Навчально-методичний комплекс курсу «Історія України» для 8 класу (у відповідності до нової навчальної програми)
Петров Роман Володимирович, вчитель історії, «спеціаліст вищої категорії»
Запорізький ліцей «Логос» Запорізької міської ради
Директор: Рівкін Анатолій Давидович
Адреса: 69035 Запоріжжя, вул. Рекордна, 27-А
Телефон: 233-33-19, 34-01-62
Провідна педагогічна ідея досвіду:
забезпечення поєднання особистісно орієнтованого, діяльнісного та компетентнісного підходів до навчання та методичного супроводу передбаченої новою програмою багатоаспектності викладу — вивчення різних вимірів історії (соціального, економічного, політичного, культурного, ґендерного тощо) та багатоперспективності — вивчення історії з погляду різних суб’єктів історичного процесу.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
актуальність та перспективність представленого матеріалу зумовлена переходом до викладання історії за новим Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти та спрямованістю його на реалізацію завдань шкільної історичної освіти:
- розвиток інтересу учнів до історії як сфери знань і навчального предмета, власних освітніх запитів і вміння їх задовольняти;
- здобуття та засвоєння учнями системних знань про головні події, явища та тенденції в історії України та світу;
- ознайомлення їх з духовними і культурними надбаннями та цінностями, історико-культурними традиціями українського народу і цивілізації в цілому;
- формування в учнів умінь визначати, відбирати і використовувати у процесі пошуку інформацію про минуле, різні види історичних джерел, зокрема текстові, візуальні та усні, артефакти, об’єкти навколишнього історичного середовища (музеї, архіви, пам’ятки культури та архітектури), інформаційнокомп’ютерні технології, а також умінь представляти обґрунтовані та структуровані знання, власне розуміння історії з використанням відповідного понятійного апарату та виважено розглядати контроверсійні, суперечливі теми.
Науково-теоретична база досвіду:
підхід вчителя до створення навчально-методичного комплексу ґрунтується на системі наукових ідей і понять сучасної історичної науки, загальнолюдських цінностях українського суспільства, сучасних психологопедагогічних та методичних вимогах до процесу навчання в основній школі і спрямований на забезпечення умов для набуття учнями ключових і галузевих компетентностей та предметної історичної компетентності.
Стисла анотація досвіду:
за інноваційним потенціалом досвід можна охарактеризувати як комбінаторний (такий, який передбачає нові конструктивні поєднання відомих ідей, методик тощо). Навчально-методичний комплекс включає орієнтовне календарно-тематичне планування інтегрованого курсу «Історія України» для 8-го класу, розробки уроків за всіма темами курсу, мультимедійні презентації до них та електронний навчальний посібник.
В якості технології навчання використовується традиційна технологія. Але у межах традиційної технології вчитель також застосовує приватні методики наступних педтехнологий:
- технологія розвитку критичного мислення (формування умінь працювати з науковим текстом, спиратися на життєвий досвід, візуалізувати навчальний матеріал, аналізувати проблеми сучасності );
- технологія проблемного навчання (проблемний характер викладу матеріалу, формування дослідницької культури учня);
- технологія колективного способу навчання, технологія навчання у співпраці (розвиток комунікативних навичок учнів, умінь адаптуватися в різних групах за короткий проміжок часу, працювати в системі «взаємоконсультацій»);
- метод проектів (розвиток творчого потенціалу учня, акцент на особистісно - значущу інформацію і диференціацію домашніх завдань);
- теорія рішення винахідницьких завдань - ТРИЗ педагогіка (формування самостійного і нестандартного стилю мислення, умінь працювати з відкритими завданнями, що не мають чіткого рішення);
- комп'ютерних технологій (створення презентацій POWER POINT з деяких тем курсу; використання CD- дисків з предмету);
- технології диференційованого навчання;
- ігрові технологіі.
При навчанні учнів за даною навчальною програмою вчитель використовує наступні загальні форми навчання:
- індивідуальну ( консультації);
- групову (учні працюють в групах, створюваних на різних основах: по темпу засвоєння - при вивченні нового матеріал, за рівнем навчальних досягнень - на узагальнюючих по темі уроках);
- фронтальну (робота вчителя відразу з усім класом в єдиному темпі з загальними завданнями).
Навчально-методичний комплекс застосовується в умовах класно - урочної система навчання. Таким чином, основною формою організації навчального процесу є урок. Разом з тим, домашня самостійна робота включає роботу з текстом підручника, електронного навчального посібника та додатковою літературою для учнів, аналіз документів, творчі роботи з проблемних питань курсу.
Результативність впровадження досвіду:
впровадження представленого матеріалу розпочнеться у 2016-2017 навчальному році.
Репрезентація досвіду: рівень репрезентації – навчальний заклад; форми репрезентації: семінари, публікації в інтернет виданнях та інші.
Джерело: http://roman800.mypage.ru |