Формування соціальної компетентності учнів засобами суспільних дисциплін
Хижня Олена Павлівна, вчитель історії, перша кваліфікаційна категорія
Запорізька гімназія №8 Запорізької міської ради Запорізької області,
Директор Гвозденко Олексій Андрійович
Адреса: 69104, м. Запоріжжя, вул. Малиновського 14а,
Телефон: 7698026, 7698015.
Електронна адреса: gymnasium8.zp@gmail.com
Сайт: http://school8.zp.ua
Провідна педагогічна ідея досвіду: Ефективне формування соціальної компетентності учнів на уроках історії дає можливість досягнути таких результатів:
- учні стають активними під час навчання;
- активізуються індивідуальні розумові процеси учнів;
- учасники навчально-виховного процесу заохочуються до творчості.
Все це дає змогу підготувати учнів до свідомої активної участі в житті суспільства через: формування навичок співпраці та взаєморозуміння; уміння розв’язувати проблеми в різних життєвих ситуаціях; розвиток уміння оцінювати власні вчинки та вчинки інших людей з погляду їх суспільної значущості.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Формування соціальної компетентності в учнів є важливою умовою взаємодії у суспільстві на сучасному етапі розвитку нашої держави. Соціальна компетентність входить до групи ключових компетентностей та відображена у всіх освітніх галузях держстандарту повної загальної середньої освіти, які вивчаються учнями основної школи. Метою навчання суспільствознавчих дисциплін є створення умов для розвитку особистості компетентного, активного, відповідального громадянина України, члена європейської і світової спільноти, що здатний сприймати та ефективно відповідати на сучасні індивідуальні та суспільні виклики і загрози. Серед завдань освітньої галузі «Суспільствознавство»: формування особистості здатної брати участь у житті демократичної, соціальної, правової держави і громадянського суспільства та дотримуватися правил соціально відповідальної поведінки, а також формування активної громадянської позиції, мотивації до соціальної активності. Всі ці якості становлять сутність соціальної компетентності.
Наукова-теоретична база досвіду: Визначенню сутності поняття соціальної компетентності сприяють праці: М. Гончарової-Горянської, І. Зарубінської, Л. Лепіхової, І. Зимної. У дослідженнях цих вчених визначені складові та проаналізовані шляхи формування соціальної компетентності Вагомим євнесок у розробку окресленого питання О.Саченко, Н.Бібік, С.Бондар, І Єрмакова, Г.Селевка, І Тараненка, Г.Халаша, О.Пометун, Л.Пироженка, А. Хуторського, С. Шишова. У працях зазначених дослідників розкрито сутність поняття компетентнісного підходу в освіті, висвітлено шляхи формування компетентносте учнів. Відомотсі про шляхи формування соціальної компетентності учнів представлено у працях С.Бахтєєва, М.Гончарової-Горянської, Л.Лєпіхової, В.Слот. У дослідженнях цих та інших вчених розкрита сутність поняття «соціальна компетентність» та визначено її складові.
Стисла анотація досвіду: Основні принципи формування соціальної компетентності
- соціальна мотивація навчання, опора на соціальний досвід учня;
- соціальний зміст навчання;
- соціальні форми та активні (інтерактивні) методи;
- соціально значимий для учня результат (рефлексія).
Для досягнення мети я ставлю завдання:
- поширення систематичних знань;
- формування позитивного ставлення до навчання;
- розвиток вміння співробітництва та бажання брати участь в суспільному житті.
Навчання та виховання учня повинно відбуватися на основі його нахилів та природних здібностей. Основним стимулом для навчання є задоволення його потреб у пізнанні.
Основними методами формування соціальної компетентності є:
- Інтерактивні технології кооперативного навчання;
- Інтерактивні технології колективно-групового навчання;
- Технології навчання у грі;
- Технології навчання в дискусії;
- Метод поектів
- Дослідницько-пошукові методи та прийоми.
Основними формами навчання в умовах формування соціальної компетентності мають стати парні, групові, індивідуальні форми роботи на уроці. Для збільшення комунікативної активності між учнями я використовую інтерактивні методи. Навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів, це «взаємонавчання».
Результативність впровадження досвіду: підтверджується позитивною динамікою рівня навчальних досягнень учнів, результативністю роботи зі здібними та обдарованими учнями протягом останніх років: 2013-2014н.р. – 2 призери районних олімпіад, 1 призер обласного етапу конкурсу-захисту робіт МАН2014-2015н.р. – 4 призери районних олімпіад, 2015-2016 н.р. – 7 призерів районних олімпіад.
Репрезентація досвіду: досвід формування соціальної компетентності учнів представлено на засіданні ШМО вчителів суспільних дисциплін гімназії (2013, 2014 рік); на засідання педагогічної ради гімназії (2015 рік), а також на засіданнях районного методичного центру вчителів історії та правознавства.
Посилання на матеріал: https://drive.google.com/folderview?id=0B9PfijKNAWNEUUVISFJUMloteTg&usp=sharing
|