Органзація самостійної пізнавальної діяльності учнів на уроках інформатики та при викладанні курсу «Оператор комп’ютерного набору» як умова формування навчально-пізнавальних компетентностей
Точилина Вікторія Володимирівна
учитель інформатики, дисципліни «Оператор комп’ютерного набору», спеціаліст другої категорії
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 78 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор школи: Череповська Ольга Василівна
Адреса: 69005, м. Запоріжжя, Бульвар Центральний 12-А, тел. (0612)34-35-33
E-mail: Schoolzp78@ukr.net
Провідна педагогічна ідея досвіду: Проблема організації пізнавальної самостійної діяльності завжди була в центрі педагогічних пошуків. Активізація самостійної пізнавальної діяльності забезпечує підвищення якості загальноосвітньої і професійної підготовки школярів, дозволяє здійснювати формування навчально – пізнавальних компетентностей учнів.
Провідною ідеєю досвіду вчителя Точиліної В.В. «Органзація самостійної пізнавальної діяльності учнів на уроках інформатики та при викладанні курсу «Оператор комп’ютерного набору» як умова формування навчально-пізнавальних компетентностей учнів» є впровадження на уроках інформатики та при викладанні курсу «Оператор комп’ютерного набору» системи завдань для організації самостійної пізнавальної діяльності учнів на різних етапах уроку. У роботі розкривається роль самостійної пізнавальної діяльності учнів, що надає учням можливість опановувати навчальним матеріалом у власному темпі. В досвіді зазначено роль учителя, який виконує роль консультанта, фасилітатора, що дає можливість учителю реалізовувати індивідуальний підхід до учнів різного рівня пізнавальних можливостей.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Актуальність роботи зумовлена необхідністю активізації пізнавальної активності школярів за допомогою використання різних видів самостійних робіт. Практика переконує, що рівень сформованості самостійності учнів є недостатнім. Тому залишається актуальними подальше вдосконалення змісту, форм, методів і засобів навчання, які спрямовані на реалізацію у навчально-виховному процесі принципу самостійності.
Активізація самостійної пізнавальної діяльності учнів – це керівництво процесом самостійного навчального пізнання за допомогою педагогічно обґрунтованої цілісної дидактичної системи, яка спрямована на створення сприятливих внутрішніх мотивів навчання та зовнішніх умов взаємодії вчителя і учня з метою високоякісного засвоєння системи знань, формування творчої активності як якості особистості.
В ході самостійної роботи учні розвивають ті пізнавальні здібності, здобувають і удосконалюють ті уміння і навички, без яких неможливо оволодіння знаннями як у школі, так і в житті.
Науково-теоретична база досвіду: Теоретичною базою досвіду є наукові праці, в яких розкриваються організаційно-педагогічні умови самостійної пізнавальної діяльності учнів Бабанського Ю. Б., Олійника П.М., Рибальського В.І., Ярмаченка М.Д.; питання педагогічного керівництва самостійною роботою Новикова А.Є., Жарова Л.В., Шаталова В.Ф., Задорожної Л. В., Лустенко І.І. та інш
Стисла анотація досвіду: В досвіді зазначено, що головна особливість сучасної освіти полягає в зміщенні акценту з накопичування нормативно визначених знань, умінь і навичок до формування й розвитку в учнів здатності практично діяти, застосовувати індивідуальні техніки і досвід успішних дій у ситуаціях професійної діяльності та соціальної практики . Формування пізнавальної самостійності можливо лише при здійсненні самостійної навчально-пізнавальної діяльності.
В роботі Точилиної В.В. містяться практичні матеріали щодо запровадження різних видів самостійних завдань, які передбачають діяльність учнів на різних рівнях пізнавальної самостійності : репродуктивному (початковому) рівні самостійності, який проявляється, коли учень самостійно відтворює відомості отримані від вчителя, наслідує дії вчителя, розвязуючи завдання по аналогії, відтворює завчені знання; варіативному рівні самостійності; частково-пошуковому (системному ) рівні та творчому рівні, який проявляється у здатності учня до самостійної постановки навчальної проблеми, визначення інтелектуальних та практичних завдань, складання плану діяльності, постановки гіпотез і їх перевірки, що реалізується у учнівській проектній діяльності.
Точилина В.В. підкреслює, що система самостійних пізнавальних завдань дозволяє реалізовувати індивідуальний підхід до учнів різного рівня пізнавальних можливостей. В роботі містяться дидактично-методичні матеріали, інструктивні карти до самостійних робіт, матеріали до організації діяльності учнів із створення учнівських проектів, реалізації інтерактивного навчання.
Результативність впровадження досвіду: Високі показники навченості при вивченні інформатики та дисципліни «Оператор комп’ютерного набору», активність учнів щодо участі у Міжнародному конкурсі «Бобер»
Репрезентація досвіду: Поширення досвіду через роботу у шкільному та районному методичному об’єднанні вчителів інформатики.
Посилання на матеріал: https://drive.google.com/folderview?id=0ByE1cWW69lSQY19xU0VOWEtTXzA&usp=sharing
|