Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [95]
Дошкільна освіта [66]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 19.04.2024, 02:10

Головна » Статті » 2015 КО: початкова та дошкільна » Початкова освіта

Розвиток інформаційної компетентності молодших школярів у процесі проектної діяльності

Розвиток інформаційної компетентності молодших школярів у процесі проектної діяльності

 


Новосад Ірина Анатоліївна
учитель початкових класів, вищої категорії, учитель-методист
Запорізька гімназія № 31 Запорізької міської ради Запорізької області 
Директор:    Трапезіна Т.М.
Адреса школи    вул. Добролюбова,4
тел.:  2364610
email: novirinka70@mail.ru

 

 

Провідна педагогічна ідея досвіду полягає у розробці дослідницько-пошукових, інформаційних проектів, які передбачають створення чіткої поетапної роботи учнів; формуванні в учнів вміння раціонально працювати з інформацією, інформаційної культури, свідомого ставлення до свого життя, навчання, здоров’я; використанні новітніх освітніх технологій. Провідним аспектом є розвиток інформаційної компетентності учня, а вона має значний розвивальний потенціал.


Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду 
Однією з найважливіших ключових компетентностей молодших школярів є інформаційна компетентність. З перших днів навчання в школі учнів необхідно вчити працювати з різними джерелами інформації, тому що робота з інформацією (текстовою, ілюстративною, графічною, звуковою) у наш час стає необхідним інтелектуальним умінням. Показниками сформованості інформаційної компетентності є комп'ютерна грамотність учнів, уміння користуватися різними джерелами інформації, критично оцінювати й аналізувати її вірогідність, а також уміння переводити інформацію з одного виду в інший. Молодші школярі здобувають перший досвід дослідницької діяльності, спрямованої на одержання нової інформації. 


Науково-теоретична база досвіду
В основі визначення методу проектів як комплексного методу навчання лежить бачення його як сукупності методичних прийомів переважно пошукового характеру, спрямованих на досягнення певної навчальної мети. 
На практиці – це інновація, метою якої є створення для дитини умов, за яких вона оволодіє вмінням активно здобувати, оновлювати та розвивати свої знання, зможе їх творчо застосовувати.
Проектна діяльність сприяє розвитку творчого мислення особистості молодшого школяра,  умінь вільного вибору інформаційних джерел, засобів та методів розв’язання поставленої проблеми, розвиває допитливість, допомагає йому спрямувати діяльність на впровадження власних ідей в практичні навчальні дії.
Особливість використання проектної діяльності вчителем початкових класів полягає в тому, що ми приймаємо маленького школяра, якому ще треба навчитись планувати свою діяльність і працювати в колективі. 


Стисла анотація досвіду 
Серед предметних компетентностей, які формуються у процесі вивчення курсу, основоположними є природознавча та суспільствознавча, що виявляються у здатності учнів вирішувати доступні особистісно і соціально значущі практичні проблеми, пов'язані з екологічними об'єктами довкілля та суспільного життя.
Якщо ця проблема актуальна для учнів, то розв’язання її стимулює активну пізнавальну діяльність, а вирішення зумовить утворення нових знань і засвоєння нового соціального досвіду. Метод проектів знаходить своє застосування під час вивчення різних предметів: читання (вивчення творчості українських авторів, народного фольклору), природознавства («Океани Землі», 4 клас) та громадянська освіта («Славетні українці», 3 клас; «Народний календар», 2 клас), основ здоров’я ( «Здоровий спосіб життя», «Моя сім’я», «Вогонь – друг чи ворог?» тощо).
Робота над творчими проектами базується на інтеграції предметів: природознавства, читання, історії рідного краю, екології, образотворчого мистецтва, трудового навчання. Наприклад, дослідницько-пошуковий проект «Народний календар» (2 клас) інтегрує такі предмети: громадянська освіта, читання та образотворче мистецтво; навчально-дослідницький проект «Ми подорожуємо Україною» (3 клас)  – природознавство та українську мову (розвиток зв’язного мовлення); творчий проект «Улюблений куточок рідного краю» (1 клас) – українську мову (РЗМ) та образотворче мистецтво.
Широкі можливості і для вчителя, і особливо для дітей надає екскурсійна діяльність. Тема і маршрут подорожі мають відповідати віковим властивостям, навчальній програмі та світоглядним інтересам дітей. У 1 і 2 класах після кожної екскурсії вчитель обговорює з дітьми почуте і побачене. У 3 і 4 на маршрутах «Старий Олександрівськ», «Славетне минуле», «Світ професій» та деяких інших багато хто з дітей занотовує почуте. Аналіз поїздки виходить більш детальним. Після кожної екскурсії в класі влаштовується вернісаж малюнків, поробок, конкурс творів. Матеріали збираються у проект «Ми подорожуємо».


Результативність впровадження досвіду
Специфіка досвіду в тому, що він створювався і впроваджувався в умовах навчально-виховного процесу на уроках і в позаурочний час. Головна умова – створення необхідних умов для реалізації поставлених завдань. Результати виконання проектів завжди «відчутні»: якщо це теоретична проблема, то конкретне її розв’язання, якщо практична – конкретний результат, готовий до впровадження. Долучаючись до проектної діяльності, її учасники працюють над навчальним проектом, пов’язаним із вирішенням певних проблем. При цьому вони набувають знань, які за дидактичним значенням виходять за межі окремого навчального предмету, а за своїм особистісним сенсом – за межі звичного шкільного середовища, пов’язуючи учнів з реальними соціальними проблемами.
Досвід показав, що ефективне введення в традиційний навчальний процес проектної діяльності насамперед підтримує інтерес дітей  до навчання, підвищує мотивацію, розвиває уміння співпрацювати та аналізувати результати роботи, сприяє розвитку інформаційної компетентності.
Маю глибоке переконання, що компетентність, особливо інформаційну, можна сформувати лише на практиці, своєю працею намагаюсь доповнити і розширити зміст підручника, дати можливість поглибити учням знання, організовую самостійну пошукову роботу, роблю уроки насиченими та інформативними.  


Репрезентація досвіду
Педагоги знайдуть матеріали та розробки, які можна застосувати на уроках природознавства, літературного читання, «Я у світі», основ здоров’я. Робота над творчими проектами часто базується на інтеграції предметів.  

Посилання на матеріали: http://gym31.zp.ua/news/vii-mpvpd-novosad-i-a-2.html

https://drive.google.com/folderview?id=0BwYIb-7KESxeSDBZVjNJcG9yQXM&usp=sharing

 

Категорія: Початкова освіта | Додав: LeninRMO (03.01.2016)
Переглядів: 1030 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 1.0/37
Всього коментарів: 1
1 zgymnasium31  
Посилання на матеріали досвіду: https://drive.google.com/folderview?id=0BwYIb-7KESxeSDBZVjNJcG9yQXM&usp=sharing

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024