Корекції порушень постави школярів молодших класів на основі фізичних вправ

Майдачевська Яна Михайлівна
вчитель фізичної культури, категорія «спеціаліст другої категорії»
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 101 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор: Швець Людмила Володимирівна
Адреса школи: м. Запоріжжя вулиця Бочарова 10б
тел.: 67-33-88;
e-mail: zosh101@meta.ua
сайт: https://sites.google.com/site/zaporizkaschool101/
Провідна педагогічна ідея досвіду
У зв'язку з стрімким приходом в наше життя інформаційних носіїв комп'ютерних технологій, школярі стали проводити ще більше часу в сидячому і лежачому положенні. Наслідком цього є зниження рухової активності. Це приводить до погіршення здоров'я у школярів.
Провідною ідеєю досвіду є опис системи корекції порушеної постави у молодших школярів, етапів роботи для зниження рівня захворюваності учнів шляхом впровадження фізичних вправ.
В досвіді висвітлені практичні вправи для зміцнення м'язового корсета, при сутулій спині, лордозі, кіфозі, формування правильної постави, сколіозі, також запропоновано комплекс вправ з гімнастичною палицею.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
Дослідження в області гігієни свідчить про те, що більшість учнів до 85% часу знаходяться в статичному положенні. Це положення в поєднанні зі слабко розвинутим м'язовим корсетом приводить до того, що у дітей порушується постава, що тягне за собою не тільки захворювання опорно-рухового апарату, а й погіршує функціонування інших життєво-важливих систем організму.
У половини школярів молодших та середніх класів – визначається порушення постави. У третини - сколіоз. До випускного класу кількість хворих на цю недугу збільшується на 10%. Нерідко вона викликає значні зміни внутрішніх органів. Так б`ють на сполох лікарі-ортопеди.
Тільки залучення дітей до рухової активності допоможе розвинути у них інтерес до фізичних вправ і зміцненню здоров’я за допомогою фізичної культури.
Система запропонованих вправ дозволить вчителям здійснювати корекцію порушень постави як під час уроків фізичної культури, так і під час навчально – виховного процесу в початкових класах (фізхвилинки, ранкова гімнастика).
Науково-теоретична база досвіду
Питання порушень постави серед дітей молодшого шкільного віку детально описані в працях вітчизняних і зарубіжних авторів. Проте, ця проблема залишається актуальною і в даний час, викликаючи інтерес фахівців в області фізичної культури.
Під час роботи було проаналізовано статистичні дані порушень постави у молодших школярів в Запорізькій загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 101 Запорізької міської ради Запорізької області. У початковій ланці навчається всього - 374 учня: з них основна медична група - 70 школярів (18%), підготовча - 255 (68%), спеціальна - 47 (12,6%) та 2 школяра звільнені (0,5%). Всього з порушенням опорно - рухового апарату 135 учнів -(36,1%). З діагнозом сколіоз 44-11,8%. Порушення постави 19 -5,1%, полоскостопістю 72 -53,3%.
Стисла анотація досвіду
Враховуючи зміни, до яких відноситься зростаюча адаптація організму дитини до фізичного навантаження, а також перебудова змісту рухового режиму процес корекції порушеної постави, можно поділити на три етапи - вступний, основний і завершальний.
У своїй роботі я висвітлюю вплив фізичних вправ на формування правильної постави, засоби контролю за поставою. Завдання вчителя пробудити інтерес в учнів до самостійного систематичного виконання фізичних вправ. Також, завдання вчителя фізичної культури, зробити заняття фізичною культурою регулярними. А це може здійснитися тільки в тому випадку, якщо в учнів буде сформована потреба в самостійних систематичних заняттях фізичною культурою або, іншими словами, якщо у них буде сформована звичка займатися фізичними вправами.
Беручи до уваги статистичні данні я використовую на уроках профілактичні вправи. Вправи підбираю такі, які сприяють зміцнюють м’язового корсету та формують пра-вильну поставу, сприяють фізичному розвитку та формуванню життєво важливих рухових навичок та звичок. Фізичні вправи і рухливі ігри підбиралися мною відповідно до завдань занять, вікових і індивідуальних особливостей дитини.
Вправи виконані під час уроків пропоную включати до комплексу ранкової гімнастики для учнів початкових класів, на прогулянках, під час проведень динамічних пауз та фізкультхвилинках.
Об’єкт дослідження – корекції порушеної постави у молодших школярів, етапів роботи для зниження рівня захворюваності учнів.
Предмет дослідження – рухова активність учнів.
Мета дослідження – розробка системи вправ для корекції порушень постави учнів.
Результативність впровадження досвіду
Практична значущість дослідження полягає у висвітлені системи вправ для корекції порушень постави учнів. Порушення постави учнів є актуальною для сьогодення, а запро-поновані етапи роботи та система розроблених вправ можуть бути використані як вчите-лями фізичної культури, так і вчителями початкових класів під час ранкової гімнастики, фізкультхвилинок, динамічних пауз.
Поетапне й послідовне запровадження запропонованих фізичних вправ сприяє корекції постави учнів.
Репрезентація досвіду
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 101 Запорізької міської ради Запорізької області виступ на методичному об’єднані вчителів оздоровчо – естетичного напрямку та під час засідання педагогічної та методичної ради закладу.
Посилання на матеріал https://docs.google.com/document/d/1sVs-osT7w59KuUvE6KbzRPZOAlYFM11R-L0kvP1Adto/edit?pref=2&pli=1
|