Використання проектно-дослідницької технології в організації навчальної діяльності учнів на уроках фізики як засіб формування їх життєвих компетенцій
Шуваєва Галина Леонідівна, вчитель фізики, перша категорія
Запорізька загальноосвітня школа I-IIIступенів №84 Запорізької міської ради Запорізької області,
Директор: Діденко Зоя Василівна,
Адреса: 69104, 16-А, м. Запоріжжя, вул. Північнокільцева,
Телефон: (0612) 769-80-34,
E-mail: school84.zp.ua@gmail.com
Сайт: http://school84.zp.ua
Провідна педагогічна ідея досвіду: Фізика – це наука, що є основою не лише науково-технічного прогресу, але й сприяє формуванню ключових компетентностей громадянина: науково-природничої, математичної, інформаційно-комунікаційної, загальнокультурної, здоров’язбережувальної . Необхідно дати учням систему знань з фізики, що стимулюватиме в подальшому до постійного самовдосконалення, поповнення знань та вміння їх застосовувати.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Стрімке зростання потоку наукової інформації призвело до необхідності пошуку нових технологій навчання, які забезпечували б максимальний розвиток самостійної пізнавальної діяльності учнів. Самостійна робота з книгою та з іншими інформаційними засобами, прагнення знати більше й глибше - основна умова успішного навчання.
Використання нових педагогічних технологій у навчально-виховному процесі дозволяє вчителям реалізувати свої педагогічні ідеї, а учням дає можливість самостійно вибирати освітню траєкторію - послідовність і темп вивчення тем, систему тренувальних завдань і задач, способи контролю знань. Так реалізується найважливіша вимога сучасної освіти - вироблення в суб'єктів освітнього процесу індивідуального стилю діяльності, культури самовизначення, відбувається їх особистісний розвиток.
Цим вимогам,на мій погляд, досить вичерпно відповідає проектно-дослідницька технологія, яку я використовую на етапі узагальнення і систематизації знань. За новим Державним стандартом освіти проектна діяльність з фізики завершує вивчення кожної теми навчального плану, починаючи вже з сьомого класу.
Науково-теоретична база досвіду: Значний внесок у розробку методології й теорії поняття педагогічної технології зроблено сучасними педагогами: В. Безпалько, Б. Лихачовим, М. Кларіним, В. Монаховим, Г. Селевко та іншими. Проблему педагогічної інноватики розглядали такі вчені , як О. Арламов, М. Бургін, В. Журавльов, В. Загвязинський, Н. Юсуфбекова, А. Ніколс та інші.
Мета дослідження полягає в тому, щоб розкрити поняття інноваційних педагогічних технологій, розкрити основні методологічні вимоги, яким має відповідати будь-яка інноваційна технологія навчання.
Теоретичною основою мого досвіду є наукові та методичні розробки вітчизняних учених та педагогів, таких як:
- Д.Д.Біда, «Інтерактивні уроки фізики», Х., «Основа», 2009.- 93с.
- Р.П.Наволокова, «Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій», Х., «Основа», 2009. – 176 с.
- А.С.Нісімчук, О.С.Падалка, О.Т. Шпак, «Сучасні педагогічні технології», К.: «Просвіта», 2000. – 368с.
- Є.Пометун, «Інтерактивна технологія», Internet.
- В.О.Савош, «Як організувати самостійну діяльність учнів на уроках фізики»,- Х.: «Основа»,2009.-112с.- (Б-ка журн. «Фізика в школах України»; Вип.3(63)).
- О.А.Чорноус, «Психолого-педагогічний аналіз сутності стимулювання навчальної діяльності. Професіоналізм педагога у контексті Європейського вибору України», Ялта: РВВКРУ, 2007.-232с.
Стисла анотація досвіду: На своїх уроках я впроваджую метод проектів для узагальнення та систематизації знань. Надана робота спрямована на адаптацію проектно-дослідницькоі технології до використання на першому році вивчення фізики – в сьомому класі, як цього вимагає новий Державний стандарт освіти України. В основу цієї роботи й методики викладання покладені такі ідеї та сучасні технології:
- особистісно – орієнтоване навчання;
- дослідницький метод;
- групові технології;
- інтерактивні технології;
- метод проектів;
- інформаційно – комунікативні технології.
Результативність впровадження досвіду: Диплом за ІІІ місце в Національному турі Міжнародного конкурсу молодіжних проектів з енергоефективності « Енергія і середовище – 2010» у номінації: «Дидактичні матеріали на тему « Зміни клімату»» з методичною розробкою учбового дослідницького проекту: « Поп'ємо кави – повторимо фізику».
Всеукраїнський фізичний конкурс « Левеня - 2014». Добрий результат :
- Григоренко Олександр, 9 – А;
- Дзугожев Муса, 9 – А;
- Яремченко Євгеній, 9 – А.
Районний етап предметних олімпіад – 2014-2015 уч. рік ( ІІ тур ):
Точілов Владислав, 11 – А, ІІІ місце, астрономія.
Репрезентація досвіду: Міжнародний освітній проект SPARE Екологічний клуб «Еремус» Friends of the Earth – Norway INFORSE – Europe; доповідь на презентації проекту SPARE в рамках Муніципального енергетичного плану в м. Запоріжжя на 2014-2030 роки (вересень 2014 р.); публікації: сайт ІАМЦ м.Запоріжжя презентація проекту для 7 класу: «Швидкість механічного руху», «Учительський журнал он-лайн» - 2015р.; виступи:
ШМО ЗОШ №84, педрада – 2013р., засідання МО учителів фізики Комунарського району – 2014; МО учителів фізики м.Запоріжжя – 2015.
Посилання на матеріал: http://school84.zp.ua/index.php/2012-07-22-15-35-57/metodychna-robota/profesiini-konkursy
|