
Біла О.А, Дубасова Г.С, Крупенко О.Г, Філіпська Н. О.
Тел. 2773221
email: elenan66@yandex.ua,
ele797.88509@yandex.ua,
http: http://zp-gymnasia45.ucoz.ua/
Тема:
Метапредметний підхід в діяльності кафедри суспільно-історичних дисциплін гімназії як чинник розвитку дослідницьких вмінь на уроках історії в умовах реалізації Держстандарту.
«Метапредметний підхід намагається говорити про те, про що сучасна школа не вміє - про сенс життя, про її цінності. Це відповідь на питання: Навіщо мені ці знання? Де мені це знадобиться? »
М. Половкова
Провідна педагогічна ідея досвіду полягає у створенні моделі методичної системи кафедри, що забезпечує підвищення якості освітнього процесу на уроках історії шляхом реалізації метапредметного підходу.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду.
Нова модель освіти ХХІ ст. повинна стати моделлю інноваційної випереджальної освіти, реалізація якої дасть змогу їй виконувати провідну роль у вирішенні глобальних проблем цивілізації та переходу на шлях сталого розвитку. Створити нову модель освіти на основі традиційних, пояснювально-ілюстративних методів навчання неможливо, тому актуальним стає завдання переходу на розвивальну парадигму навчання на основі метапредметного підходу, який реалізується на основі інноваційних розвивальних технологій навчання.
Метапредметний підхід виходить на ключові позиції і вважається сьогодні інноваційним брендом сучасної освіти та методологічною основою Концепції Державного Стандарту освіти.
Застосування його на практиці означає перехід від пояснювально-ілюстративного підходу в навчанні до компетентнісно-орієнтованого, діяльнісного підходу, що відповідає вимогам ДержСтандарту.
Метапредметний підхід в навчанні – ось шлях знайомства учнів з методами наукового пізнання, важливий засіб у них наукового світогляду, розвитку мислення і пізнавальної самостійності.
За умов реалізації метапредметного підходу навчання перетворюється на процес саморозвитку для учня і розширює обрій його пізнання.
В якості метапредметного результату навчання наступає рівень розвитку базових здібностей учнів: мислення, розуміння, комунікації, дії. Цей освітній результат є універсальним і дозволяє зіставляти результати навчання в будь-яких освітніх системах.
Науково-теоретична база досвіду є: закони України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти, Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді в Україні, праці провідних науковців Д.Б.Ельконіна, Л.В. Занкова, В.В. Давидова, О.Г. Асмолова, В.В.Рубцова, Васьківської Г.О, Осадчука Р.І., Трубачової С.Е., Хуторського А, Громико Ю. В., Краєвського В. В, психолого-педагогічні теорії І.С. Якиманської, Є.В. Бондаревської, Ш.О. Амонашвілі; методичні ідеї Г.К.Селевка, В.В. Гузєєва, В.П.Безпалько, О.В.Хуторського.
Стисла анотація досвіду
Мета діяльності кафедри суспільно-історичних дисциплін полягає у розробці, проектуванні та експериментальній перевірці ефективної моделі системи науково-методичного супроводу вчителя, шляхом створення освітнього розвивального середовища для розвитку творчих здібностей гімназистів в умовах профільної освіти на основі застосуванні метапредметного підходу.
Реалізація науково-методичної проблеми кафедри, на думку вчителів, буде ефективною, якщо:
- В системі науково-методичної роботи кафедри будуть домінувати інтерактивні методи навчання, ефективні інноваційні педагогічні технології;
- Якщо методична робота з членами кафедри буде орієнтована на індивідуальну методичну систему роботи вчителів, як результат їх розвитку;
- Компетнетнісно-орієнтований, діяльнісний та метапредметний підходи будуть складати концептуальну основу моделі організації навчально-пізнавальної діяльності на уроках історії;
Провідними технологіями діяльнісної, метапредметниої моделі навчання є технології: проблемного навчання, кооперованого навчання, особистісно-орієнтованого навчання, розвивального навчання, інтерактивного навчання, проектного навчання, навчання як дослідження.
Мета діяльності кафедри реалізується через діяльність, що носить системний характер та проводиться в інноваційних та модернізованих формах та враховує наступні компоненти: планування та аналіз діяльності; вивчення, узагальнення та розповсюдження передового педагогічного досвіду; удосконалення змісту освіти; розробка, апробація, моніторинг та втілення ефективних, інноваційних технологій; моніторинг результативності управлінських рішень; рецензування, експертиза навчально-виховних програм, методик та технологій; розробка рекомендацій змісту, методів і форм навчально-виховної діяльності.
Результативність впровадження досвіду полягає у рівні сформованості метапредметних результатів в основі яких лежать вміння, що складають загально-навчальну культуру учнів, культуру роботи з інформацію, культуру проведення дослідження, проектну та комунікативну культуру. Створена на кафедрі суспільно-історичних дисциплін модель організації навчально-пізнавальної діяльності гімназистів впливає на якість освіти, що виражається у високому та достатньому рівні навчальних досягнень учнів, в позитивній динаміці участі учнів історичного профілю у Всеукраїнських олімпіадах, інтелектуальних конкурсах, МАН.
Репрезентація досвіду.
Досвід «Метапредметний підхід в діяльності кафедри суспільно- історичних дисциплін гімназії як чинник розвитку дослідницьких вмінь на уроках історії в умовах реалізації Держстандарту» був презентований на сайті гімназії.
http://zp-gymnasia45.ucoz.ua/img/dosvidkafedri_istoriji.pdf
Джерело: http://zp-gymnasia45.ucoz.ua/img/dosvidkafedri_istoriji.pdf |