Навчання іншомовного діалогічного мовлення в аспекті компетентісного підходу

Голіщева Ганна Петрівна, вчитель англійської та французької мов, спеціаліст І категорії
Контактна інформація про навчальний заклад:
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №65
69068, м. Запоріжжя, пр. Моторобудівників, 26.
Тел.:(061)278-35-91.
E-mail: school65@ukr.net.
Адреса сайту: http://school65.zp.ua
Директор школи: Чомова Світлана Валеріївна
Провідна ідея досвіду
Згідно з чинним Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти, школа повинна впроваджувати освітні технології, які сприятимуть розвитку таких необхідних компетентностей учнів, як пізнавальна, самоосвітня, особистісна, інформаційна, соціальна, полікультурна та комунікативна. Основними компонентами предметної компетенції є взаємодія з навчальним матеріалом, вчителем, учнями, з імітацією комунікативних ситуацій під час уроків та глибоке пізнання реального життєвого контексту.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
Іноземна мова виступає нині важливим засобом не тільки міжособистісної комунікації, а й міжкультурного спілкування. Стає актуальною позиція, за якої здатність зрозуміти представника іншої культури залежить не тільки від коректного використання мовних одиниць, але й мовленнєвої поведінки у різноманітних ситуаціях спілкування. Комунікативна компетентність виступає практичною метою навчання іноземних мов, є основною й означає оволодіння мовою як засобом міжкультурного спілкування, розвиток умінь використовувати її як інструмент у діалозі культур, країн, носіїв мови, співрозмовників в процесі іншомовного діалогічного мовлення.
Науково-теоретична база досвіду
Державний стандарт базової і повної середньої освіти, Концепція навчання іноземних мов у середній загальноосвітній 12-річній школі, теоретико-методологічний рівень, освітлений у роботах Хуторського А.В., Вульфсона Б.Л., Беха І.Д., Бібік Н.М., Скалкіна В.А., Артемова В.О., Пассова Ю.І. та ін.
Стисла анотація досвіду
В роботі дається визначення суті діалогічного мовлення, її структури, формулюються цілі формування компетентності в діалогічному мовленні, аналізуються комунікативні, психологічні та мовні особливості діалогічного мовлення, розглядаються етапи формування компетентності та пропонуються відповідні вправи, завдання і засоби навчання для її успішного формування (складання діалогу з розрізнених реплік, складання діалогу «крок за кроком», складання діалогу з опорними сигналами; рольова гра).
Основою комунікативного методу навчання іноземних мов є діалогічне мовлення. Діалогічне мовлення характеризується певними комунікативними, психологічними й лінгвістичними особливостями. Діалогічне мовлення завжди вмотивоване. Проте в умовах навчання мотив сам по собі виникає не завжди. Отже, необхідно створювати умови, за яких у школярів з’явилося б бажання та потреба щось сказати, передати почуття. Крім того, сприятливий психологічний клімат на уроці, доброзичливі стосунки, зацікавленість у роботі призводять до мотивованості діалогічного мовлення. Навчальні комунікативні ситуації створюються на уроці за допомогою вербальних і різних невербальних аудіовізуальних засобів. Вони стимулюють мотивацію навчання, викликають інтерес до участі у спілкуванні, бажання якнайкраще виконати завдання.
Результативність впровадження досвіду
З метою активізації пізнавальної діяльності і досягнення високого рівня оволодіння іншомовним мовленням, учні активно приймають участь в усіх етапах учнівських предметних олімпіад, у «Програмі обміну майбутніх лідерів – FLEX», Всеукраїнському конкурсі з англійської мови «Гринвіч», «Олімпус», «Puzzle». Учні 9–11 класів четвертий рік поспіль займають високі місця в ВУО, в І та ІІ турах.
Репрезентація досвіду
Навчальний заклад ЗЗШ № 65.
Посилання:
https://drive.google.com/file/d/0B2Rn__Y5-eJNTC10LWJRQWxHYms/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B2Rn__Y5-eJNbzlfTjRhSmdpN00/view?usp=sharing
Джерело: https://drive.google.com/file/d/0B2Rn__Y5-eJNTC10LWJRQWxHYms/view?usp=sharing |