Провідна педагогічна ідея досвіду: Ураховуючи нові суспільно-політичні реалії в Україні після Революції гідності, обставини, пов’язані з російською агресією, усе більшої актуальності набуває виховання в молодого покоління почуття патріотизму, відданості загальнодержавній справі зміцнення країни, активної громадянської позиції тощо. На вимогу сьогодення виникає нагальна необхідність переосмислення зробленого у сфері виховання підростаючого покоління і здійснення системних заходів, спрямованих на посилення патріотичного виховання дітей та молоді – формування нового українця, що діє на основі національних та європейських цінностей: повага до національних символів (Герба, Прапора, Гімну України); участь у громадсько-політичному житті країни; повага до прав людини; верховенство права; толерантне ставлення до цінностей і переконань представників іншої культури, а також до регіональних та національно-мовних особливостей; рівність усіх перед законом; готовність захищати суверенітет і територіальну цілісність України.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Сьогодні в умовах величезних змін у соціальному, економічному і політичному житті України постала проблема радикальної перебудови у сфері виховання, тому передача молодому поколінню соціального досвіду, багатства духовної культури народу, його національної ментальності, своєрідності світогляду і на цій основі формування особистісних рис громадянина України: національної свідомості, розвинутої духовності, моральної, художньо-естетичної, правової, трудової, фізичної, екологічної культури, розвиток індивідуальних здібностей, таланту - є найголовнішою проблемою на сьогоднішній день.
На сьогоднішній день велику роль у національно - патріотичному вихованні учнів відводять саме навчальним закладам, які є для дитини осередком становлення громадянина-патріота України, готового брати на себе відповідальність, самовіддано розбудовувати країну як суверенну, незалежну, демократичну, правову, соціальну державу, забезпечувати її національну безпеку, сприяти єдності української політичної нації та встановленню громадянського миру й злагоди в суспільстві.
Науково-теоретична база досвіду: Національно-патріотична ідеологія повинна бути головною ідеологією держави і міститися в Законах України та законодавчих державних актах. Найбільш ємким і таким, що відповідає потребам суспільства в питанні українського національно-патріотичного виховання є наказ Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 р. № 641 «Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді», наказ Запорізької обласної державної адміністрації від 13.07.2015 № 0402/172/323 «Про впровадження Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді», наказ департаменту освіти і науки, молоді та спорту Запорізької міської ради від 23.07.2015р. № 281р «Про впровадження Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді». Існує документ, де звертається увага на національне виховання, це «Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012-2021 р. (схвалена ІІІ Всеукраїнським з’їздом працівників освіти 28 жовтня 2011 року). Ще один документ, затверджений наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України № 1243 від 31.10.2011 «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України», де сформульовані загальні напрямки виховної роботи в школах.
Стисла анотація досвіду: Велика роль у формуванні ідеології патріотизму в молодого покоління належить урокам та позаурочній роботі з історії. І я, як викладач історії, відчуваю відповідальність за формування в учнів почуття свідомого громадянина, патріота, людини з думками, спрямованими на розвиток демократичного суспільства в Україні і бажанням жити в такому суспільстві. При здійсненні складного процесу патріотичного виховання я використовую різноманітні форми роботи як на уроці, так і в позаурочний час, а саме: інформаційно-масові (дискусії, конференції, «круглі столи», «усні журнали», радіопередачі); діяльнісно – практичні групові (групи дослідників-пошуковців, тематичні презентації (відповідно до теми уроку чи позакласного заходу), лекторські групи)); інтерактивні ( гра «Що? Де? Коли?», брейн-ринг); діалогічні (бесіда, рольові ігри). На уроках створюються ситуації, коли учні уявляють себе історичною особою і прогнозують свої дії в тій чи іншій ситуації, висловлюють свої позиції; індивідуальні (індивідуальна робота, творчі завдання); наочні (виставки, тематичні стенди, історичні бюлетені, фото, відеоматеріал, презентації, шкільна газета).
Результативність впровадження досвіду: Підвищилася активність учнів у громадському житті школи, класу(про активність учнів свідчать фотоматеріали різних заходів; зростання кількості бажаючих приймати участь у підготовці заходів; прояв власної ініціативи та висування ідей щодо тематики заходів та ін.); участь в організації проведення «Тижня історії в школі у 2015- 2016 н. р.»;участь у районній олімпіаді з історії у 2015-2016 н. р.;формування навичок роботи в команді (історико-географічна експедиція «Сім чудес України», історичний квест «Край мій в епоху стародавнього світу та середньовіччя!», робота лекторської групи); підвищився інтерес учнів до історії взагалі, зокрема історії нашої країни, Запорізького краю.
Репрезентація досвіду: Як керівник шкільного методичного об’єднання класних керівників поширюю свій досвід серед колег; виступ на засіданні педагогічної ради у березні 2015 року з «Створення освітньо - виховного простору для формування духовно - національного самоосвіти в умовах особистісно - орієнтованої освіти»; творчий звіт про проведену роботу з теми самоосвіти на засіданні шкільного методичного об’єднаня вчителів суспільно-природничих дисциплін у жовтні 2015 року; презентація досвіду роботи на засіданні РМЦ вчителів історії та правознавства Комунарського району (заплановано на січень 2016 року).
Посилання на матеріал:
Додатки до анотації досвіду роботи з посиланнями:
- Аннотація перспективного педагогiчного досвiду http://pavllywa.blogspot.com/2015/12/blog-post_41.html
- Інформаційна картка http://pavllywa.blogspot.com/2015/12/blog-post_10.html
- Презентація: «Портфоліо вчителя» http://pavllywa.blogspot.com/2015/12/blog-post_34.html
- Виступ на засіданні педагогічної ради у березні 2015 року з «Створення освітньо - виховного простору для формування духовно - національного самоосвіти в умовах особистісно - орієнтованої освіти» http://pavllywa.blogspot.com/2015/12/blog-post_83.html
- Презентація: «Організація волонтерського руху школи» http://pavllywa.blogspot.com/2015/12/blog-post_21.html
- Презентація: «Участь вчителя Павловської Я.В. в тижні історії та географії-жовтень 2015 » http://pavllywa.blogspot.com/2015/12/2015.html
- Розробки позакласних заходів в рамках тижня історії школи – жовтень, 2015 р
- Презентація: «До дня пам’яті та примирення жертв Другої світової війни» (лекторська група) http://pavllywa.blogspot.com/2015/12/blog-post_6.html
- Розробки уроків історії: