Системно - діяльнісний підхід у сучасному уроці фізики в контексті освоєння нових державних стандартів
 |
Карпова Лариса Борисівна
вчитель фізики, спеціаліст вищої категорії, «вчитель –методист»
Запорізька загальноосвітня школа I-III ступенів № 3
Директор: Магльована Ольга Павлівна
Адреса: м. Запоріжжя, вул. Грязнова 55
Телефон: 63-86-15
е-mail: school3zp@ukr.net
Сайт: estetschool3.at.ua
|
Провідна педагогічна ідея досвіду
Основу концепції діяльнісного підходу до навчання фізики складає положення: засвоєння змісту навчання і розвиток учня відбувається в процесі його власної діяльності. Точно так само діяльні здібності формуються в учня лише тоді, коли він не пасивно засвоює нове знання, а включений в самостійну учбово-пізнавальну діяльність.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
Сьогодні до випускника школи XXI століття суспільство висуває досить серйозні вимоги. Він повинен: вміти самостійно здобувати знання; застосовувати їх на практиці для вирішення різноманітних проблем; працювати з різною інформацією, аналізувати, узагальнювати, аргументувати; самостійно критично мислити, шукати раціональні шляхи у вирішенні проблем; бути комунікабельним, контактним у різних соціальних групах, гнучким у мінливих життєвих ситуаціях.
Науково-теоретична база досвіду
Саме в системі шкільної освіти зародилося інноваційне навчання. Технологія такого навчання була розроблена і запропонована для впровадження групою зарубіжних дослідників в 1978 р Прихильники цього «значимого для людини навчання» вважають, що основними цілями його є не тільки придбання знань, а й виховання особистості учня, розвиток його на основі власної самостійної навчальної діяльності . У нових державних стандартах червоною ниткою проходить перехід від простої передачі знань, умінь і навичок від вчителя до учня до розвитку здібності учня самостійно ставити навчальні цілі, проектувати шляхи їх реалізації, контролювати й оцінювати свої досягнення, працювати з різними джерелами інформації, оцінювати їх і на цій основі формулювати власну думку, судження, оцінку. Однією з умов вирішення сучасних завдань освіти є формування універсальних навчальних дій, ключових освітніх компетенцій учнів на основі системно-діяльнісного підходу. Велика роль при цьому відводиться природничих дисциплін. При системно-діяльнісного підходу до навчання у дітей формуються навички самоосвіти, процес навчання будується на основі усвідомленого цілепокладання, а рівнева організація навчальної діяльності створює ситуацію вибору для учня. Навчаються більшу частину часу працюють самостійно, вчаться планування, організації, самоконтролю й оцінки своїх дій і діяльності в цілому.
Стисла анотація досвіду
Фізика - наука експериментальна. Кожен мій урок фізики супроводжується проведенням досвіду, з подальшим обговоренням побаченого і висновком. Під час проведення лабораторної роботи учні працюють у парі. У цьому випадку йде відпрацювання умінь ставити фізичний досвід, проводити спостереження, організовувати аналіз, робити висновок про виконану роботу. Для більш підготовлених учнів у мене є завжди додаткові творчі завдання. Робота в парі і в групах дозволяє розвивати комунікативні якості особистості. Мої учні складають кросворди, кластери, сінквейна, повідомлення, пишуть твори з вивченої теми, що дозволяє їм проявити свої творчі здібності. Створення електронних презентацій формує в учнів уміння використовувати інформаційні технології в процесі навчання. Створення діючих моделей для вивчення фізичних явищ і законів розвиває в учнів винахідницькі здібності. Такий підхід до вивчення фізики робить її найбільш наближеною до реального життя, а значить більш цікавою і зрозумілою для учнів.…
Результативність впровадження досвіду
В рамках діяльнісної парадигми можна виділити три основні групи результатів впровадження досвіду?
- духовно-моральний розвиток і виховання учнів (особистісні результати),
-формування універсальних навчальних дій (метапредметние результати),
- освоєння змісту навчального предмета (предметні результати).
За результатами моніторингу, анкетування, тестування спостерігаються позитивна динаміка за такими показниками:
- висока мотивація навчання; сформованість навичок самостійної роботи з фізичними приладами;
- сформованість умінь зіставляти результати досліджень, наведені у вигляді словесного опису, таблиці або графіка,вміння робити висновки, пояснювати результати дослідів:
- самоаналіз навчальної діяльності;
- високий результат навченості;
Репрезентація досвіду
Виступи на шкільному, районному методичному об’єднанні вчителів
Посилання на матеріал http://gfhecybr.blogspot.com/2016/01/blog-post.html
http://gfhecybr.blogspot.com/