Провідна педагогічна ідея
Забезпечення успішного оволодіння молодшими школярами системою мовленнєвих знань і вмінь, потрібних для спілкування іноземною мовою шляхом використання рольових ігор на уроках англійської мови та в позакласній роботі з іноземної мови.
Актуальність та перспективність досвіду
Актуальність і важливість обраної теми полягає в тому, що вона прямо відповідає тим завданням, які постали перед сучасною освітою в інформаційному суспільстві, де поступово на зміну традиційній системі навчання приходить особистісно-орієнтована, традиційні методи змінюються інноваційними, що передбачає зміщення акцентів у навчальній діяльності, її спрямування на інтелектуальний розвиток учнів за рахунок зменшення долі репродуктивної діяльності, на формування комунікативної культури на гуманістичних засадах.
Рольову гру можна розцінювати як найбільш точну модель спілкування. Вона наслідує дійсність в її найістотніших рисах. У рольовій грі, як і в житті, мовна і немовна поведінка партнерів переплітається найтіснішим чином. Рольова гра придатна для кожного виду роботи з мовою: у ході рольової гри використовуються різноманітні граматичні структури, інтонаційні моделі, значний обсяг лексичного матеріалу. Велика роль приділяється непідготовленій мові учнів. У цьому плані рольова гра може перевершити можливості будь-якої іншої парної і групової діяльності. Рольова гра тренує учнів говорити в будь-якій ситуації на будь-яку тему.
Науково-теоретична база досвіду
Ельконін Д.Б. вважає, що гра виконує чотири найважливіших для людини функції: засіб розвитку мотиваційно-необхідної сфери, засіб пізнання, засіб розвитку розумових дій і засіб довільної поведінки. Гра завжди припускає ухвалення рішення: як діяти, що сказати, як виграти. Це загострює розумову діяльність учнів. Саме в грі діти засвоюють суспільні функції, норми поводження. Гра, як стверджував Виготський Л.С., веде за собою розвиток. Розвиваюче знання гри закладене в самій її природі, тому що це завжди емоції, а там де емоції, там активність, там увага й уява, там працює мислення.
Стисла анотація досвіду
Будь-який урок повинен бути захоплюючим, викликати інтерес у дітей, адже інтерес є головною рушійною силою пізнавальної діяльності. І від того яким буде початок уроку, залежить багато чого. Початок уроку завжди повинен бути емоційним. В початковій школі я починаю урок так званою «ігровою зав'язкою». У гості до дітей приходять казкові герої, тварини. Все це дозволяє створити емоційну атмосферу уроку і, найголовніше це те, що поява казкового персонажа, що говорить іноземною мовою, стає тією мотивацією, без якої неможливий розвиток всіх пізнавальних процесів і навчання мовному спілкуванню. Прихід «гостя» – це ще й можливість прослухати текст (аудіювання), щоб вгадати, хто сьогодні прийде в клас.
Ігри - екскурсії. При вивченні теми «Подорож» використовую гру - екскурсію. Метою такої гри є ознайомлення з чимось, вимагаючого безпосереднього спостереження, порівняння з не відомим.
Ігри - доручення засновані на пропозиції щось зробити.e.g.” Help Bear to put things on the right place”.Такі ігри використовую при вивченні лексики.
Ігри - припущення допомагають при навчанні учнів монологічному мовленню. Іноді початком такої гри може стати картинка. Дидактичний зміст гри полягає в тому,що перед дітьми ставиться задача, створюється ситуація, що вимагає осмислення подальшої дії. Ці ігри вимагають уміння співвіднести знання з обставинами, встановлення причинних зв’язків.
Ігри - загадки. Основною ознакою таких ігор є хитромудрий опис , який треба розшифрувати ( відгадати, довести), необхідність порівнювати, пригадувати, думати, здогадуватись. Все це дає радість розумовій праці, розгадування загадок розвиває здібність до аналізу, узагальненню, формує уміння міркувати, робити висновки.
Ігри – бесіди. При завершенні роботи над темою використовую ігри-бесіди (діалоги), які пред’являють вимоги до активізації емоційно-розумових процесів : єдність слова, думки і уяви. Гра-бесіда виховує уміння слухати,уміння зосереджувати увагу на змісті розмови, доповнювати сказане, виказувати думку.
Позакласна робота з іноземної мови органічно входить у навчально-виховний процес. Форми можуть бути самими різними - конкурси, олімпіади, вечори, свята. Для молодших школярів проводжу свята з нескладними інсценуванням казок, пісень, ігор у стилі КВК. Проведення позакласних занять підвищує інтерес до вивчення іноземної мови, розвитку розмовних навичок; повторенню й закріпленню вивченої лексики, розширенню словникового запасу.
Результативність впровадження
При системному впровадженню рольових ігор на уроках англійської мови спостерігається:
- зростання творчого потенціалу учнів, креативності, інтелекту, самоактуалізація особистості;
- позитивна динаміка мотивів навчальної діяльності школярів, емоційної культури дитини;
- зростання зацікавленості учнів до предмету англійська мова, рівня оволодіння учнями структурою навчальної діяльності на уроці. Учні поступово перетворюються з об’єктів навчання в суб’єкти пізнання.
Репрезентація досвіду
Матеріали досвіду вчителя рекомендовані для розгляду на науково-методичній раді КЗ «ЗОІППО» ЗОР, шкільному методичному об҆ єднанні, публікаціях у фахових журналах.
Посилання досвіду: http://gimnasium11.blogspot.com/p/blog-page_34.html