіміки жартують», «Точка зору», «Хімічний дизайн», «Коли уроки ще не зроблені»)

Результативність впровадження досвіду:сприяє досягненню поставлених цілей на уроці, розвиває інтерес до предмету, формує самостійність, розвиває розумові здібності, формує навички рішення нестандартних задач, підвищує якість знань учнів з предмету. Про результативність моєї роботи свідчить підвищення успішності учнів  та підвищення пізнавального інтересу учнів. Значна кількість учнів навчаються на високому і достатньому рівні.Велику увагу приділяю роботі  з обдарованими дітьми. Учні школи постійно беруть участь у шкільних та районних олімпіадах, різноманітних конкурсах. Про результати цієї праці свідчать призові місця учнів у ΙΙ (районному етапі) Всеукраїнської олімпіади з хімії.

Репрезентація досвіду: досвід з питання «Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках хімії засобами інноваційних педагогічних технологій» є доступним для використання вчителями природничих дисциплін загальноосвітніх навчальних закладів як на уроці, так і в позаурочний час.

Його цінність полягає в спрямованості змісту на реалізацію мети освіти: формування в учнів основних компетенцій. Рекомендованими формами поширення досвіду є такі:виступи на шкільних та районних методичних об’єднаннях;проведення відкритих уроків;представлення матеріалів на педагогічну виставку.

Посилання на матеріал http://danilenko2015.blogspot.com

Категорія: Хімія, біологія, екологія | Додав: kommun (22.01.2016)
Переглядів: 1759 | Рейтинг: 1.0/91
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024