
Бортнік Інна Володимирівна,
вчитель англійської мови,
вчитель вищої категорії, «старший учитель»
Запорізька спеціалізована школа I-III ступенів № 40
з поглибленим вивченням англійської мови
Запорізької міської ради Запорізької області,
Директор – Пискунова Ірина Володимирівна,
м. Запоріжжя, вул. Гудименка, 18-А.
Телефони: (061)286-91-36, (061)283-75-71;
E-mail: school40@ukr.net
Провідна педагогічна ідея досвіду.
Розвиток навичок діалогічного мовлення на уроках англійської мови, занурення дітей у різноманітні ситуації, близькі до життєвих реалій; спільне вирішення проблем на основі аналізу обставин та відповідної ситуації; перетворення репродуктивного навчання на цікавий життєвий процес активного діалогу учителя з учнем, учня з іншим учнем, учня з учителем та реагування на свого співрозмовника. Але при підготовці та проведенні уроків, орієнтованих на формування навичок говоріння, вчитель стикається з низкою труднощів, вирішити які можливо лише створюючи оптимальні умови формування навичок діалогічного мовлення.
Актуальність та перспективність досвіду.
У зв'язку з інтеграцією України до європейського співтовариства, приєднанням вітчизняної системи освіти до Болонського процесу та орієнтацією на Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти, спостерігається пожвавлення міжнародних відношень і підвищення важливості міжкультурної комунікації.
Новизна досвіду полягає в тому, що в умовах розвитку економічних, політичних та культурних зв’язків України з іншими державами постає необхідність вільного спілкування іноземною мовою і за допомогою неї налагодження тісної співпраці на міжнародному рівні, а також підвищення іміджу держави.
Актуальність даної роботи полягає в необхідності досягнення високого рівня комунікативної компетенції в англійській мові, не знаходячись серед її носіїв. Тому важливим завданням вчителя є створення на уроці іноземної мови реальних і уявлюваних ситуацій спілкування, використовуючи для цього низку дієвих прийомів.
Науково-теоретична база досвіду.
Досвід базується на концепції навчання іноземних мов у середній загальноосвітній школі; Державному стандарті початкової загальної освіти; навчальних програмах з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов 1-4 класів; Загальноєвропейських рекомендаціях з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання; методичних рекомендаціях Міністерства освіти і науки України.
Проблема діалогічного мовлення не нова і багатоаспектна, тому досліджується багатьма науками: філософією, психологією, психолінгвістикою, мовознавством, лінгводидактикою. Структурно-синтаксичні й функціональні ознаки діалогічного мовлення висвітлено у працях учених-лінгвістів: Т.Винокур, С.Захарова, Є.Земської, В.Іваненко, М.Михлініна, О.Сиротиніна, В.Скалкіна. Питаннями діалогічного мовлення займалися вчені Е.Шубін, Й.Берман, В.Бухбіндер, В.Скалкін і Г.Рубінштейн, Є.Розенбаум, О.Леонтьєв, В.Артемов, Ю.Пассов та багато інших. Використання засобів навчання викликало значний інтерес у вітчизняних і зарубіжних науковців (И.В. Алексеева, Е.Аленичева, Н.І. Бичкова, Д. А. Богданова, Н.П. Грачева, Т.И.Дроздова, Т.П.Ивченко, С.А. Кузнецова, М.В.Ляховицкий, В.Л.Скалкін, А.Н.Щукин, E.Frendo, J.Higgins & T.Johns, D.Teeler&P.Gray, T.Oschepkova, P.Seligson та ін.), проте проблема залучення різноманітних засобів навчання у процес формування діалогічного мовлення не може вважатися остаточно вирішеною, оскільки потребує розгляду питання систематизації засобів навчання, їх видів, функцій у навчанні усного мовлення тощо.
Вище зазначене дає підстави стверджувати, що практичне дослідження формування англомовного діалогічного мовлення потребує розробки комплексу вправ для ефективного формування даної навички.
Отже, темою мого дослідження є «Ефективні засоби формування діалогічного мовлення на уроках англійської мови у початковій школі».
Стисла анотація досвіду:
- виявлено труднощі оволодіння навичками діалогічного мовлення;
- проаналізовано особливості навчання діалогічного мовлення та його функції;
- виокремлено групи засобів навчання діалогічного мовлення;
- запропоновано систему ефективних засобів оволодіння навичками діалогічного мовлення;
- приведено приклади вправ із використанням опор різного виду;
- розроблено комунікативні ситуації для навчання діалогічного мовлення у початковій ланці.
Результативність впровадження досвіду
Позитивне ставлення учнів до оволодіння іноземною мовою (перемоги та призові місця на районних, обласних, Всеукраїнській олімпіадах з англійської мови, участь в предметних тижнях, отримання дипломів у Всеукраїнських конкурсах, написання іноземною мовою кращих відгуків на прочитану книгу, захист дослідницьких робіт МАН, вміння учнів застосовувати набуті знання та навички на практиці (фінал та перемога у програмі обміну майбутніх лідерів (FLEX) 2014-2015 рр.).
Репрезентація досвіду
Форми репрезентації досвіду: участь у шкільних та районному практичних семінарах; виступи на педагогічній раді, методичному об’єднанні школи; відкриті уроки; керівництво педагогічною майстернею Хортицького району; публікації в Інтернет виданнях: на сайті «Методичний портал» та персональному сайті
Джерело: https://sites.google.com/site/innasclass/dosvid-roboti |