Технологія розвитку орієнтації в просторі засобами спортивних ігор в учнів середньої ланки
Губа Олександр Григорович
вчитель фізичної культури, вища категорія
Запорізька загальноосвітня школа I-III ступенів № 39 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор: Чабан Світлана Олександрівна
Адреса школи: 69057, м.Запоріжжя, вул. О.Матросова, 16;
тел.: (061) 233-04-46, 233-61-14
e-mail: school39@ukr.net
Провідна педагогічна ідея досвіду
Розвиток та вдосконалення координаційних здібностей є однією з найважливіших і невід’ємних складових процесу підготовки учнів до орієнтації в просторі, що є базовим компонентом безпеки життєдіяльності. Використання методики координаційної підготовки сприятиме швидкому та якісному засвоєнню елементів техніки гри у волейбол, збагаченню рухового досвіду учнів. Необхідно навчити учнів свідомо вибирати засоби і способи управління своїми рухами при впливах зовнішнього середовища на організм, що дозволяє створити необхідні умови для «виживання» у конкурентній боротьбі, характерної для змагальної ігрової діяльності. Розвиток координаційних здібностей потрібно розглядати як основний шлях для оволодіння ігровими навиками у спортивних іграх.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
Аналіз статистичних даних травматизму дітей по Запорізькій області виявляє проблему недостатнього розвитку навиків орієнтації у просторі певної частини учнів середньої ланки
Актуальність та перспективність даного досвіду полягає в тому, що формування навиків орієнтації у просторі:
- по-перше, зменшує кількість травматичних випадків в учнівському середовищі, сприяє розширенню рухового досвіду, вдосконаленню навичок життєво необхідних рухових дій, використанню їх у повсякденній та ігровій діяльності;
- по-друге, розширює функціональні можливості організму дитини через цілеспрямований розвиток основних фізичних якостей і природних здібностей, формує ціннісні орієнтації щодо використання фізичних вправ як одного з головних чинників здорового способу життя, сприяє розвитку фізичного та психологічного стану дітей.
В умовах науково-технічного прогресу значення здатності людини керувати складними в координаційному відношенні рухами постійно зростає.
Науково-теоретична база досвіду
Наукові дослідження: проблемі вдосконалення координаційних здібностей присвячено велику кількість публікацій (Н.А.Бернштейн, В.К.Бальсевич, Д.Д.Донской, Ю.М.Кабанов, А.Тер-Ованесян, Ю.Ф.Курамшин, В.І.Лях та інші.
Стисла анотація досвіду
За інноваційним потенціалом досвід – комбінаторний.
На своїх уроках я впроваджую фізичні вправи, розвиваючі ігри для формування орієнтації в просторі учнів середньої ланки. У відповідності до збільшення обсягу координаційної підготовки, була змінена структура уроків на користь вправ, що мають координаційне навантаження (за ступенем новизни і складності). На уроках 7 класу 2013 року були включені рухові завдання з вдосконалення точності управління руховими параметрами, раціональності рухових рішень, загальні підготовчі координаційні вправи, а також вправи, які формують фонд умінь і навичок, сприяють ефективному оволодінню елементами техніки гри у волейбол та доцільній їх перебудові (спеціально-підготовчі координаційні вправи).
Прийоми для розвитку загальних координаційних здібностей учнів: відносна новизна завдання; незвичність вправ; підвищення координаційної складності завдань; різноманітність рухових дій та їх поєднання; часта заміна виконання завдання, динамічних і кінематичних характеристик руху; раптовість зміни ситуації; використання незвичних вихідних положень.; дзеркальне виконання вправ; зміна просторових меж, у яких виконується вправа; зміна способів виконання вправ; ускладнення їх додатковими рухами.
Методичні прийоми: максимальна швидкість і точність під час виконання рухових дій; зміна швидкості та темпу рухів; обмеження або розширення простору для виконання дій; виконання дій у стані втоми; виконання дій в умовах періодичного виключення або обмеження зорового контролю; зниження м’язового напруження; застосування додаткових орієнтирів і термінової інформації; застосування спеціальних динамічних вправ, спрямованих на розвиток координаційних можливостей безпосередньо в структурі спортивного навику.
Результативність впровадження досвіду
Порівняння оцінок тематичних атестацій з тем «волейбол» та «баскетбол», які отримали учні 7 класу у 2011-12 р. і учні 7 класу у 2012-13 р., для яких на уроках фізичної культури були введені вправи для орієнтації в просторі, доказують перспективність методики «Технологія розвитку орієнтації в просторі засобами спортивних ігор в учнів середньої ланки». Також переконливими доказами корисності даної методики є перемоги учнів ЗОШ № 39 у спортивних змаганнях районного рівня, а саме:
рік
|
учасники
|
вид спорту
|
місце
|
рівень змагань
|
2012-13 рр.
|
дівчата
|
волейбол
|
2
|
районні змагання
|
2013-14 рр.
|
дівчата
|
волейбол
|
2
|
районні змагання
|
2013-14 рр.
|
дівчата
|
баскетбол
|
3
|
районні змагання
|
2014-15 рр.
|
дівчата
|
волейбол
|
1
|
районні змагання
|
2014-15 рр.
|
хлопці
|
волейбол
|
2
|
районні змагання
|
Репрезентація досвіду
Досвід розглядався на засіданнях шкільного та районного методичних об`єднань вчителів фізичної культури в період з 2013 по 2015 рік, під час заліку на курсах підвищення кваліфікації при ЗОІППО у 2014 році, з 2015 року матеріали викладені на власному сайті вчителя Губи О.Г. - ALEXGUBA2015.jimdo.com
Тегі: Координаційні здібності учнів, безпека життєдіяльності, життєві навички, фізичні вправи, орієнтація в просторі, руховий досвід, ігрові навички, волейбол, баскетбол.
Посилання на матеріал: http://alexguba2015.jimdo.com
|