Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [95]
Дошкільна освіта [66]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 24.04.2024, 13:33

Головна » Статті » 2015 КО: початкова та дошкільна » Початкова освіта

Використання інтерактивних технологій навчання при вивченні словникових слів на уроках російської мови

Використання інтерактивних технологій навчання при вивченні словникових слів на уроках російської мови

 Ставицька Світлана Іванівна, вчитель початкових класів,1 кваліфікаційна категорія

 Запорізька спеціалізована школа фізичної культури Запорізької міської ради Запорізької області

 Директор школи : Молчанов Віктор Олександрович

 Адреса школи : м.Запоріжжя, вул. Вороніхіна, 8-А

 тел.: 65-41-42.

 e-mail: 18_schooL@ukr.net

 http://sport18.zp.ua/

 

 

 

Провідна педагогічна ідея досвіду:

Реалізуючи  основні авдання  Державного стандарту базової і повної загальної освіти , який  грунтується на засадах особистісно зорієнтованого , компетентнісного й  діяльнісного підходів , головною ідеєю мого досвіду є навчити учнів  вчитися і мислити , застосовувати  знання для вирішення будь-яких  життєвих чи виробничих проблем. Джаннет Вос пише: " Навчання має бути захоплюючим, швидким і наповненим і  повинно охоплювати релаксацію, дії , стимули , емоції і задоволення " . У світовій педагогічній практиці існує безліч рецептів справжнього навчання .  Тут ви побачите  рецепт сучасного навчання: інтеграція добре знайомих елементів  педагогічних методик і прийомів із інноваційними методиками проведення уроків, які основані на цікавому , ефективному підходах .

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду

У наш час на території Запорізької області нагально постає проблема двомовності. Державною мовою є українська . Але значна частина населення  російськомовна , і  це є причиною змішування російських та українських слів. Це все  відбувається не тільки в усному мовленні, а й у писемному. Звичайно, процес взаємопроникнення слів із однієї мови в іншу - закономірний процес. Але це стосується «законних», унормованих русизмів. У повсякденному житті серед звичайних людей, на жаль, процеси безграмотного злиття мов прогресують усе більше і більше. Тому варто працювати над цим іще з народження дитини. Вчителеві це не під силу – його вплив можливий лише із приходом дитини до школи.

Для мене ця проблема стала актуальною навіть не з першого класу, а ще з курсів підготовки майбутніх першокласників. Діти розмовляють суржиком і вважають, що це правильно. Згодом це проявлятиметься в писемному мовленні. Але найстрашніше те, що їх так вчать батьки. При написанні батьками заяв різного виду я помітила, що майже половина з них роблять орфографічні помилки. Проблема орфографічної грамотності має і суспільний  характер, бо деякі  учні, отримуючи  атестат про середню освіту, не вміють грамотно висловлюватись, писати правильно листа чи заяву, а дехто не вміє  навіть правильно написати своє прізвище та ім ’я, по батькові.  Це говорить  про те, що потрібно з раннього шкільного віку привчати дітей до грамотного написання слів , а також вчити себе перевіряти. Хоча не завжди вдається це зробити за певним алгоритмом , бо в правописі російської мови є слова, написання яких потрібно запам’ятати.

Саме тому я обрала тему «Використання інтерактивних технологій навчання при вивченні словникових слів на уроках російської мови». По-перше, словникових слів дуже багато і їх написання потрібно запам’ятовувати, по-друге, це навчить учнів частіше звертатися до словників, а також працювати їз словниками і, найголовніше, задумуватися , якщо сумніваєшся, та шукати вихід із таких ситуацій.

Як результат , очікується  підвищення грамотності  та психологічна  витривалість дитини. Адже, не секрет, що невпевнена у собі дитина у майбутньому має безліч комплексів і їй важко пристосуватися до умов життя у суспільстві. 

