 |
Районна творча група вчителів географії та екології Жовтневого району:
Петрова Ірина Юріївна (вчитель ЗК№98, спеціаліст вищої категорії, «вчитель-методист»).
Баженова Марина Володимирівна (вчитель ЗНЗ№5, спеціаліст вищої категорії).
Натяжко Ірина Іванівна (вчитель ЗНЗ№3, спеціаліст вищої категорії, «старший вчитель»).
Шевченко Катерина Василівна (вчитель ЗНЗ№15, спеціаліст вищої категорії, «вчитель-методист»).
Вербицька Наталія Борисівна (ЗГ№2, вища категорія, вчитель-методист).
Бріштен Галина Володимирівна (вчитель ЗАЛ, спеціаліст вищої категорії, «вчитель-методист»).
Луценко Альона Петрівна (вчитель ЗЛ№105, спеціаліст ІІ категорії).
|
Провідна педагогічна ідея досвіду полягає в комплексному використанні засобів краєзнавства та туризму, що забезпечують активну розумову діяльність кожного учня та формування екологічної компетентності і патріотичного виховання. Для реалізації даної мети здійснювався пошук оптимального поєднання різних методів, форм і способів організації навчальної – виховної діяльності учнів.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
Величезний вплив на формування моральності молодої людини, виховання таких якостей, як воля і мужність, взаємодопомога, патріотизм, екологічна культура, мають різноманітні життєві обставини, якими так багата туристсько-краєзнавча практика.
Краєзнавство - це сукупність знань про окремих місцевостях або в цілому країни, це всебічне вивчення своєї місцевості - природи, господарства, історії, побуту людей. Без комплексного, всебічного вивчення рідного краю (чим займається краєзнавство) неможливе формування людини культури.
Науково-теоретична база досвіду
Методологічною основою слугують розробки таких педагогів та науковців як: К.Д.Ушинського і О.С.Баркова, Її основа закладена в працях Я.А.Коменського, Софії Русової. Багатий внесок у розвиток географічного краєзнавства в першій половині ХХ століття зробили О.Калитовський, С.Руданський, А.Бєлоха, А.Іванівський, С.Рудницький, М.М.Баранський, В.О.Кондаков, Ю.Г.Саушкін. В Україні теорії краєзнавства приділяли велику увагу І.Т.Прус, Є.Й.Шипович, В.П.Замковий, В.П.Корнєєв.
Стисла анотація досвіду
В основу досвіду покладено формування екологічної та інших основних компетентностей учнів через застосування краєзнавчого принципу. Форми краєзнавчої роботи, які застосовують вчителі району в навчально-виховному процесі, передбачають застосування аксіологічного підходу, який в свою чергу створює умови для формування ціннісних орієнтацій особистості учня. Формування екологічної компетентності засобами краєзнавства і туризму будується за такими напрямками:
Науково-дослідницький:
а) участь в тематичних пошукових експедиціях в рамках заочних краєзнавчих програм “Краса і біль України”, “Сто чудес України”;
б) участь у Всеукраїнських географо-краєзнавчих конференціях;
в) участь в конкурсі-захисті наукових робіт учнів-членів МАН України. Просвітницький:
- проведення екскурсій по екостежинам,
- проведення екскурсій по о. Хортиця,
- презентація проектів,
- оформлення фотовиставок.
Туристсько-спортивний: мандрівки, екскурсії, туристичні змагання, участь в туристичних зльотах, спортивні ігри, спортивне орієнтування.
Громадсько-виховний: впровадження самоврядування і партнерства, комунікативні ігри, тренінг “Стань лідером”, організація і проведення свят. Природоохоронний: участь в акціях “Чисте довкілля”, “Чисті джерела”, “День довкілля”.
Результативність впровадження досвід
Туризм і краєзнавство допомагає педагогам у формуванні активної моральної позиції, у ставленні мужньої, вольової особистості; дозволяє формувати пізнавальний інтерес шляхом залучення учнів до активної пізнавальної діяльності, виконання проблемних завдань, самостійних творчих робіт. Все це сприяє свідомому засвоєнню географічних знань. Як наслідок - зросла зацікавленість учнів шкіл географією. Учні беруть активну участь в районних, міських виховних географічних та екологічних заходах, Покращився стан роботи з обдарованими учнями.
