Провідна педагогічна ідея досвіду. Одним з основних завдань учительської діяльності є створення умов надання можливості кожному учню для самореалізації, розкриття нахилів, здібностей, відчуття радості від досягнення успіху, віри у власні сили. Аналізуючи теоретичне підґрунтя технології створення «ситуації успіху» при навчанні інформатики, можна виділити основні напрямки роботи:
* створення методичних та дидактичних матеріалів завдань для практичного засвоєння з максимальним урахуванням віку вихованців;
* диференціація і індивідуалізація навчання;
* особистісно-орієнтовна спрямованість навчання;
* запропонування таких видів творчих робіт: малюнок, створений у будь якому з графічних редакторів; презентації на різні тематики;
* впровадження в навчальний процес проектних технологій.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
Сучасне суспільство пред'являє нові вимоги до покоління, яке вступає в життя. У «Національній Доктрині розвитку освіти» зазначено, що система освіти має забезпечувати «…підготовку людей високої освіченості й культури, кваліфікованих спеціалістів, здатних до творчої праці, професійного розвитку, мобільності в освоєнні та впровадженні новітніх та інформаційних технологій». Ні в кого не виникає сумніву, що прогрес цивілізації залежить від дітей: юних математиків, програмістів, художників, музикантів, спортсменів, письменників, поетів, екологів, тощо. Актуальність вибору теми зумовлена необхідністю пошуків нових оцінок, підходів, проявів гнучкості думки й оперативності вчителя та учнів. Головний зміст діяльності вчителя навчального закладу полягає в тому, щоб кожний учень був успішним, це сприяє розвитку впевненості в собі, підвищенню самооцінки, розвитку почуття власної значимості. Основним механізмом у розв’язанні цього завдання стає створення ситуації успіху. Успіх усвідомлюється учнем в процесі придбання соціального досвіду й досягається нею за рахунок докладених зусиль і старань. Досягнення успіху в будь-якій діяльності завжди сприяє самоствердженню особистості, появі віри в себе, у свої можливості, в успішне становлення в соціумі.
Науково-теоретична база досвіду
За інноваційним потенціалом досвід є комбінаторним. Педагогічний досвід базується на впровадженні основних засад програми «Основні орієнтири виховання учнів 1-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів України» та на використані основоположної ідеї науковців та практиків: Анджейчак А .С. «Психолого-педагогічні умови формування творчої особистості дитини в освітньо-виховних закладах» та Хохліної О. М. «Методика формування загальних інтелектуальних здібностей дитини». Життєтворчість розуміється дослідниками (В.М. Доній, Г.М. Несен, Л.В. Сохань, І.Г. Єрмаков та ін.) як духовно-практична діяльність особистості, спрямована на творче проектування і здійснення свого життя. Розроблюючи, коригуючи і здійснюючи свій життєвий сценарій, особистість оволодіває мистецтвом жити, в основі якого лежать засоби, методи і технології життєтворчості. Український вчений І. Єрмаков, один із розробників наукових та практичних засад педагогіки життєтворчості, стверджує: «Кожна дитина – проект світу. І несе вона в собі особливу місію. У цих глибоких за змістом словах закладено суть педагогіки життєтворчості, яка спрямована в XXI ст., коли перед людством постає завдання – створити собі нову сутність, оскільки бути людиною – означає стати нею, і це – нескінченний процес самотворення».
Стисла анотація досвіду
У своїй роботі я пропоную розглянути поняття технології «створення ситуації успіху», основою якої є особистісно-орієнтований підхід до процесу навчання і виховання на уроках інформатики. На своїх заняттях використовую як стандартні форми організації навчально-виховного процесу, так і інтерактивні, щоб кожний урок перетворився на урок-мислення, урок-спілкування, урок-діалог, урок-пошук, урок-творчість. Аналізуючи теоретичне підґрунтя технології створення «ситуації успіху», я виділила основні правила, дотримуючись яких вчитель досягне результатів при навчанні інформатики:
1. Ситуація успіху – це задоволення від кінцевого результату навчально-практичної діяльності учня (створення малюнка, бази даних, вирішення проблемної ситуації в електронних таблицях, складання програм в середовищі Pascal, тощо).
2. Дати можливість кожному учню, навіть із слабо сформованими навичками навчальної діяльності, працювати на будь-якому рівні складності і творчості, відчути радість досягнення успіху, повірити у власні сили, дати зрозуміти, як потрібно працювати, щоб досягти успіху.
3. Треба використовувати відомі вирази типу:
* у тебе все вийде, це дуже важливо….
* ти можеш зробити таку справу, бо у тебе…..
* сміліше, саме ти зробиш таку справу, бо….
* ця частина роботи у тебе вийшла дуже гарно….
Розробка практичних робіт спрямована на те, щоб учні оволодівали знаннями в результаті пошуків на рівні, який вони обрали для себе.
Результативність впровадження досвіду
Досвід може бути визнаний перспективним, оскільки досягнуті достатньо високі результати навчання та розвитку учнів:
1. Протягом останніх років ліцеїсти займають призові місця у ІІ та ІІІ етапах Всеукраїнських учнівських олімпіад з інформатики, інформаційних технологій та є призерами різноманітних конкурсів з інформатики
2. За останні роки зросла зацікавленість предметом учнів закладу:
- учні ліцею приймають активну участь у позакласних заходах з інформатики (інформаційні декади, тижні інформатики, учнівські конференції).
3. Протягом останніх років ліцеїсти займають призові місця у ІІ та ІІІ етапах Всеукраїнських учнівських олімпіад з інформатики, інформаційних технологій та є призерами різноманітних конкурсів з інформатики
4. Результатом моєї педагогічної діяльності за період 2013-2015 років є 100% успішність і зростаючий відсоток якості знань учнів з інформатики та інформаційних технологій.
Репрезентація досвіду
Розробки практичних робіт з тем: «Електронні таблиці», «Графічний редактор», «Побудова та організація комп’ютерних мереж» були розглянути на семінарі-практикумі з профільного навчання для вчителів інформатики Шевченківського району. Окремі розділи роботи «Створення ситуації успіху» обговорені на засіданні методичного об’єднання вчителів математики, економіки та інформатики в Запорізькому ліцеї № 34; про зміну ролі вчителя по відношенню до учнів з метою формування їх навчальних компетентностей доповідалось на засіданнях педагогічних рад Запорізького ліцею №34, присвячених темам “Формування навчальної компетенції учнів” (березень, 2010 року) та “Використання системи профільного навчання в НВП” ( листопад, 2012 рік); шкільному психолого-педагогічному семінарі «Створення ситуації успіху під час НВП»(листопад 2014),
Посилання на матеріал: https://drive.google.com/file/d/0B-K4nrHSya2zV0pFRldoNUZNYnM/view?usp=sharing
|