Науково-теоретична база досвіду

В останні роки зріс інтерес учених-методистів і вчителів-практиків  до методики навчання української мови в початкових класах, особливо до проблем словникової роботи на уроках української мови. Питання про вивчення словникової роботи в початковій школі було поставлене найвидатнішими методистами ще в минулому столітті: Ф.І.Буслаєвим, І.І.Срезневським, К.Д.  Ушинським, Д.І.  Тихомировим. Ф.І. Буслаєв звернув увагу на необхідність словникової роботи на уроках не тільки з метою навчання грамотному письму, але й для більшого розуміння учнями лексичного значення слів. Саме це розуміння гарантує точний і усвідомлений вибір слів в умовах природної мови.

Важливість словникової роботи на початковому щаблі навчання української мови,  розвиваючий характер цієї роботи відзначав і Костянтин Дмитрович Ушинський. Він вважав, що творчі вправи під час словникової роботи цікаві дітям, "представляючи для них щось начебто гри в слова"              [1, с.89]. Такі вправи готують учнів до орфографії, а також дають дітям "владу над тим запасом слів, що несвідомо лежить у їхній пам'яті" [1, с.94].

Прихильник і послідовник К.Д. Ушинського, Д.І. Тихомиров указував на необхідність організації вже в початкових класах спостережень над складом слова з метою більш глибокого проникнення в його зміст. Така робота вкаже, "де і як груба матерія слова зберігає зародок значення, зерно поняття", це буде сприяти тому, що "учень побачить частини й походження слова, споріднення між словами, познайомиться з сімейством слів від одного загального кореня" [2, с.7].

І.І.Срезневський також вважав, що словникова робота з утворення слів "природно поєднується" з "увагою до змісту слів і висловлювань" [1, с.101].

"Словникова робота - це не епізод у роботі вчителя, а систематична, добре організована, педагогічно доцільно побудована робота, пов'язана з усіма розділами курсу мови", - писав відомий учений-методист А.В.Текучев [3,с.15]. Одним з найважливіших завдань збагачення словникового запасу учнів, розвитку мови в початковій школі є впорядкування словникової роботи, виділення основних її напрямків і їхнє обґрунтування, керування процесами збагачення словника молодших школярів.

Формування в  учнів  навичок  грамотного  письма та збагачення їх словникового запасу  є одним із важливих завдань початкової школи.

 Стисла анотація досвіду

На своїх уроках російської мови я впроваджую інтерактивні технології навчання з метою покращення якості осмисленого запам’ятовування словникових слів не тільки з метою навчання грамотному письму, але й для більшого розуміння учнями лексичного значення слів. Саме це розуміння гарантує точний і усвідомлений вибір слів в умовах природної мови.

Сьогодні саме учень є центральною фігурою на уроці. Від творчої активності, уміння доказово міркувати, обґрунтовувати свої думки, вміння спілкуватись з однокласниками, з учителем , залежить результативність уроку. Вплинути на традиційний процес засвоєння словникових слів, підвищити його ефективність, може використання інтерактивних технологій. Саме вони дають змогу учню комфортно відчувати себе на уроці, вчитись граючись та засвоювати набагато більший об’єм матеріалу порівняно із традиційним уроком. Для вчителя такі уроки вимагають більше зусиль при підготовці до проведення, але результат того вартий. Різноманітні форми, методи уроків, вправи, ігри,  дидактичні завдання сприяють різноманітності при проведенні навчальних занять і високому результату засвоєння знань.

Основи  знань з орфографії  закладаються в початковій школі, де  «Основою орфографічної грамотності є уміння співвідносити фонетичний і графічний образи слова, позначати звуки слова відповідними буквами без їх пропусків, замін, вставлянь і переставлянь» [4,  с.19 ].  Практика свідчить, що вимовні помилки стають причиною орфографічних помилок і навпаки – орфографічні норми досить часто неправомірно знаходять своє відображення в усному мовленні молодших школярів (побуквенне читання). Тому вже на початковому ступені навчання рідної мови, де провідну роль відіграє усне мовлення, де воно служить важливим ґрунтом для оволодіння грамотним письмом.

Мета дослідження полягає у розробленні ефективної системи орфографічних вправ в учнів початкової школи.

Об'єкт дослідження - словниково-орфографічна робота на уроках російської мови в початкових класах

Предметом дослідження є процес організації словниково-орфографічної роботи на уроках російської мови в початкових класах , використовуючи інтерактивні технології навчання.

