Система впровадження методів ейдетики для розвитку пам’яті, уваги та мислення в навчальному процесі.
П.І.Б. : Драгонер Олена Вікторівна
Посада: учитель початкових класів
Категорія, звання: «Спеціаліст І категорії»,
старший вчитель
Повна назва школи: Запорізька загальноосвітня
школа І-ІІІ ступенів № 91 Запорізької міської ради
Запорізької області
Директор: Іваницька Тетяна Вікторівна,
вул. Лахтінська, 6-а, м. Запоріжжя, 69076,
тел./факс: (061) 286-91- 30,
Е-mail: scool91@i.ua
Провідна педагогічна ідея досвіду
З розвитком науки та передових інформаційних технологій здатність дітей до образного мислення стали стрімко наближуватися до нуля. На сучасному етапі школярі мають справу зі значними потоками інформації та стрімким темпом життя, і їм необхідно докладати величезних зусиль для запам’ятовування. Зміст чинних програм передбачає інтенсивний розвиток логіки, аналізу, формування навчальних умінь і навичок. Пріоритетним для мене стало питання залучити до роботи всі аналізатори дитини: зоровий, слуховий, тактильний, нюховий, смаковий. Тому , провідною ідеєю досвіду стало те, що учень з добре розвиненими ейдетичними здібностями буде успішно опановувати навчальний матеріал у школі, запам’ятовувати та обробляти весь об’ємний потік інформації, яка надходить до школяра.
Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду
Використовуючи невичерпну дитячу уяву, ми можемо допомогти дітям швидко і надовго засвоювати знання. Дана методика дозволяє розвивати асоціативно-образну пам’ять дітей, мову, спостережливість, скоротити час навчання. Результативність таких занять досить висока. Проводяться вони у формі гри, тому дітям цікаво, вони не стомлюються і швидко засвоюють потрібну інформацію. Отримана інформація надовго залишатиметься в пам’яті і буде легко знайдена в потрібний момент.
Особливого обладнання такі заняття не потребують. Основний матеріал – невичерпна уява дитини.
Науково-теоретична база
Термін "ейдетизм" був вперше введений в психологію німецьким вченим Е.Йеншем, який довів, що образне мислення - закономірна стадія дитячого розвитку. Кожна дитина - ейдетика, говорили вчені, але розрізняли при цьому явний ейдетизм і прихований. Провівши в 30-і роки свої перші експерименти, вчені обстежили понад півтори тисячі шкіл в Німеччині і виявили, що 100% учнів - ейдетики, з них 40% - явні і 60% - приховані. Тобто всі обстежені діти володіють образною пам'яттю. Ейдетика — розроблялася протягом 20-40-х роках XX ст. в Німеччині, в марбургской психологічній школі Е. Йеншем і його однодумцями (Ст. Йеншем, О. Кро, А. Рикелем, Р. Фішером та іншими) теорія, предметом вивчення якої був эйдетизм — особливий вид образної пам'яті людини.
Найбільш великими фахівцями в питаннях ейдетики були П. П. Блонський, Л. С. Виготський і А. Р. Лурія. Проте потім через низку обставин (виродження ейдетики в Німеччині в расистську, ненаукову теорію, заборону в СРСР в 1936 р. педології, Велика Вітчизняна війна) эйдетичні дослідження в нашій країні були повністю згорнуті. В даний час ейдетика становить науковий інтерес, а також має практичну значимість при описі і поясненні розвитку і функціонування эйдетизма як специфічного виду пам'яті, пізнавальної здібності та властивості особистості. І.Ю. Матюгін та Українська школа ейдетики, засновником якої був В.Є.Антощук, створили ігрову систему, яка спирається на вміння уявляти за допомогою зору і відчуттів. Добираючи робочі матеріали до уроку, я дуже часто звертаюся до методичних посібників В.Є Антощука, який є моїм наставником.
Стисла анотація досвіду
Метод ейдетизму є унікальним засобом розвитку дитячої уваги і пам’яті. Його застосовую з розвивальною та навчальною метою, адже він дозволяє запам’ятати найдрібніші деталі, події або предмети.
Основне правило реалізації методу:
Уява + позитивні емоції = секрет успішного навчання.
Сутність методик ейдетики - в нових способах подання розвивального або навчального матеріалу, адже вона «перекладає» незрозумілу мову оточуючого дорослого світу на прийнятну і зрозумілу для школярів. Без сумніву, ейдетика відкриває безмежний простір для розвитку дитячої уяви.
Очікувані результати в роботі з дітьми:
- оволодіння навичками образного сприйняття і запам’ятовування;
- опановування складної інформації, і вчасного її пригадування;
- використовування різного роду асоціацій, виконання творчих завдань;
- позитивного ставлення до навчання і до школи в цілому ;
- практичного застосування методик в різних сферах життя.
Інноваційна значущість методів ейдетики - пізнання навколишнього світу учнів початкової школи відбувається за активної участі різних аналізаторів: зорових, слухових, дотикових, рухових. К. Ушинський зазначав, що дитина мислить образами, звуками, фарбами. Чим більше різноманітних компонентів буде задіяно у процесі запам’ятовування, тим глибшим, повнішим і ефективнішим буде його відтворення.
Використання та застосування.
В своїй роботі використовую методики ейдетики, застосовую весь спектр уявлень і фантазій: зорових, рухових, тактильних, нюхових, і смакових. Тому в своїй практиці велику увагу приділяю використанню ейдетичних методів навчання та ставлю перед собою завдання:
- акцентувати увагу на образному порівнянні;
- залучати всі аналізатори дитини;
- спонукати до мовленнєвої активності;
- тренувати пам'ять;
- будувати навчання на асоціативних зв’язках.
Безумовними перевагами методик ейдетики є:
- простота і доступність;
- можливість використання вчителем під час навчальних занять, чи поза ними;
- методика не вимагає спеціального обладнання;
- використання цікавих, нових методів, які сприймаються дітьми як гра;
- можливість застосування в різних галузях.
На Виставці планується представити розробки до уроків, дидактичний матеріал до занять.
Результативність впровадження досвіду
Таким чином, впровадження у своїй роботі ейдетичних прийомів навчання, творчого підходу до справи, дали добрі результати. Діти із задоволенням імпровізують, створюють асоціативні ряди, опановують складну інформацію, значною мірою розвинулись творчі здібності дітей, вони із захопленням сприймають різноманітні творчі завдання і нестандартно їх виконують, знаходять незвичайні виходи із звичайних ситуації. Це дає можливість дітям успішніше адаптуватися до навколишнього середовища, стати всебічно розвиненою особистістю.
Результатом використання ейдометодики є підвищення якості знань учнів: У 2 класі з 28 учнями, на кінець навчального року високий рівень знань-3 учня, достатній рівень – 15 учнів середній рівень – 10 учнів. На кінець 4 року навчання учні показали такі результати: високий рівень знань - 6 учня, достатній рівень – 18 учнів середній рівень – 4 учнів.
Репрезентація досвіду:
Навчальний заклад, обласний семінар для курсантів ЗОІППО, презентація досвіду на курсах підвищення кваліфікації вчителів при ЗОІППО.
http://school91.inf.ua/metodichnij-kabinet/pedagogichnij-dosvid - сайт школи;
https://drive.google.com/file/d/0B84hrrWSOo_iN1hrR0pKNnVEN2s/view - інтернетресурс.
Джерело: http://school91.inf.ua/metodichnij-kabinet/pedagogichnij-dosvid |