Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [95]
Дошкільна освіта [66]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 25.04.2024, 02:10

Головна » Статті » 2015 КО: початкова та дошкільна » Початкова освіта

Створення ситуації успіху на уроках природознавства в початкових класах через впровадження інноваційних технологій
Створення ситуації успіху на уроках природознавства в початкових класах через впровадження інноваційних технологій

Чилигіна Вікторія Вікторівна,
вчитель початкових класів та «Мистецтва», вища категорія, «старший вчитель».


Запорізька гімназія №93 Запорізької обласної ради Запорізької області, 
Директор: Т. І. Іванова, 
Адреса: вул. Полякова, 9, м. Запоріжжя, 69098,
тел. (0612) 674415, 
e-mail: school93-60@mail.ru

Провідна педагогічна ідея досвіду:  розкриття проблеми впровадження технології інтерактивного навчання учнів початкової школи на уроках природознавства, що створює найсприятливіші, комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуватиме свою успішність, інтелектуальну спроможність. Застосування різних форм і методів інтерактивного навчання, орієнтованих на шкільну практику, що стимулюють пізнавальну активність і самостійність учнів.
      Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду. В умовах ринкової економіки важливо сформувати творчу особистість, найважливішими якостями якої є  ініціатива, свобода вибору, самореалізація, успішність. У Концепції загальної середньої освіти підкреслюється, що освіта XXI століття – це освіта для активної людини. Гуманістичні цінності освіти зумовили зміну авторитарно - дисциплінарної моделі навчання на особистісно орієнтовану. Тому актуальним є навчання і виховання особистості, що базується на засадах індивідуалізації, створення умов для саморозвитку та самонавчання, осмисленого визначення своїх можливостей і життєвої мети. Принципово важливі положення концепцій визначають право школи й учителя на суверенність, автономність у виборі форм і методів навчання і виховання учнів, забезпечення максимального врахування й розвитку їхніх здібностей, нахилів, талантів, реалізацію демократичних прав дітей. Зміни в освітній політиці відбуваються на основі затвердженого постановою Кабінету Міністрів Державного стандарту 4-х річної початкової школи і мають на меті формувати людину, яка хоче і вміє самостійно вчитися, вміє сприймати інформацію, працювати з нею, систематизувати  її, творчо мислити. Тому постає проблема пошуку ефективних методів навчання молодших школярів, пошуку таких форм проведення уроку, які захопили б, принесли радість і задоволення, активізували пізнавальну діяльність  учнів на уроках., привели до шляху успішності. Найбільш ефективними, на мій погляд, на сьогодні є інтерактивні методи навчання. Ми повинні виховувати громадян, які вміють самостійно і критично мислити, чітко висловлювати ідеї, ефективно спілкуватись, бути відкритими до нових ідей, брати на себе відповідальність, отримувати задоволення від навчання, поважати один одного. Розв’язання цих актуальних проблем вважаю можливим лише на основі впровадження нових педагогічних технологій, спрямованих на всебічний розвиток дитини. І тому, переглядаючи і опрацьовуючи велику кількість сучасних методів викладання я переконалася, що саме інтерактивні методи цілком відповідають потребам сучасності .
      Науково-теоретична база досвіду. Аналіз  останніх досліджень учених показав, що основним проблемам освітньої інновації в сучасній теорії і практиці присвячено багато праць науковців, зокрема: роботи І. Бома, Л. Ващенко, Л.Даниленко, П. Дроб’язка, О. Дусавицького, Дж. Мейерса, А. Підласого, С. Подмазіна. Дослідження американських учених довели, що інтерактивне навчання сприяє засвоєнню матеріалу, оскільки впливає не лише на свідомість учня, а й на його почуття, волю, дії, практику. Науковці довели, що найменших результатів у навчанні можна досягти за умов пасивного навчання, а найбільших – інтерактивного. Питання про використання інтерактивних методів навчання в психолого-педагогічній літературі посідають важливе місце, тому що вони відкривають для дітей можливості співпраці, спілкування, успішного пізнання. Слід зазначити, що дослідження успішності навчальної діяльності проводилися багатьма психологами (М.Ф. Добринін, Є.О. Мілерян та ін.). У працях останніх років детально була описана історія їх дослідження, проблематика, так і їх окремих властивостей ( Р.П. Лаптієва, Р.Й. Міттельман, А. Кличев, Т.В. Мазур, К.М. Самущенко, М.М. Лила, В.