Гіпотеза - словниково-орфографічна робота на уроках російської мови в початковій школі буде проходити більш ефективно, якщо в її основі лежатиме вивчення словникових слів із використанням інтерактивних технологій навчання.

Результативність впровадження досвіду

Критерієм ефективності словниково-орфографічної роботи є зменшення кількості орфографічних помилок у словах з орфограмами, а результати дослідно-експериментальної роботи підтверджують гіпотезу щодо доцільності використання інтерактивних технологій навчання при вивченні словникових слів . Словниково-орфографічна робота на уроках російської мови в початковій школі проходить більш ефективно, якщо при вивченні словникових слів  використовувати інтерактивні методи роботи.

Наприкінці вересня ( 28.09.2015 ) у 2 – А класі було проведено словниковий диктант , що включав в себе написання 10 словникових слів, які були опрацьовані на попередніх уроках. До цього дня я працювала за традиційною методикою вивчення словникових слів, що включала в себе певний алгоритм роботи над словом. Результативність роботи зазначена в діаграмі :

Вищезазначені результати показали, що навіть після ретельного опрацювання словникових слів не всі учні запам’ятали їх написання. А це говорить про те, що потрібно міняти підхід до даного виду роботи та змінювати технологію навчання.

У ході дослідження мною була проведена дослідно-експериментальна робота в 2-А класі Запорізької СШФК № 18. З 28.09.2015 р. в  основу словниково-орфографічної роботи було покладено опрацювання словникових слів, використовуючи інтерактивні методи роботи. Наприкінці вересня словниковий диктант нараховував 10 слів, а у грудні – 20. Результатами цієї роботи, не дивлячись на значне збільшення кількості слів,  стало підвищення рівня орфографічної грамотності в учнів класу на 13% в порівняно з вихідним дослідженням. З 31 учня 15 учнів написали контрольний диктант без помилок, 7 мають лише одну помилку. Свої показники поліпшили 11 учнів.

Репрезентація досвіду:

  1. Участь у районній творчій групі Шевченківського РВО з розвитку зв’язного мовлення та виступи із зазначеної теми  ( Керівник : Карась Л.Я. ).
  2. Виступ на засіданні РМЦ  вчителів початкових класів Шевченківського ТВО м.Запоріжжя 14.01.2016.
  3. Виступи на засіданнях ШМО вчителів початкових класів ЗСШФК № 18.
  4. Відкритий урок з російської мови на тему « Поле чудес. В стране Словарии» ( 23.11.2015).
  5. Розробка та використання під час проведення уроків російської мови карток для роботи на різних етапах уроків та творчих завдань із теми.

Посилання на матеріалhttps://docs.google.com/document/d/1VY8E-kjwhevhRKNDmT-KMTaVpzP0wCtcxbLgRzaSLbw/edit

Категорія: Початкова освіта | Додав: tetyana013 (17.01.2016)
Переглядів: 1259 | Коментарі: 7 | Теги: Шевченківський район | Рейтинг: 1.0/113
Всього коментарів: 7
7 saenko040973  
Бажаю успіху!! А також ПЕРЕМОГИ!!!!!!!

6 katrin0712  
Цікава робота яка стане в нагоді  вчителям початківцям і колегам з досвідом. Робота допоможе творчому вчителю зацікавити своїх учнів і формувати в них грамотність. Дякую за сумлінну роботу.

5 neshtokina  
Очень интересная информация

4 77abrikoska77  
Спасибо большое, очень интересно и познавательно!!!!

3 yanamoroz2017  

Дякую!!!Цікавий,змістовний досвід,який запозичу в свою роботу !
 
 
:)

2 eva_gerasimchuk  
Вважаю цю тему найперспективнішою. Спеціаліси такого рівня як Ви - спеціалісти екстра-класу! Бажаю успіхів і розвитку у цьому напряку!

.

1 fff  
Сподіваюсь, що матеріали будуть Вам в нагоді, поскільки працюю над ними вже не перший рік. Дуже Вам відячна за позитивну оцінку мого досвіду.

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024