Тема:
Метапредметний підхід в реалізації нових освітніх стандартів на уроках історії.
Біла О. А., вчитель історії, вчитель-методист.
Запорізька гімназія №45 Запорізької міської ради Запорізької області;
Директор Мєркіна А. Л.
69076, м. Запоріжжя, пр.Ювілейний, 30А
Тел. 2773221
email:gym45@newmail.ru
http: http://zp-gymnasia45.ucoz.ua
Провідна педагогічна ідея досвіду полягає у створенні умов для реалізації метапредметного підходу на уроках історії на основі інноваційних підходів та технологій в умовах реалізації нових освітніх стандартів.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду.
Сучасний стан розвитку освіти України вимагає інтегрованої освіти, досконалішого ущільнення знань й диференціації навчання, органічного поєднання в змісті освіти загальноосвітньої і фахової складових відповідно до запитів і можливостей школярів. Сучасна освіта прагне набути нового сенсу, поступово стає філософією і метою сучасного освітнього простору, який, гармонізуючи поєднання людини і природи, посилюватиме і розкриватиме її творче начало в умовах культурно-цивілізаційних змін.
Новий Державний стандарт висуває одним із головних завдань суспільствознавчої освітньої галузі «забезпечення реалізації можливостей розвитку учня як вільної особистості, здатної за допомогою набутих ключових та галузевих компетентностей ефективно самореалізовуватися в сучасному багатоманітному глобалізованому світі та брати участь у житті демократичної, соціальної, правової держави і громадянського суспільства, вчитися протягом усього життя.
Аналіз стану освітньої галузі доводить, що традиційна загальноосвітня школа не достатньо відповідає завданню сучасної організації навчання, далеко не вичерпуючи, а частіше по-справжньому не торкаючись проблеми модернізації дидактичних умов особистісно зорієнтованого навчання, яке спрямоване на розвиток учня. Формування інноваційної моделі навчання, направленої на оновлення змісту історичної освіти можливо лише за умов реалізації метапредметного підходу,основна освітня ідея якого – навчити учнів мислити, тобто здійснити переорієнтацію зі «школи пам’яті» на «школу мислення», що відповідає вимогам Держстандарту.
Науково-теоретична база досвіду ґрунтується на нормативній базі: Закон України «Про освіту», Національна стратегіярозвитку освіти в Україніна 2012–2021 роки, працях провідних науковців, які приділяли увагу переважнов контексті загально-дидактичних підходів та при висвітленні загальнихтеоретичних питань з педагогіки Ю. Бабанський, Б. Бім-Бад, В. Воронов,М. Данилов, Б. Єсипов, Т. Ільїна, В. Ледньов, І. Лернер, В. Оконь,В. Онищук, П. Підкасістий, О. Савченко, М. Скаткін, В. Сластьонін,І. Харламов, Г. Щукіна та ін.Виробленню системної стратегії нашого дослідження посприявтворчий доробок В. Беспалька, В. Бондаря, Б. Гершунського,С. Гончаренка, І. Журавльова, Л. Занкова, І. Зязюна, Є. Клімова,Г. Костюка, В. Кременя, Ч. Купісевича, В. Лозової, А. Макаренка,Н. Ничкало, І. Підласого, В. Сухомлинського та ін.
Стисла анотація досвіду.
Досвід вчителя розкриває технологію реалізації метапредметного підходу на уроках історії, що базується на використанні інноваційних технологій таких як: технологія розвитку критичного мислення, технологія смислового моделювання, евристичного навчання та пошуково-дослідницької діяльності. Педагог здійснює тематичне планування навчального процесу на основі проектування очікувальних результатів та навчальних ситуацій, організує групову, парну та самостійну діяльність учнів, застосовує інноваційні методи оцінювання.
Учитель проектує навчально-виховний процес на основі інноваційного методичного продукту – технологічної карти уроку, яка дозволяє реалізувати діяльнісний підхід та визначити метапредметні результати як освоєнні учнями метапредметні поняття та універсальні навчальні дії, здатність їх використання в пізнавальній діяльності та організації навчальної співпраці, побудова індивідуальної освітньої траєкторії. Досвід вчителя позиціонує його як вчителя-професіонала, що демонструє універсальні та предметні способи дій, консультує, здійснює корекцію, шукає засоби для включення в роботу кожного учня, створює умови для набуття учнями життєвого досвіду, самостійного напрацювання життєвих цінностей, займає позицію педагогічної підтримки.
Навчально-виховний процес супроводжується ІКТ-технологіями, що позитивно впливає на якість знань учнів.
Результативність впровадження досвіду полягає у рівні сформованості мета предметних результатів в основі яких лежать вміння, що складають загально-навчальну культуру учнів, культуру роботи з інформацію, культуру проведення дослідження, проектну та комунікативну культуру у високому та достатньому рівні навчальних досягнень учнів, в позитивній динаміці участі учнів історичного профілю у Всеукраїнських олімпіадах, інтелектуальних конкурсах, МАН.
Репрезентація досвіду.
Досвід «Метапредметний підхід в реалізації нових освітніх стандартів на уроках історії» був презентований на сайті гімназії, у власному блозі вчителя http://history-elenan.blogspot.com/p/blog-page_30.html ., на районному та обласному конкурсі «Вчитель року 2016» в номінації «Історія».
Джерело: http://history-elenan.blogspot.com/p/blog-page_30.html |