Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [95]
Дошкільна освіта [66]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 28.03.2024, 20:33

Головна » Статті » 2015 КО: початкова та дошкільна » Початкова освіта

Словниково-логічні вправи та дидактичні ігри на уроках української мови та літературного читання

Тема « Словниково- логічні вправи та дидактичні ігри  на уроках української мови та літературного читання»

Автор: Кузьменко Валентина Федорівна вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії

Контактна інформація про навчальний заклад( освітню установу):

Запорізький навчально - виховний комплекс «Барвінок» Запорізької міської ради Запорізької

області, директор Лисенко Альбіна Борисівна,м.Запоріжжя, вул.Історична, буд.67а,

222-02-56,236-56-20,barvinok94@  mail.com.

  

Провідна педагогічна ідея досвіду: полягає в підвищенні ефективності вивчення української мови та читання в початкових класах, збагачення активного словника молодших школярів,ознайомлення з тематичними групами слів; збагачення лексичного запасу, формування уміння будувати з вивченими словами словосполучення та речення; пов’язувати речення у розповідь. Вивчення мови, невіддільне від розвитку усного і писемного мовлення учнів, передбачає збагачення їх словникового запасу, оволодіння нормами літературної мови на всіх рівнях, формування в школярів умінь і навичок зв’язного викладу думок.

Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду: полягає в необхідності розвитку активного і пасивного словника, активізації й збагачення словникового запасу кожного учня. Розвиток творчої особистості потребує відповідних умов, від яких залежить його ефективність, продуктивність виявів особистості як суб'єкта діяльності. Ефективним засобом вирішення проблеми можуть бути словниково-логічні вправи та дидактичні ігри. Ці вправи на порівняння, узагальнення, класифікацію, сприяють формуванню загально навчальних умінь і навичок розмірковувати, виділяти головні ознаки предметів, явищ. Щоб зацікавити школярів, потрібна систематична, продумана і різноманітна робота, аби діти щодня дізнавалися про щось нове і неповторне на уроці. Важливість досліджуваної проблеми пояснюється ще й тим, що добре розвинене мовлення допомагає сприймати довкілля, реалізувати навчальні, пізнавальні і виховні функції навчального процесу. Від рівня сформованості мовленнєвих умінь під час навчання грамоти залежить успішність усвідомленого засвоєння мови та розвитку мовлення в майбутньому.

Науково- теоретична база досвіду: проблемі розвитку усного мовлення присвячено наукові дослідження А.М. Богуш, Л.О. Варзацької, М.С. Вашуленка, В.Г. Горецького, А.П. Каніщенко, М.Р. Львова та ін. Ученими визначено шляхи, методи, прийоми, способи роботи з розвитку мовлення дітей дошкільної та початкової ланок освіти, зокрема у процесі навчання грамоти. Заслуговують на увагу й дисертаційні дослідження Н.О. Бойка, Н.В. Гавриш, Т.В. Коршун, М.О. Орап, Л.М. Паламар, О.Є. Смолінської, В.А. Трунової, Л.О. Хомич з різних проблем розвитку мовлення дітей. Проблема розвитку усного мовлення досліджувалася психологами (Л.С. Виготський, П.Я. Гальперін, В.В. Давидов, Д.Б. Елько Рубінштейн,), лінгвістами та лінгводидактами (Ф.І. Буслаєв, В.І. Капінос, Н.І. Лепська, О.С. Мельничук, Л.В. Щерба); психолінгвістами (І.О. Зимняя, О.Р. Лурія, О.О. Леонтьєв, А.Г. Спіркін, Р.М. Фрумкіна). Формування логічного мовлення школярів досліджується і сучасними науковцями, методистами: Л.С. Виготським, М.С.Вакуленко, Н.Д.Бабич, О.Я.Савченко, О.М.Біляєвим, К.І. Пономарьовою.

