Реалізація гуманістичної парадигми освіти на уроках літературного читання та розвитку мовлення шляхом використання методів та прийомів Гуманної педагогіки
Гурдіш Марина Валеріївна
вчитель початкових класів, ІІ категорія
Запорізької гімназії № 28 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор: Бурма Ірина Миколаївна
Адреса: 69035 м.Запоріжжя вул. Лермонтова 16 тел: 233-25-55
E-mail: zp28gimn@ukr.net
Сайт; http://s28.zp.ua/school
Провідна ідея педагогічного досвіду:
«Пусть учитель, помогая, живёт для вечности, но пусть, живя, помогает настоящему» Песталоцци
Формування соціокультурної компетенції, розвиток інтелекту, збагачення духовного світу та мотиваційного забезпечення життя у ньому шляхом спрямування учбово-пізнавальної діяльності молодших школярів на реалізацію творчого потенціалу,самовдосконалення, самопізнання.
Обґрунтування актуальності і перспективності досвіду:
«Мир стремительно меняется, но меняют его не культура и устремлённость к Свету, а научно-технический прогресс со своей установкой «бери от жизни всё». Утверждается тяга молодёжи к вещам, разжигается страсть к удовольствиям, расшатываются основы семьи, духовные и религиозные, национальные основы семьи. В образовательном процессе молодёжь упорно отводиться от высоких мировоззренческих взглядов, от поиска смысла жизни и предназначения, от понятия служения идеалам, от духовных запросов, от чувства совести... Из образовательного мира вытесняются задачи духовно-нравственного становления молодых людей.»
«Манифест гуманной педагогики»
Саме ці слова стали для мене найбільш вагомим аргументом поринути у світ Гуманної педагогіки. Впродовж моєї педагогічної діяльності мене не покидало відчуття, що я повинна і хочу дати моїм учням щось більше, ніж просто програмні знання і навички. Але бракувало досвіду, методів та прийомів і, навіть, просто ідей – як саме це робити? Переламним моментом став саме квітень 2013 року, коли я вперше доторкнулась до ідей Гуманної педагогіки на авторському семінарі Ш. Амонашвілі у Києві.
З З цього формуються тези актуальності досвіду роботи:
- У 21 столітті людство постало перед цивілізаційною кризою, що зумовлена невідповідністю мети і темпів розвитку матеріальної та духовної культури, послабленням впливу «вічних цінностей»;
- На вимогу основних викликів часу, гуманістична парадигма освіти, яка будується на гуманно-особистісному підході до дитини, замінює собою науково – технократичну , що була пануючою за часів авторитарної педагогіки.
- У Новому Державному стандарті освіти виокремлено соціокультурну змістову лінію, яка передбачає формування соціальної та загальнокультурної компетентностей учнів, їх особистісний розвиток;
- Згідно вимогам Держстандарту, найціннішим результатом початкової школи в особистісному вимірі є здорова дитина, яка не тільки вміє вчитися і досліджувати життя, а і відповідально ставиться до себе і життя інших людей.
Науково-теоретична база досвіду:
«Трактат о начальной ступени образования «Школа жизни»» Ш.А.Амонашвили
- наукові роботи класиків педагогіки: Л.С. Виготського, Д.Н. Узнадзе, Я. Корчака, В.А. Сухомлинського/
- «По ступенькам скале» - методика выращивания письменной и устной речи В. Г. Ниорадзе
Стисла анотація педагогічного досвіду: У досвіді моєї роботи я маю за основу такі постулати Гуманної Педагогіки :
- Аксіома ГП – «Любов виховується любов’ю, доброта виховується добротою, благородство виховується благородством, успіх вирощується успіхом».
- Сьогодні світ заговорив про прихід на Землю Нового Покоління Дітей. Вчені стверджують, що сучасні діти особливі. Їх призначення більш високе, ніж призначення будь-якого з попередніх поколінь. Нове Покоління, що народжується зараз, своїм способом життя і прагненнями буде різко відрізнятись від способу життя і прагнень всіх поколінь, що існують і існували до цього на Землі.
- Діти ці дуже мудрі і глибокі, мають безліч талантів, проявляють ранню розвиненість, у деяких з них є незвичайні здібності ,маленькі діти часто говорять про щось дивне для нас. Вони відкриті і впевнені в собі.
- Цим Новим дітям потрібна педагогіка любові, добра, розуміння, сприяння, піднесення, натхнення, співчуття, захисту. Потрібна педагогіка, яка буде вирощувати в них духовність, благородство, великодушність, розширювати їх пізнавальне прагнення, спрямовувати на пошук свого призначення. Це є Гуманна педагогіка.
Виходячи з цього і будується мій досвід роботи – всі заходи, уроки розвитку мовлення і читання, наочність, яка представлена до Вашої уваги, направлені на реалізацію принципів ГП.
Результативність досвіду:
А тепер декілька слів про результати досвіду. Близько 3 років я використовую методи і прийоми ГП у своїй роботі, але результати вже приємно дивують: діти менше сваряться між собою, конфлікти розв’язуються мирним шляхом – більше домовляються, вибачають, делікатно і терпляче відносяться один до одного. Цей випуск дітей у мене вже четвертий і проблема взаємовідносин в класі завжди стояла дуже гостро – різні родини, сімейні традиції, виховання. Але зараз конфліктних ситуацій все менше, а ті, що виникають, вирішуємо за порадами мудрих – вчимося вибачати, не сваритися через дурниці.
У роботі з літературними творами учні шукають прихований підтекст, а після уроку «Тайна слів» здивували тим, що почали « розбирати» ( у тому числі і на уроках математики , природознавства) слова і терміни на частини і аналізують їх прихований зміст.
Після першого семінару в Києві я поділилась з колегами ідеями ГП . Для цього ми з моїми учнями підготували фрагменти відео-уроку «Слова-дарунки» , який презентували на педагогічній нараді та методичному об’єднанні.
«Займатися Гуманною педагогікою важко, а не займатися – небезпечно» - ці слова Шалви Олександровича надихають. І поглянувши у задумливі і сяючі очі моїх учнів я обираю продовжувати займатися ГП і вважаю її найсучаснішою серед усіх педагогічних технологій сьогодення – технологією виховання Душі.
Протягом 4 років всі творчі роботі з розвитку мовлення ми складали у окремі папки, які діти заберуть з собою після закінчення початкової школи. Також мною був розроблений цикл уроків з ГП. (практична частина досвіду)
Репрезентація досвіду:
Презентація досвіду на засіданні шкільного методичного об’єднання вчителів початкових класів, шкільній педагогічній нараді «Гуманізація освіти в сучасному навчальному просторі», 1 місце у обласному конкурсі « Гуманна педагогіка Запорізького краю».
Посилання на матеріал http://s28.zp.ua/school/?service=01&item=255&page=1
|