Метод проектів на уроках фізики у 7 класі за новим Держстандартом
Остапенко Тетяна Миколаївна, вчитель фізики та інформатики, вища категорія, вчитель-методист
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 95 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор: Валерій Михайлович Сьомушкін
Адреса школи: м. Запоріжжя, вул. Мікояна, 16
Телефон: (0612) 67-04-14
E-mail: school95@meta.ua
http://school95zp.klasna.com/uk/site/index.html
Провідна педагогічна ідея досвіду:
Створення умов для індивідуального розвитку учнів, підвищення їх пізнавальної активності, стійкої мотивації, розвитку інтересу до активного навчання через залучення до проектної діяльності під час вивчення фізики 7 класу за новим Держстандартом.
У педагогічній діяльності:
- закріплювати предметні знання та вміння застосовувати знання на практиці, в реальній життєвій ситуації;
- формувати навички роботи з інформацією;
- розвивати комунікаційні навички, вміння співпрацювати та працювати в групах;
- створювати умови для розвитку інформаційно-комунікаційної компетентності учнів.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
В навчальній програмі «Фізика 7-9 класи» за новим Держстандартом, відмічено, що ефективним засобом формування предметної й ключових компетентностей учнів у процесі навчання фізики є навчальні проекти. Тому в кожному розділі програми 7 класу запропоновано орієнтовні теми навчальних проектів.
Організація роботи учнів над навчальними проектами є новою для вчителя.
В рамках роботи обласної творчої групи вчителів фізики «Розробка дидактичних матеріалів для курсу фізики основної школи відповідно до вимог Держстандарту (7,8 клас)» розроблено «Методичні рекомендації щодо використання навчальних проектів при вивченні фізики 7 клас у 2015-2016 н.р.»
Науково-теоретична база досвіду:
Проблему роботи учнів з глобальними інформаційними масивами розглядали протягом багатьох років: Є.С. Полат, А.А. Гін, Н.К. Зотова, А.В. Куксін, В.М. Шейман, А.М. Хайт, О.М. Ястребцева, А.В. Худякова, В.Г. Разумовський. Поняття компетентності й інформаційної компетентності розглядали О. Митник, М. Головань.
Доцільність та шляхи упровадження комп’ютерних технологій у навчальний процес досліджували вітчизняні та закордонні вчені, а саме: Г.Клейман, О. Козленко, Н.Матяш, Є. Неведомська, Н. Семенюк, М. Сидорович, В. Соломін та інші.
Стисла анотація досвіду:
За інноваційним потенціалом досвід має комбінаторний характер.
Авторські розробки по організації діяльності вчителя в організації проектної роботи учнів:
- методичні рекомендації вчителю щодо ефективної організації роботи учнів над навчальними проектами;
- орієнтовний перелік тем навчальних проектів;
- орієнтовні критерії оцінювання навчальних проектів;
- лист самооцінки роботи учнів у групі;
- орієнтовний план роботи над проектом;
- орієнтовний план підготовки учня до захисту;
- орієнтовні презентації для учителя та учнів;
- приклад блогу з розміщенням матеріалів для навчальних проектів «Навчальні проекти ФІЗИКА 7 клас».
Результативність впровадження досвіду:
Створений автором блог «Навчальні проекти ФІЗИКА 7 клас» рекомендований до використання вчителями та учнями Запорізької області, за пів року існування, на початок 2016 року має більше 77 000 переглядів, є корисним в організації роботи над навчальними проектами як вчителів так і учнів не лише нашої області.
Використання створених матеріалів при організації роботи учнів над проектами при вивченні фізики у 7 класі дозволяє:
- організувати та спланувати роботу вчителя над конкретним проектом;
- організувати роботу учнів у групах, розподілити обов’язки, конкретизувати завдання кожному учаснику;
- знайти інформацію в Інтернеті за відповідною тематикою, користуючись підготовленими посиланнями;
- підготувати захист проекту учнями за вказаним алгоритмом.
Репрезентація досвіду:
- 18.06.2015 р. Кафедра дидактики та методик навчання природничо-математичних дисциплін «Проблеми підвищення якості фізичної та астрономічної освіти в контексті впровадження нового державного стандарту». Семінар для керівників РМО вчителів фізики та астрономії області. Виступ «Методичні рекомендації щодо використання навчальних проектів при вивченні фізики 7 класу у 2015-2016 н.р.»
- 28.08.2015 р. Засідання РМЦ вчителів фізики Шевченківського району. Виступ «Методичні рекомендації щодо використання навчальних проектів при вивченні фізики 7 класу у 2015-2016 н.р.»
Друковані роботи
- «Методичні рекомендації щодо використання навчальних проектів при вивченні фізики 7 класу у 2015-2016 н.р.» Крамаренко Н.В., Остапенко Т.М., ст. 188 Збірник «Основні орієнтири розвитку системи освіти Запорізької області у 2015-2016 навчальному році», методичні рекомендації, Запоріжжя, видавництво Кругозір, частина IV Природничо-математична освіта, 2015р. ст. 188 .
Електронні публікації
Посилання на матеріал: https://drive.google.com/file/d/0B3gSeejvkIWyb2hwbkhWa0gtVXc/view?usp=sharing
Джерело: https://drive.google.com/file/d/0B3gSeejvkIWyb2hwbkhWa0gtVXc/view?usp=sharing |