Й. Чяпас, К.Р. Пікало, Т.В. Кружева та ін.). Розробкою елементів інтерактивного навчання займались Василь Сухомлинський, педагоги-новатори 70-80-х років Віктор Шаталов, Шалва Амонашвілі, Євген Ільїн. На їхніх творчих знахідках ґрунтується теорія і практика розвивального навчання. Тому сучасні зміни в суспільстві спонукають педагогів шукати інновації та впроваджувати їх у навчальний процес. Вчителі повернулися до інтерактивного навчання, удосконалюючи інтерактивну технологію та адаптуючи її до умов сьогодення. За словами дослідника О. Пометун, « інтерактивна технологія – жива нитка, що пов’язує вчителя з кожним учнем і учнів між собою. Таке нововведення – не данина молоді, а самоціль, Це лише простий і надійний спосіб створити атмосферу активної праці, творчості і співробітництва, взаєморозуміння в класі». 
      Стисла анотація досвіду.
      На сучасну людину впливає прискорений темп життя, великий потік знань та інформаційний бум і тому вчені доводять, що всі ці зміни потребують вміння швидко приймати необхідне рішення, використовуючи для цього пошукові методи, користуючись великою кількістю різноманітних джерел інформації. У зв’язку з цим у педагогічній практиці і використовуються інтерактивні методики навчання. Складність розв’язання проблеми поглиблюється вкоріненою в системі шкільної освіти суперечністю між традиційним розумінням виховного процесу як інтегративної основи навчання дітей і створенням належних умов для її успішної реалізації( створення атмосфери співробітництва і довіри). Отже, сучасна початкова школа потребує удосконалення змісту, використання нових форм та методів навчання. Ці завдання можна вирішити, впроваджуючи технології інтерактивного навчання та використовуючи інтерактивні методи навчання. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих та виробничих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, створення атмосфери співробітництва, взаємодії, дає змогу педагогу стати справжнім лідером колективу. Ефективність впровадження інтерактивного навчання на уроках природознавства зростає за умови, що вчитель правильно і доцільно підбирає методи інтерактивного навчання, керуючись анатомо-фізіологічними, психологічними та особистісними рисами учнів, таких як темперамент, розвиток мислення, пам’яті, уваги, уяви. Урок з використанням інтерактивних методів зацікавлює дітей, виховує прагнення до знань, до вивчення даного предмета. 
      Існують різні підходи до визначення інтерактивного навчання. Слово «інтерактив» прийшло до нас з англійської від слова «interact», де «inter» - взаємний і «act»-діяти. Таким чином , інтерактивний-здатний до взаємодії, діалогу. Одні вчені визначають його як діалогове навчання: «Інтерактивний -  здатність взаємодіяти чи знаходитись в режимі бесіди, діалогу з чим –небудь(наприклад, комп’ютером) або з ким-небудь(людиною). Отже, інтерактивне навчання - це перш за все діалогове навчання, в ході якого здійснюється взаємодія вчителя і учня. 
      Інтерактивні методи навчання сьогодні, на мій погляд, є найбільш ефективними. Вони допомагають учням оволодіти певними навичками: мислити, розуміти суть речей, осмислювати ідеї і концепції, шукати потрібну інформацію, інтерпретувати її і застосовувати в конкретних умовах.
      Чому віддала пріоритет саме інтерактиву? По-перше, інтерактивне навчання-це навчання, основане на спілкуванні, на діалоговому навчанні, що належить до педагогічних технологій на основі ефективності управління й організації навчального процесу. По-друге, призначення інтерактивного навчання полягає у тому, щоб передати знання, усвідомити цінність інших людей. Зміст роботи полягає не лише у знаннях, але й у способах мислення. По-третє, інтерактивне навчання-це специфічна форма організації навчальної діяльності, мета якої- забезпечення комфортних умов, за яких кожен учень відчував би свої успіхи, інтелектуальну роботу, продуктивність навчання, недопущення домінування однієї думки над іншою.
      Впродовж останніх декілька років я працюю над проблемою: « Створення ситуації успіху на уроках природознавства в початкових класах через впровадження інноваційних технологій». Я вважаю, що дана проблема зараз досить актуальна. Інтерактивне навчання допомагає збільшити процент засвоєння учнями навчального матеріалу, дозволяє вчителеві співпрацювати з усім класом, з кожним учнем і учням між собою. І важливим для мене є постійна дитяча цікавість, яка перетворюється у допитливість, творчу ініціативу та самостійність, бажання досягти успіху, схильність до активного пошуку.
