Розвиток мовленнєвої діяльності учнів через особистісно зорієнтований урок читання як засіб максимальної оптимізації навчального процесу
Оглобліна Ірина Вікторівна,
вчитель початкових класів, спеціаліст І категорії
Запорізька загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів №30
Запорізької міської ради Запорізької області,
директор: Чумаченко О.В.,
адреса: вул. Леонова 4, м. Зaпopiжжя 69006,
тел.: (061)236-87-71, E-
mail: nvk_30@mail.ru ,
адреса сайту: http://nvk30.ucoz.ru/
Провідна педагогічна ідея досвіду:
Сприяти активізації мовленнєвої діяльності молодших школярів на уроках літературного читання у початковій школі відповідно до психолого-педагогічних та методичних вимог, що призведе до уточнення, збагачення і активізації словникового запасу молодших школярів.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Актуальність та перспективність досвіду полягає у реалізації теоретичних положень щодо формувань комунікативних (мовленнєвих) умінь на уроках літературного читання.
Комунікативний підхід до вивчення читання найбільш оптимально
сприяє формуванню мовної особистості, а відтак і конструюванню змісту неперервної мовної освіти. Комунікативний розвиток був і залишається важливою умовою успішного навчання учнів. Мовленнєвий розвиток забезпечує основу подальшого навчання і виховання молоді, зумовлює професійну діяльність дорослої людини.
Все це диктує потребу впровадження в процес навчання роботу над розвитком зв’язного мовлення на уроках літературного читання, роботу над збагаченням словника, над чіткістю й виразністю усного мовлення.
Науково-теоретична база досвіду:
1. Варзацька Л.О. Активізація мовленнєвої діяльності учнів // Поч. школа. - 1991. - №2. - С. 28-31.
2. Малярук А.Я. Дидактичний матеріал для виправлення мовних недоліків. - К.: Ірпінь, 1997. - 408 с.
3. Зимульдинова А.С. Розвиток мовлення шестирічних першокласників // Навчання і виховання шестирічних першокласників / Упор. К.С. Прищепа. - К.: Рад. школа, 1990. - С 102-112.
4. Савченко О.Я. Сучасний урок у початкових класах. - К.: Магістр. - 1997.-255 с.
5. Вашуленко М.С, Скрипченко Н.Ф. Робота з дитячою книжкою. - К.: Рад. школа, 1982.-240 с.
Стисла анотація досвіду:
Писемне мовлення формується лише на базі усного, а не навпаки. Якщо дитина не навчилась складати усні твори, то вона і надалі не зможе задовільно писати творчі роботи. Діти ж, навчені вільно висловлюватись, логічно будувати усні розповіді, порівняно легко навчаться робити це і письмово. Мета кожного вчителя - зробити мовлення дітей змістовним, правильним, чітким, виразним, багатим. Тому вчителям особливу увагу слід приділяти розвитку усного мовлення на уроках читання. Мовленнєвий розвиток учня ─ це дуже важлива умова його успішного навчання.
Результативність впровадження досвіду:
• Підвищення мотивації учнів до навчання.
• Створення атмосфери співпраці і відкритого діалогу на уроці.
• Формування в учнів мовленнєвих умінь і навичок у процесі комунікативної діяльності (відповіді на запитання; репродуктивний, вибірковий, стислий і творчий переказ і т.ін.)
• Активізація мовленнєвих та розумових здібностей школярів, уміння правильно говорити, логічно і чітко формулювати свої думки.
• Уміння вживати слова у властивому для них значенні, користуватися виражальними засобами мови залежно від ситуації і мети висловлювання.
• Формування в учнів умінь сприймати, відтворювати й будувати зв’язні висловлювання в межах доступних для них тем і типів (розповідей, описів, міркувань тощо).
• Формування активного читача.
• Розширення активного словникового запасу школярів.
• Формування спілкування учнів з ровесниками, вчителями, для обміну думок, впливу на співрозмовника.
Репрезентація досвіду:
1.Засідання ШМО гуманітарних дисциплін ЗОШ №30 (квітень 2011р.)
2.Засідання ШМО вчителів початкових класів ЗОШ №30 ( 18.03.2013р.)
Посилання на матеріал: http://nvk30.ucoz.ru/load/
|