Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [71]
Історія і правознавство [37]
Математика [30]
Фізика, астрономія [11]
Географія та економіка [13]
Інформатика [16]
Іноземні мови [94]
Хімія, біологія, екологія [37]
Фізичне виховання та основи здоров’я [19]
Музика, образотворче мистецтво [16]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 11.08.2020, 08:32

Головна » Статті » 2015 КО: специфіка навчальних предметів » Історія і правознавство

Розвиток мислення високого рівня. Завдання з курсу «Людина і світ» (11 клас) за таксономією Блума

Розвиток мислення високого рівня. Завдання з курсу «Людина і світ» (11 клас) за таксономією Блума

Тарасюк Світлана Миколаївна, вчитель історії, спеціаліст вищої категорії, старший учитель

Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 103 Запорізької міської ради Запорізької області

Директор: Ситенко Неля Юріївна

Адреса: 69118, м. Запоріжжя, вул. Новокузнецька, 18-а.

Телефон: +38 061 2799592

Е-мail: school103zp@ukr.net

Сайт: http://gradum103.zp.ua/

Провідна педагогічна ідея досвіду Формування в учнів критичного мислення на уроках курсу «Людина і світ» за допомогою завдань за таксономією Б. Блума з метою адаптації до вимог сучасного світу.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду Формування в учнів критичного мислення, навичок оцінювання суспільних явищ і процесів у Державному стандарті базової і повної середньої освіти визначено одним із завдань освітньої галузі, однак мусимо визнати відсутність повноцінного втілення задекларованої мети у навчальний процес. Проблемою залишається вміння учнів володіти такими мисленнєвими операціями, як аналіз, синтез, класифікація, узагальнення, порівняння тощо. Розробнені завдання за таксономією Блума саме націлені на розвиток у школярів мислення високого рівня, тому їхнє використання вбачається актуальним.

Науково-теоретична база досвіду Таксономія Блума – це класифікація шести різних рівнів мислення (когнітивних рівнів) від найпростішого до найскладнішого, а саме: знання, розуміння, застосування, аналіз, синтез, оцінка (згідно сучасної інтерпретації – запам’ятовування, розуміння, використання, аналіз, оцінювання і створення). Таксономія Блума дозволяє конкретизувати цілі навчання та допомогти вчителю: 1) визначити порядок і перспективу опрацювання навчального матеріалу; 2) виявити орієнтири спільної діяльності вчителя та учнів; 3) в умовах вираження цілей через результати навчальної діяльності створити можливість об'єктивної оцінки останніх.

Питання реалізації таксономії Блума розглядалося в роботах Л. Андерсона, С. Сполдінга, Д. Хамбліна, Ю. Бабанського, В. Беспалька, Н. Щуркової, А. Алексюка, В. Бондаря, В. Лозової та ін.

Стисла анотація досвіду Досвід «Розвиток мислення високого рівня. Завдання з курсу «Людина і світ» (11 клас) за таксономією Блума» за інноваційним потенціалом є модифікаційним, тому що пов’язаний з удосконаленням та раціоналізацією відомих ідей та методик. Згідно з таксономією Блума під час планування занять вчитель пропонує учням вправи та завдання, які ведуть учнів на найвищі рівні когнітивних процесів. На кожному етапі вчитель формулює цілі навчання, але не з погляду педагога, як дидактичні цілі (формувати, удосконалювати, тощо), а з погляду учня, як очікувані результати діяльності (учень умітиме, зможе тощо). Таке планування занять має декілька переваг. По-перше, знаючи цілі навчання, учитель упорядковує їх, визначає першочергові, базові, порядок засвоєння матеріалу і подальші перспективи роботи над ним. По-друге, знання вчителем конкретних цілей дає можливість пояснити учням орієнтири в їх спільній роботі. По-третє, чітке формулювання цілей, які виражені через результати діяльності, піддається надійній та об’єктивній оцінці. Слід зауважити, що процес розв’язування завдання відповідного рівня передбачає залучення навичок мислення усіх попередніх рівнів, тобто при розв’язуванні вправи, яка передбачає аналіз матеріалу, учень обов’язково залучає знання, демонструє розуміння матеріалу, дає оцінку та використовує на практиці. Так у процесі вивчення курсу «Людина і світ» на різних етапах уроку вчителем використовуються різнорівневі питання, що відповідають розвитку учнів. Таким чином, старшокласники вчаться від простого до більш складного.

Застосування технології різнорівневого навчання – таксономії Блума сприяє формуванню компетентностей учнів: розумінню нового матеріалу, використанню методів, концепцій, принципів і теорій в нових ситуаціях, аналізу, синтезу та оцінювання понять, суспільних явищ та подій, створення власних ідей та проектів.

Результативність впровадження досвіду Результатом використання під час вивчення курсу «Людина і світ» різнорівневих завдань за таксономією Блума пробуджує в учнів інтерес до суспільно-гуманітарних наук, сприяє розвитку самостійності та ініціативності, вмінню вести діалог, відстоювати власну точку зору. Вступ випускників на історичний, юридичний факультети, а також факультети міжнародних відносин ВНЗ є нагальним підтвердженням цьому.

Репрезентація досвіду

  • практична реалізація під час навчально-виховного процесу,
  •  обмін досвідом на семінарах, педрадах, методичних об’єднаннях, на сайті навчального закладу.

Посилання на матеріал   http://gradum103.zp.ua/index.php/pedagogicheskaya-vystavka

Категорія: Історія і правознавство | Додав: kommun (28.01.2016)
Переглядів: 650 | Теги: аналіз, розуміння, різнорівневі завдання, оцінювання, таксономія Блума, мислення високого рівня, синтез, застосування, «Людина і світ», знання | Рейтинг: 1.0/26
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2020