Стисла анотація досвіду:

Пізнаючи значення слова, діти пізнають світ, розкриваючи смислові зв’язки слів у контексті, встановлюють взаємозв’язок між предметами і явищами навколишньої дійсності, внаслідок чого в них розвивається логічне мислення. Нерозуміння слів і невміння їх вживати у мові негативно позначаються на пізнавальній діяльності дітей. «Дитина, яка не звикла вникати у смисл слова, - писав К.Д.Ушинський – неясно розуміє або зовсім не розуміє його справжнього значення і не одержала навичок розпоряджатися ним вільно в усній і писемній мові, завжди страждатиме від цього істотного недоліку при вивчені всякого іншого предмета». Словникова робота - це не тільки досягнення кількісного росту лексики у учнів, створення можливостей для спілкування, але й спосіб розвитку мовлення й мислення учнів.

Чим словникова робота ефективніша, тим успішніший мовленнєвий розвиток дитини.

Робота, спрямована на збагачення словника молодших школярів, не вичерпується наведеними прикладами. Вона потребує постійної уваги вчителя, урізноманітнення дидактичного матеріалу та прийомів її організації.

Використання словниково-логічних вправ та дидактичних ігор на уроках української мови та літературного читання допомагає вирішувати проблему усвідомлення лексичного значення слова і є засобом розвитку логічного мислення, що забезпечить успішне засвоєння в наступних класах таких лексичних понять, як багатозначність слова, пряме й переносне значення, синонімія, антонімія тощо.

Лексична робота, яка здійснюється на уроках читання і письма, полягає в тому, щоб домогтися точного співвідношення в усному мовлені, і назв предметів та явищ в навколишньої дійсності.

Збагачення мовлення школярів синонімами сприяє точному розумінню різних відтінків значення слова, привчає дітей вдумуватись в його зміст, семантично правильно будувати словосполучення використовуючи найбільш влучні слова уникаючи повторів.

Результативність впровадження досвіду:

Досвід переконав, що на уроках потрібно не заучувати готові положення, а організовувати роздуми учнів. Потрібно докласти чимало зусиль, щоб розвинути у дітей допитливість, навчити їх логічно мислити. Тому й потрібно систематич­но проводити спостереження за значенням слів, організовувати практичні вправи із синонімами, антонімами, словами, вжитими у прямому й переносному значеннях, фразеологізмами. Саме ця робота позитивно впливає на глибину усвідомлення молодшими школярами граматичних явищ, на інтелектуальний та мовленнєвий розвиток дітей.

Репрезентація досвіду:відбувалась на рівні навчального закладу-виступи на шкільному методичному об’єднанні вчителів початкових класів, на педагогічних радах, під час відкритих уроків, як результат роботи над темою самоосвіти та на рівні району - виступ на районному методичному об’єднанні вчителів початкових класів та вихователів дитячих закладів. Накопичений досвід я використала при створенні індивідуальних карток до уроків української мови та літературного читання.

Теги: Заводський, словниково-логічні вправи, дидактичні ігри, українська мова, літературне читання, мовленнєвий розвиток дитини, лексичнео значення слова, розвиток логічного мовлення, синоніми, антоніми. 

Посилання: http://pedvistavka-zav-zp.blogspot.com/p/blog-page_99.html

Категорія: Початкова освіта | Додав: s0soldatenko (19.01.2016)
Переглядів: 2922 | Коментарі: 3 | Рейтинг: 1.0/67
Всього коментарів: 3
3 dsn20081973  
Валентина Федоровна прекрасный педагог.Ее профессионализм не вызывает сомнений. Ответственная и внимательная к детям. С уважением, родители Домбровской А.C.

2 sulga708  
Валентина Федоровна -  учитель от бога! По результатам обучения ее класс показывает достаточно большие успехи, она вкрадывает в них всю душу, дает возможность раскрыться каждому ученику. На детей не кричит, не давит, но держит в строгости :), а главное, дети ее любят. Родители тоже smile Спасибо за Ваши ОЧЕНЬ ОЧЕНЬ нужные инновации и успехов в их продвижении! С уважением от благодарных родителей Шульги Л.В. и Шульги А.И.

1 barannikova54lja  
Дуже цікавий матеріал.

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024