Репрезентація досвіду
Виступи з теми теоретичного і практичного наповнення звучали на засіданнях районного методичного центру вчителів географії.
Передбачалась участь в районних, міських,обласних семінарах-практикумах.
Посилання на матеріали
Посилання на матеріал:
https://drive.google.com/file/d/0BwygF-bgm3pdajI0OFowQk5iSVE/view?usp=sharing
Додатки:
Обласна краєзнавча конференція. Стаття на тему «Практичне дослідження ландшафтів острова Хортиця»
https://drive.google.com/file/d/0BwygF-bgm3pdaDVIMEhSeHNNR3M/view?usp=sharing
Мультимедійна презентація. Захист учнівських міні-проектів «Будь природі другом»
https://drive.google.com/file/d/0BwygF-bgm3pdTUphOFNHajhlZTA/view?usp=sharing
Весняні старти
https://drive.google.com/file/d/0BwygF-bgm3pdbzdNQzhyYXpoRjA/view?usp=sharing
Екскурсія в етносело
https://drive.google.com/file/d/0BwygF-bgm3pdd0QwNzhoZlhaNzg/view?usp=sharing
Презентація «Впровадження народних традицій під час вивчення географії у 8-9 класах за допомогою туристичної роботи»
https://drive.google.com/file/d/0BwygF-bgm3pdVTlxZHEwd1F2VXM/view?usp=sharing
Звіт творчої групи 2013-2014
Фотоматеріали про участь учнів Жовтневого району в змаганнях на о.Хортиця (спортивне орієнтування, змагання з туристичної техніки, з техніки пішохідного туризму)
https://drive.google.com/file/d/0BwygF-bgm3pdLWppbHdRWUY1aUE/view?usp=sharing
Звіт творчої групи 2014-2015
Фотоматеріали
https://drive.google.com/file/d/0BwygF-bgm3pdLWdXMnVEY0J6UTQ/view?usp=sharing
Звіт роботи гуртка «Юні географи-краєзнавці», 2013-2014 н.р.
https://drive.google.com/file/d/0BwygF-bgm3pdVW1HS2RqSndJYTA/view?usp=sharing
Звіт роботи гуртка «Юні географи-краєзнавці», 2014-2015 н.р.
https://drive.google.com/file/d/0BwygF-bgm3pdUkEtMWk0dnp2LWs/view?usp=sharing
Робота учасника конкурсу мультимедійних проектів «Шевченко – географ», ЗГ№ 2
https://drive.google.com/file/d/0BwygF-bgm3pdbVRtTWs3Tzh3S1k/view?usp=sharing
Робота учасника конкурсу мультимедійних проектів «Шевченко – географ», ЗЛ № 105
https://drive.google.com/file/d/0BwygF-bgm3pdVFlBeDFkVk5sRnc/view?usp=sharing
Робота учасника конкурсу мультимедійних проектів «Шевченко – географ», ЗК № 98
https://www.youtube.com/watch?v=gNfSixqsMTM&feature=youtu.be
Наукова робота учня 11 класу ЗГ№2 Сирих Олексія «ХАРАКТЕРИСТИКА ЕКОЛОГІЧНОГО ТУРИЗМУ НА ОСТРОВІ ХОРТИЦЯ»
https://drive.google.com/file/d/0BwygF-bgm3pddlFvUmVMY09HNjA/view?usp=sharing
Презентація учня 11 класу ЗГ№2 Сирих Олексія «Перспективи розвитку екологічного туризму на острові Хортиця»
https://drive.google.com/file/d/0BwygF-bgm3pdSnlDazBEU09MMjA/view?usp=sharing
Мультимедійна презентація: «Практичні роботи з краєзнавства»
https://drive.google.com/file/d/0BwygF-bgm3pdODNoc2plRGQ1aWc/view?usp=sharing
Робота гуртка
https://drive.google.com/file/d/0BwygF-bgm3pdWTFTS21oY1ZFU0U/view?usp=sharing
Виступ-презентація «Система туристсько-краєзнавчої роботи»
https://drive.google.com/file/d/0BwygF-bgm3pdelQzdjRqTHNrQlU/view?usp=sharing
Школа безопасности ООШ № 3
https://www.youtube.com/watch?v=eVDNhLoOtBo&feature=youtu.be
Школа безопасности БЭМС ООШ № 3
https://www.youtube.com/watch?v=be6F5OGYi84&feature=youtu.be