Використання виховних можливостей на уроках літературного читання для формування загальнонавчальних компетентностей молодших школярів
Самохіна Ірина Володимирівна
вчитель початкових класів, вища категорія, старший вчитель
Запорізька загальноосвітня школаⅠ- Ⅲ ступенів № 41 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор школи: Бобруль Тетяна Олексіївна
Адреса школи: 69037, м.Запоріжжя, вул.Миру, буд. 6, Тел.. (061) 224-33-90
Еmail: zschool41@ukr.net
Провідна педагогічна ідея досвіду
Використання виховних можливостей на уроках літературного читання, а саме урахування організаційного, інформативного, соціального, психологічного, комунікативного, творчого аспектів, модулює підвищення розумової працездатності, сприяє якості засвоєння навчальної інформації, компенсує дефіцит якісного спілкування, який спостерігається у зв’язку з інтенсифікацією навчального процесу та темпів життя.
Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду
Завдання вчителя на уроках літературного читання, полягає у створенні оптимальних умов для формування загальнонавчальних компетентностей молодших школярів, морального розвитку дитини, її взаємозв’язку із соціальним середовищем та сприянню набуття ними соціальних навичок, становленню особистості, розвитку читацької самостійності, яка є передумовою інтелектуального та духовного зростання учня.
Науково-теоретична база досвіду
У змісті початкової освіти читанню належить особлива роль. Цей предмет є багатофункціональним. Метою початкового курсу «Читання» є формування у молодших школярів першооснов читацької культури, емоційно-оцінного ставлення до змісту прочитаного, формування особистості засобами художнього слова. Читання рідною мовою є потужним засобом виховного і розвивального впливу на особистість дитини. Воно прилучає молодших школярів до скарбниці духовності і культури, літературних надбань українського народу і народів світу, сприяє моральному, етичному та естетичному розвитку.
Читацька компетентність молодшого школяра - це володіння комплексом читацьких знань, умінь і навичок, ціннісних ставлень учнів, які дають змогу учневі свідомо здійснювати пошук книжок, відбір інформації для вирішення навчально-пізнавальних завдань і виявляються у процесі сформованості повноцінної навички читання, розуміння текстів різних жанрів, обізнаності з колом читання , сформованості особистісних ціннісних суджень щодо прочитаного.
Стисла анотація досвіду
Курс "Читання" — органічна складова освітньої галузі "Мова і література". Його метою є формування в учнів першооснов самостійної читацької діяльності, розвиток і виховання особистості молодшого школяра засобами художнього слова.
Досягнення цілей курсу передбачає вирішення таких завдань:
— формувати й розвивати мовленнєві уміння й навички, провідною з яких є повноцінна навичка читання;
— розвивати інтерес до читання, ознайомлювати учнів з дитячою літературою в багатоманітності її тематики, жанрово-родових форм;
— формувати повноцінне сприймання, розуміння, відтворення художнього, художньо-пізнавального тексту, дитячої книжки шляхом засвоєння відповідних навчальних й читацьких умінь;
Одним із основних напрямів національного виховання є розвиток індивідуальних здібностей і вмінь молоді, забезпечення умов її самореалізації, а також розроблення та застосування оригінальних педагогічних технологій, нових підходів, форм і методів навчання, які відповідали б потребам розвитку особистості, сприяли розкриттю талантів, розвитку творчих умінь кожного.
Результативність впровадження досвіду
Практична значущість досвіду полягає в створенні передумов для успішного вирішення проблеми формування літературознавчої, читацької та особистісно-діяльнісної компетенції учнів початкових класів. Впровадження досвіду сприяє оволодінню учнями активними методами опрацювання літературних творів. Результатом є зростання зацікавленості учнів до читання художньої літератури; оптимізація соціально-особистісного зростання, створення інтелектуально-емоційного комфорту і ситуації успіху; набуття досвіду встановлення дітьми соціальних контактів вербальними засобами.
Репрезентація досвіду
Досвід репрезентований на різних методичних заходах: засіданнях шкільних та районних методичних об’єднань, практико-орієнтованих семінарах, педрадах; активно використовується в навчально-виховній діяльності в позитивному освітньо-виховному просторі ЗОШ №41.
Посилання на публікацію: http://zosh41.ucoz.ua/metoda/prezentacija_dosvidu_samokhina_i.v..pdf
|