Формування навичок безпечної поведінки дітей в мережі Інтернет

Лавренко Світлана Вікторівна,
вчитель математики та інформатики, «спеціаліст першої категорії»
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №86 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор: Зайченко Любов Миколаївна
Адреса школи:69093, м. Запоріжжя, вул. Дегтярьова, 5-Б;
Телефон:224-78-47, 224-78-24, 223-62-60
email:lavrenkoswetlana@mail.ru
Провідна педагогічна ідея досвіду
Залучення учнів та батьків до участі в заходах з формування інформаційної культури сприяє кращому усвідомленню ними небезпеки, що існує у Інтернет-просторі, спонукає до вивчення цих загроз та оволодіння методами й прийомами їх уникнення.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
Світова громадськість приділяє особливу увагу питанням безпеки дітей, які є найбільш вразливою категорією користувачів Інтернету. Міжнародні організації, уряди країн, різні фонди та комерційні структури створюють і підтримують програми, спрямовані на навчання грамотного і безпечного використання Інтернету дітьми.
Незважаючи на те, що в багатьох країнах розроблено безліч проектів і програм з захисту дітей, що працюють в режимі онлайн, у нашій країні, де значну частину користувачів Інтернету складають діти та підлітки, таких програм поки ще дуже мало.
Вивчення теми безпечної роботи в Інтернеті здійснюється в школі відповідно до чинних програм з «Інформатики» та «Основ здоров’я». Вивчення питань прав та свобод дітей з отриманої інформації та захисту від негативних інформаційних впливів передбачено навчальними програмами з курсів «Людина і світ» і «Правознавство».
Даний досвід представляє собою методичні матеріали для організації заходів у рамках проведення Дня безпечного Інтернету, які можуть бути використані для позакласної роботи із захисту від негативних інформаційних впливів.
Науково-теоретична база досвіду
Досвід базується на дослідженнях та практичних розробках координатора програми "Онляндія - безпека дітей в Інтернеті" Кочаряна А.Б., завідувача лабораторією менеджменту освітніх проектів Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОН УкраїниГущиної Н.І. з виховання культури користувача Інтернету та рекомендаціях Інституту психології ім.Г. С. Костюка НАПН України із забезпечення безпеки дітей у Мережі.
Стисла анотація досвіду
Мотивація до безпечної поведінки найкраще формується у тому випадку, коли діти самостійно формулюють і узагальнюють ці правила. Найбільш ефективними, на мою думку, для реалізації поставлених завдань будуть активні форми і методи роботи: квест, драматизація, тренінг, практична робота. Вибір форм і методів залежить від віку, досвіду і настрою аудиторії.
Психологічно виправданою з точку зору етапів та типів мисленнєвої діяльності я вважаю таку форму роботи, як виконання практичних робіт - малюнків, презентацій, відеороликів, де учні зображують небезпеки, що існують в Інтернеті. (додаток 1). Унаочнений образ небезпеки краще запам’ятовується учнями молодшого та середнього шкільного віку, ніж вербальний. З цією метою можна використовувати і скрайбінг-технологію. Скрайбінг-ролики створюються учнями власноруч з допомогою вчителів або батьків, можуть використовуватись як наочний матеріал під час проведення відповідних заходів (додаток 2).
Одним з методів проектування і висвітлення проблемної ситуації є театральна постановка, що робить матеріал незвичайним і насиченим. Педагогічна цінність такого виду роботи полягає у можливості створення ситуації співтворчості та співпраці, розвиткові комунікативних навичок учасників, ораторських та акторських здібностей, врахування інтересів та нахилів учасників (актори, декоратори тощо), інтерактивності(додаток 3).
Для пропедевтичної роботи з учнями молодшого шкільного віку пропоную казки про пригоди в Інтернеті(додаток 4). В старших класах пропоную учням скласти вірші, що демонструють правила безпечного користування Інтернетом або висвітлення неправильної поведінки героїв з порадою, як вчинити в пропонованій ситуації (додаток 5). Арсенал форм і методів роботи з таким матеріалом надзвичайно широкий, сприяє підвищенню мотивації учнів до вдосконалення інформаційної компетентності.
Учні від 9-10 років охоче беруть участь у квестах та іграх з елементами квестів (додаток 6). Використання квесту дозволяє активізувати розумову діяльність, формувати стійкий інтерес учнів до предмету, поєднати новітні та традиційні засоби навчання.
Одним з найефективніших і найпопулярніших методів формування безпечної поведінки в Інтернеті є тренінг. Під час тренінгу учасники мають можливість не лише почути про ризики та небезпеку в Інтернеті, а й пережити змодельовані ситуації. Тренінги чи їх елементи можна використовувати і на батьківських зборах з метою надання батькам достатнього обсягу інформації з попередження та подолання негативного впливу інформаційного середовища (додаток 7).
Результативність впровадження досвіду
Залучення учнів та батьків до участі в заходах з формування інформаційної культури сприяє кращому усвідомленню дітьмита батьками небезпеки, що існує у Інтернет-просторі, спонукає до вивчення цих загроз та оволодіння методами і прийомамиїх уникнення, підвищує мотивацію до вивчення інформатики, дозволяє захистити дітей від небажаного контенту.
Репрезентація досвіду
Досвід представлено на засіданні методичного об’єднання класних керівників ЗОШ № 86 (січень 2015), методичної радиЗОШ № 86 (грудень 2015), розробка позакласного заходу "Чи завжди безпечний Інтернет?" представлена на методичному порталі «ЗапоВікі» (сертифікат № 39/2014) і відзначена (І місце) в обласному конкурсі позакласних заходів, присвячених темі «Безпечний Інтернет» (2013).
Посилання на матеріал
http://school86.at.ua/index/lavrenko_s_v/0-167
|