Формування умінь і навичок ефективної роботи з джерелами наукової навчальної літератури з історії, засвоєння і аналіз отриманої інформації
Формування умінь і навичок ефективної роботи з джерелами наукової навчальної літератури з історії, засвоєння і аналіз отриманої інформації; підготовка учнів до виконання завдань ЗНО
Керівник творчої групи: Деєва Ільзіра Шаміліївна, вчитель вищої категорії, вчитель – методист, Учасники творчої групи: Юльчієва Людмила Олександрівна, вчитель вищої категорії, вчитель – методист, Мережко Зоя Володимирівна, вчитель вищої категорії, вчитель – методист.
Районний предметний центр вчителів історії Жовтневого району, керівник Ухналь О.Б.
Провідна педагогічна ідея досвіду
Основна ідея досвіду – створення умов для активної розумової діяльності учнів на всіх етапах засвоєння історичного матеріалу, навчання мисленню, аналізу різних аспектів історичних подій, фактів, явищ за допомогою вивчення історичних документів, карт, історичних персоналій та хронології при вивченні курсу історії в середній школі та підготовки до здачі ЗНО починаючи з 7-мого класу. Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
Робота з історичними документами, картами, персоналіями є важливою складовою в курсі вивчення історії.
Запровадження тестового контролю знань показує, що в частини школярів навички роботи з картами, історичними джерелами та персоналіями є недостатньо сформованими, при тому що значна частина питань ЗНО базується на знанні історичних карт, джерел та персоналій;
Велика кількість хронологічних відомостей створює додаткові труднощі при вивченні курсу історії учнями. Просте механічне зазубрювання історичних дат не є оптимальним, тому постійне тренування в роботі з хронологією - це одна з умов успішної здачі ЗНО. Науково-теоретична база досвіду
Методологічною основою досвіду є дослідження, присвячені формуванню історичного мислення учнів, поетапному формуванню прийомів розумової діяльності, системно - діяльнісному підходу до організації навчального процесу. Педагогами творчої групи вивчались роботи С.О.Терно з проблем розвитку понятійних форм історичного мислення, роботи Пометун О.І., Фрейман Г.О. з проблем використання методів і технологій вивчення історії на уроках,в тому числі робота з картами на уроках історії; робота Стефанюк Г.К. з питань самостійної роботи з джерелами інформації і складання опорних конспектів. Стисла анотація досвіду
На уроках впроваджуються різноманітні методи робот з історичним матеріалом.
Для роботи з історичними документами використовуються методи і прийоми, зокрема, кластерів, що допомагають систематизувати матеріал, інсерт, фішбоун, візуальні методи організації матеріалу у вигляді таблиць, метод – мікрофон, при роботі з історичними персоналіями використовується перетворення інформації в цілісні образи, наприклад – створення візуального конспекту.
При розгляді хронології використовуються хронотоп, тематичні хронологічні таблиці, хронологічний календар.
При вивченні матеріалу використовується метод випереджаючих завдань, учні самостійно готують матеріал до уроку, використовуючи додаткову літературу, ресурси Інтернет тощо.
Для забезпечення системного формування умінь і компетентності учнів дуже важливим для організації діяльності на занятті є ретельний відбір джерел і карт для опрацювання у відповідності до вікових особливостей учнів.
При вивченні кожної теми, крім проведення традиційних уроків, проводяться уроки-семінари, дослідження, аукціони, заліки. В середніх класах для активізації уваги учнів використовуються ігрові моменти.
На кожному занятті, крім фронтальної роботи з класом, зорганізується самостійна роботу: індивідуальна, у парах, малих групах.
При роботі традиційні методи представлення інформації у вигляді карт або таблиць, поєднуються з сучасними, що базуються на використанні сучасних мультимедійних технологій. Результативність впровадження досвіду
Результатом впровадження розробленої системи методів роботи з джерелами, картами та персоналіями є підвищення ефективності навчання, оптимізація його, зростання активності учнів на уроці, підвищення їх рівня знань, розвиток самостійності мислення дітей, результативна участь вихованців у ІІ та ІІІ етапах Всеукраїнської олімпіади з історії, підвищення результатів ЗНО. Репрезентація досвіду
Досвід кожного учасника районної творчої групи презентовано на районному методичному об’єднанні вчителів історії Жовтневого району, на відкритих уроках ЗНЗ № 1 і ЗГ № 11, майстер – клас проведено на ШМО ЗГ № 11, педагогічній раді гімназії. Посилання на матеріалМетодичне об'єднання вчителів історії та правознавства Жовтневого району
Цінність досвіду полягає в тому, що його підготували досвідчені вчителі, які мають авторитет в районі і області, їх методи роботи перевірені на практиці, колеги навчальних закладів району використають їх досвід, випускники мають високі результати ЗНО.