Використання невербальних засобів спілкування в навчанні англійській мові
Діденко Наталія Вікторівна,
вчитель англійської мови, ІІ категорія
Запорізький колегіум «Елінт» Запорізької міської ради Запорізької області
директор: Зайковська Олена Анатоліївна
Адреса школи: м.Запоріжжя, вул. Маршала Чуйкова, 29
тел.: 061 283 60 40
email: kelint1@ukr.net
сайт школи: http://elint.com.ua/
Провідна педагогічна ідея досвіду
Наданий досвід роботи вчителя висвітлює необхідність використання невербальних засобів спілкування у навчанні учнів англійської мови з метою підвищення їх комунікаційних навичок.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
Формування інформаційного суспільства, інтеграція України у світовому співтоваристві потребують від учнів здатності жити у світі різноманітних зв’язків – від контактів із найближчим оточенням до спілкування із носіями інших мов. Сьогодні соціальне замовлення полягає в оволодінні англійською мовою як засобом міжнародного спілкування, реалізації діалогу культур.
Актуальність теми зумовлена новими вимогами програм щодо навчання усного і писемного спілкування учнів; недостатнім рівнем сформованості комунікативної компетенції в учнів, що виявляється у відсутності вміння використовувати невербальні засоби; майже цілковитою відсутністю спеціальних досліджень щодо навчання учнів використання невербальних засобів спілкування в усному і писемному спілкуванні та відсутністю матеріалів для навчання використання цих засобів.
Науково-теоретична база досвіду
Проблемою невербального спілкування займалися свого часу такі вчені як М. Крічлі, Ч. Морріс, Д. Ефрон, які в своїх роботах зробили спроби описати і систематизувати виразні рухи. І.О. Зимня, Б.В. Бєляєв, В.О. Артемов та інші дослідники приділяють велику увагу психології навчання іноземної мови. О.О. Леонтьєв, Ф.Н. Гоноболін, Пені Ур, Дж. Валдес та інші обґрунтовують необхідність вивчення невербальних засобів спілкування при навчанні іноземної мови.
Стисла анотація досвіду
У природному мовленні вербальні і невербальні аспекти комунікації - дві сторони однієї медалі, один не існує без іншого. Беручи до уваги дані психологів, що в процесі взаємодії людей від 60 до 80% комунікації здійснюється за рахунок невербальних засобів вираження і лише 20-40% інформації передається за допомогою вербальних засобів, стає очевидною необхідність вивчення невербальних засобів спілкування та навчання використання їх у навчанні учнів. Комунікативно грамотний педагог знає не тільки словесно оптимальні засоби при спілкуванні з аудиторією, але й відповідне їм інтонування, необхідний і органічний ситуаціям жестикуляційний комплекс, що забезпечує і діалогічну відкритість, і правильність розуміння сказаного. Виходить, що в розпорядженні викладача не одна, а дві мови спілкування. Для першого головне - слова, фрази, їх поєднання, тобто мова вербальна, а для другого - рухи тіла, жести, міміка, вираз обличчя, особливо очей і т.д., тобто невербальна мова.
Результативність впровадження досвіду
Використання невербальних засобів спілкування у навчанні англійської мови сприяє підвищенню рівня розвитку знань мови, а також знань про паралінгвістичні засоби спілкування та вмінь і навичок читати, інтерпретувати і використовувати їх у своєму спілкуванні з метою ефективної реалізації міжнародного спілкування.
Репрезентація досвіду
Проблема використання невербальних засобів спілкування в навчанні англійській мові викликає зацікавленість у вчителів іноземної мови школи. У цьому я переконалась на засіданнях кафедри іноземних мов.
Посилання на матеріал
https://drive.google.com/folderview?id=0BzslYxBMyf1ReFlmaWNXYk81QWM&usp=sharing
|