
Бодилєва Вікторія Володимирівна,
вчитель англійської мови,
вчитель вищої категорії, «учитель-методист»
Запорізька спеціалізована школа I-III ступенів №40
з поглибленим вивченням англійської мови
Запорізької міської ради Запорізької області,
Директор – Пискунова Ірина Володимирівна,
м. Запоріжжя, вул. Гудименка, 18-А.
Телефони: (061)286-91-36, (061)283-75-71;
E-mail: school40@ukr.net
Провідна педагогічна ідея досвіду: навчання іноземної мови тісно пов’язано з оволодінням учнями певними аспектами культури країни, мова якої вивчається (соціокультурний, соціолінгвістичний, лінгвокраїнознавчий аспекти). У зв’язку з цим я будую ефективну педагогічну систему, направлену на створення умов для формування і розвитку соціокультурної і комунікативної компетентностей, здатності до співпраці, толерантності, успішної адаптації у повсякденному житті, шляхом поєднання міжкультурної освіти з ідеями комунікативної спрямованості навчання та інноваційними комунікативними технологіями, а також традиційними формами та методами викладання англійської мови.
Актуальність та перспективність досвіду: «Якщо бажаємо пізнати інших, нам необхідні мови», - зазначено в Білій Книзі освіти та професійної підготовки, яка виразно показує взаємозалежність міжкультурної освіти і навчання іноземних мов. Саме тому розвиток комунікативної і соціокультурної компетентностей учнів я вважаю одним з провідних завдань своєї професійної діяльності. Але не лише це вплинуло на вибір теми моєї роботи.
Вже понад 16 років я працюю в Запорізькій спеціалізованій школі з поглибленим вивченням англійської мови. Педагоги та учні школи постійно спілкуються з представниками Канади, США та країн Західної Європи в рамках шкільних проектів «Уроки з носіями іноземної мови», «Сінема», беруть участь в акціях американо-канадського культурно-просвітницького центру «Нова Надія» (New Hope Center). Але не для всіх учнів легко подолати міжкультурний і, насамперед, мовний бар’єр в спілкуванні, де сприйняття мови на слух займає 45%. Тому вважаю, що потрібно створити особливу систему цілеспрямованої навчальної діяльності для розвитку комунікативної і соціокультурної компетентностей через навчання сприйняття і розуміння співрозмовника.
Науково-теоретична база досвіду: нормативні документи: Національна доктрина розвитку освіти України у ХХI столітті, Декларація Організації Об’єднаних Націй з питань освіти, науки та культури від 12 листопада 1997 р. № б/н "Декларація про відповідальність сучасних поколінь перед майбутніми поколіннями", Декларація принципів толерантності (ЮНЕСКО, 1995), Указ Президента України «Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні», Концепція навчання іноземних мов у середній загальноосвітній 12-річній школі, Державний стандарт базової і повної середньої освіти, Програма для загальноосвітніх навчальних закладів та спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов; ідеї компетентнісної освіти та особистісно-орієнтованого підходу.
В своїй роботі використовую досвід таких вчених-лінгвістів як Вишневський О.І., Вєтохов О.М., Сисоєв П.В., суспільствознавців Пасова Є.І., Пометун О.І., Хуторського А.В. та вчителів-методистів Елухіної Н.В., Гальскової Н.Д., Гез Н.І., Рогової Г.В.
Стисла анотація досвіду: вид досвіду за характером новизни – модифікаційний.
В практичній частині опису досвіду роботи я розглядаю як ﴾на базі аутентичних підручників і матеріалів міжнародної організації Британська Рада﴿ створити умови для формування комунікативної і соціальної компетенції, а також надаю систему вправ для реалізації програм аудіювання, зняття «мовного бар’єру» та вирішення проблем, що виникають при навчанні сприйняття іноземної мови на слух:
- вправи до прослуховування тексту (підготовчі вправи);
- вправи в процесі прослуховування аудіотекста;
- вправи після прослуховування тексту.
Також в роботі я надаю колекцію власних розробок уроків соціокультурної спрямованості.
Результативність впровадження досвіду: учні, які брали участь в апробації даного досвіду, є фіналістами та переможцями Програми обміну майбутніх лідерів (FLEX), займаються дослідницькою роботою в МАН, секції «англійська мова», беруть участь в шкільному проекті «Уроки з носіями іноземної мови», співпрацюють з американо-канадським культурно-просвітницьким центром «Нова Надія», мають стабільно високі показники з англійської мови за результатами ЗНО, здобувають вищу освіту та працюють за спеціальностями, пов’язаними з англійською мовою.
Репрезентація досвіду: досвід реалізовано в умовах природного навчального процессу Запорізької спеціалізованої школи I-III ступенів №40 з поглибленим вивченням англійської мови Запорізької міської ради Запорізької області та репрезентовано на засіданнях ШМО, РМЦ, на відкритих уроках для вчителів іноземної мови району і області, в роботі педмайстерні, в Інтернет виданнях та на Міській методичній виставці.
Джерело: https://sites.google.com/site/dosvidroboti2016/ |