      Основними формами інтерактивної роботи вважаю взаємодію у парах і мікрогрупах де діти демонструють вміння мислити, спілкуватися. Завдяки цьому формується самостійне критичне мислення, розвивається вміння аналізувати, порівнювати, оцінювати. Пропоную різні структури уроків з використанням інтеракцій, тестування, як вид контролю за оволодінням знань. 
      Завдяки інформаційно-комп’ютерним технологіям можна «прикрасити» навчальне середовище документальним, художнім, мультиплікаційним фільмом, звуком, анімацією, розвиваючими іграми, тощо. Це здійснює вплив на емоційну сферу учнів, підвищує активність, розвиває інтерес, робить навчання результативним.
      Вважаю, що в основі уроків в початковій школі лежить ігрова форма навчання. Інтерактивне навчання дає змогу проводити уроки-ігри, уроки-подорожі, уроки- конференції, що стимулює дітей до навчання, розвиває та виховує прагнення до знань.
      У своїй роботі використовую різні шляхи активізації пізнавальної діяльності, різноманітні форми, методи, засоби, вибір яких стимулює активність і самостійність, що дає можливість відчути успіх.
      Матеріали досвіду стануть у пригоді вчителям початкових класів, які надають перевагу інтерактивним методам навчання на уроках природознавства і впроваджують систему новітніх технологій.
      Результативність впровадження досвіду. 
      Уроки з використанням інтерактивних технологій дають можливість  формувати пізнавальні і громадянські уміння, сприяють розвитку активності, ініціативи, уяви, самодисципліни. Інтерактивні форми роботи сприяють розвитку процесів мислення, пам’яті, уваги, заохочують учнів співпрацювати, висловлювати свої думки, використовувати свій досвід, брати на себе відповідальність, розвивають вміння і бажання вчитися.
      За результатами моніторінгу, в ході вивчення досвіду роботи, можна засвідчити, що учні добре засвоюють матеріал, у них формуються загальнонавчальні уміння і навички, значно підвищується мотивація до навчання. 
      Результативність роботи можна відзначити по тому, що :
      * учні приймають активну участь у Всеукраїнських конкурсах «Колосок» і «Соняшник», а також є переможцями ;
      * є переможцями у номінації «Знавці природознавства» у районному конкурсі «Всезнайки»;
      * активно займаються пошуково-дослідницькою діяльністю ( готують проекти, презентації);
      * уміють використовувати одержану інформацію в різних ситуаціях, критично мислити, спостерігати(76%);
      * вміють співпрацювати в групах (74%) і в парах(95%), самостійно організовувати свою роботу (77%);
      * успішно опановують Державним стандартом початкової освіти (87%);
      Під час проведення моніторінгу знань було з’ясовано, що знання у 4 класі в порівнянні з 3 класом досягнув достатньо-високого рівня знань. Учні демонструють стабільні результати в учбовій діяльності. Це доводить, що методика використання інтерактивних технологій ефективно впливає на результативність навчання. 
      I семестр 2013-2014 н.р.  :
      * на високому рівні навчалося 10 учнів;
      * на достатньому рівні навчалося 19 учнів;
      * на середньому рівні навчалося 2 учні; 
      * на початковому рівні навчалося 0 учнів.
      II семестр 2014-2015 н.р. :
      * на високому рівні навчалося 19 учнів;
      * на достатньому рівні навчалося 12 учнів;
      * на середньому рівні навчалося 0 учнів. 
       
      Репрезентація досвіду була проведена на рівні навчального закладу. У 2014-2015 н.р. був проведений семінар для вчителів початкового навчання району і міста, де були представлені досвіди вчителів Запорізької гімназії № 93, а також на семінарі для вчителів гімназії за темою «Як досягти успішності у навчанні школярів» у 2015-2016 н.р.
      Посилання на матеріал http://momalushu.blogspot.com/p/blog-page_47.html
Категорія: Початкова освіта | Додав: shevchenko (20.01.2016)
Переглядів: 2654 | Коментарі: 6 | Теги: Шевченківський район | Рейтинг: 1.0/421
Всього коментарів: 6
6 mezhenina_1  
Дуже актуальна тема!

5 elsa  
Дуже сучасно! Молодець! Творчо, змстовно! Це доводить, що методика використання інтерактивних технологій ефективно впливає на результативність навчання.

4 zolotzezolotoelu  
КЛАСС! Давайте воплощать в жизнь.

3 ivchizh82  
Інформаційні технології завжди були і будуть цікавими як для учня, так і для вчителя.

2 nastyalogvin  
Вікторія Вікторівна вміє мотивувати.

1 kristinakorotkova11  
Цікаво і змістовно!

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024