
Реалізація профільного (правового) навчання в системі безперервної освіти.
Синьогіна Ольга Віталіївна,
вчитель правознавства,
спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист
Запорізький колегіум «Мала гуманітарна академія»
Директор: Овдієнко Л.К.
Адреса: 69114, м.Запоріжжя,
вул. Гудименка, 13
тел./факс: (061) 224-93-02
e-mail: mga.school@gmail.com
Провідна педагогічна ідея досвіду. Досвід представляє систему роботи вчителя правознавства з впровадження правового профілю у загальноосвітній школі. Матеріали досвіду дають чітке уявлення про зміст, організацію та результати реалізації профільного навчання в системі безперервної освіти середнього та вищого навчальних закладів. Науково обґрунтована та розкрита соціально-педагогічна значущість проблеми дослідження, показана можливість створення демократичного правового простору у навчальному закладі, розкрита система допрофільної та профільної підготовки учнів-правознавців.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду. Актуальність педагогічного досвіду як з наукової, так і з практичної точок зору полягає у формуванні правової компетентності старшокласників в умовах профільного навчання, підготовка їх до продовження освіти у вищих навчальних закладах. Входження України до європейської спільноти, створення правової держави, визначення серед основних державних пріоритетів забезпечення прав і свобод людини та розбудова громадянського суспільства потребують формування у кожній окремо взятій школі демократичного правового простору. Ідея профільності старшої школи надала сьогодні можливості створення демократичного правового простору всім навчальним закладам України. В основі досвіду «Реалізація профільного (правового) навчання в системі безперервної освіти» лежить наступна гіпотеза: створення демократичного правового простору в загальноосвітньому навчальному закладі потребує розробки та впровадження нової моделі навчального процесу, в якому цілі, зміст, організація правового профілю спрямовані на формування в учнів системи правових знань, системи цінностей власної особистості і інших людей, прагнення до навчання протягом всього життя. Це забезпечить високий рівень допрофесійної підготовки випускників ЗНЗ, їх бажання навчатися на юридичному факультеті ВНЗ. Даний досвід може бути використаний вчителями і адміністрацією загальноосвітніх шкіл в умовах профільного навчання.
Науково-теоретична база досвіду. Це нормативно-правові акти України: Державна Національна програма «Освіта», Національна доктрині розвитку освіти (2002), закон України «Про загальну середню освіту», Концепція загальної середньої освіти (12-річна школа) та Концепція профільного навчання у старшій школі, в якій ідея профільності старшої школи була теоретично обґрунтована групою науковців Інституту педагогіки АПН України. Науковим обґрунтуванням досвіду слугують наукові праці вчених та педагогів-дослідників О.І. Бугайова, С.Н. Чистякової, В.І. Кизенко, О.А. Кузнецова, І.С. Якиманської, Н.О. Аніскіної, В.В. Рибалка, І.Л. Лікарчука.
Стисла анотація досвіду. Викладання правового профілю розглядається не тільки як предметно академічне навчання, а й значне розширення освітнього та педагогічного середовища. За 3 роки викладання правового профілю мною були відпрацьовані такі напрямки формування профільного навчання: зміст та програмне забезпечення викладання предметно-зорієнтованих курсів допрофільної підготовки та факультативних курсів; система роботи з обдарованими учнями та підготовка їх до участі у різноманітних правознавчих конкурсах; підходи до організації науково-дослідницької діяльності учнів з правознавства; система викладання та програмне забезпечення навчальної практики для учнів профілю; співробітництво з Юридичним інститутом ім. В. Сташиса КПУ; навчально-методичний комплекс викладання правознавства за профільною програмою.
Результативність впровадженого досвіду. Результати впровадження правового профілю свідчать про реалістичність досвіду. Випускники правового профілю вільно оперують основними поняттями у сфері юридичної науки; самостійного отримують та обробляють різнобічну правову інформацію; використовують знання з правознавства при аналізі та правовому розв’язанні конкретних життєвих ситуацій, проводять юридичні консультації; вміють захищати свої права та права інших, спираючись на правові знання. Крім того про високу ефективність правового профілю свідчать опитування батьків та інші об’єктивні результати: 81% учнів навчаються на достатньому і високому рівні; призові місця на олімпіадах різного рівня, активна участь у науково-дослідницькій діяльності та продовження навчання в системі вищої освіти на юридичному факультеті (90%). Результативністю досвіду також є розроблене ресурсне забезпечення викладання правового профілю в школі: програма предметно-зорієнтованого курсу допрофільної підготовки «Вступ до правознавства» (для учнів 8-х класів); програма факультативного курсу з правознавства ( для учнів 9-х класів); програми індивідуальної підготовки учнів до участі у олімпіадах з правознавства та різноманітних творчих конкурсах, програма курсу навчальної практики з правознавства, удосконалені практичні роботи, усні термінологічні диктанти; творчі роботи; комплекс перевірочних робіт; презентації навчального матеріалу.
Репрезентація досвіду. Досвід реалізації профільного навчання в системі безперервної освіти представлений у науково-методичному посібнику «Профільне навчання в системі безперервної освіти «школа – вищий навчальний заклад», який був виданий за результатами експериментальної діяльності ЗЗНВК «МГА» і Класичного приватного університету у 2013році та навчально-методичному посібнику «Профільна школа-шлях до свідомого вибору професії: із досвіду роботи Запорізького колегіуму «Мала гуманітарна академія» у 2015 році. У 2013/2014 навчальному році досвід «Реалізація профільного (правового) навчання в системі безперервної освіти» розповсюджувався для вчителів історії і правознавства шкіл Хортицького району м. Запоріжжя через заняття майстер-класу. У 2012 році досвід впровадження правового профілю у ЗК «МГА» був представлений на VІ Міжнародній виставці навчальних закладів (Сучасна освіта в Україні) в номінації «Впровадження творчих педагогічних розробок та надбань в освітній процес»(за результатами виставки матеріали школи були нагороджені Золотою медаллю). У 2015 році досвід був представлений на ІІ (обласному) етапі Всеукраїнського конкурсу «Учитель року» в номінації «Правознавство», де посів ІІ місце.
Джерело: http://pravoznavstvo-zp.blogspot.com |