Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [95]
Дошкільна освіта [66]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 26.04.2024, 00:16

Головна » Статті » 2015 КО: початкова та дошкільна » Початкова освіта

Формування соціальної компетентності молодших школярів засобами екологічної проектної діяльності

                                        Формування соціальної компетентності молодших школярів засобами                                                      екологічної проектної діяльності

             Окселенко Олена Борисівна

              вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, учитель-методист

              Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 20 екологічного профілю

              Запорізької міської ради Запорізької області,

              Директор: Шульга Валерій Іванович 

              Адреса школи: бульвар Шевченка, 49,  м. Запоріжжя, 69091,

              тел./факс 0(612) 32-26-59,

              e-mail: director@znvk20.inf.ua

              http://znvk20.klasna.com

 

Провідна педагогічна ідея досвіду:

Застосування екологічної проектної діяльності в освітньому процесі початкової школи сприяє розвитку соціальної компетентності молодших школярів.

Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду:

Реалізація нової освітньої парадигми в Україні у вигляді нових освітніх стандартів викликає потребу в оновленні змісту навчання і виховання молодших школярів. Особливого значення в цьому аспекті набуває формування ключових компетентностей, зокрема соціальної компетентності. Залучаючись до реалізації екологічних проектів учні початкової школи набувають досвід з екологічно доцільної поведінки, розширюють власне соціальне коло. Екологічна проектна діяльність здатна впливати на формування екологічної компетентності учнів початкової школи, бо під час її реалізації зростає інформованість школярів, насамперед, щодо виникнення і подолання побутових екологічних проблем, акцентуються і актуалізуються проблеми краєзнавчого характеру, формуються мотиви ставлення до природи як універсальної цінності, зростає значущість екологічних цінностей в ряду цінностей особистості, формується вміння свідомо приймати рішення екологічного характеру в ситуаціях, пов’язаних з вибором моделі поведінки у природі й сфері особистого і родинного споживання. Актуальність екологічної проектної діяльності полягає в тому, що вона  одночасно сприяє здійсненню компетентнісної парадигми та формує екологічну культуру, бо саме в дитинстві закладаються почуття ставлення до природи і суспільства. І чим частіше вони  будуть проявлятися на практиці і відкладатися в свідомості дитини, тим більш гармонійного до природи і соціуму покоління нам слід чекати в майбутньому. Актуальність цієї проблеми, її недостатня розробленість зумовили вибір теми педагогічного дослідження.

Науково-теоретична база досвіду:

Теоретичною основою дослідження є ідеї американського педагога і філософа Дж. Дьюї та його послідовника - професора педагогіки У.Х. Кілпатрика, який першим описав теорію методу в статті "Метод проектів". В основі педагогічного дослідження лежить методика проектної діяльності, методика розвивального навчання Д.Б. Ельконіна – В.В. Давидова, методика розвитку дослідницьких умінь школярів О.І. Савенкова, інтеграція навчальних предметів, технології розвитку творчих здібностей, стратегії розвитку критичного мислення, екологічна освіта та виховання, теорія проблеми соціальної компетентності особистості.

Стисла анотація досвіду:

Досвід за інноваційним потенціалом – комбінаторний (здійснено поєднання відомих ідей, методик). Моніторинг соціально орієнтованої екологічної проектної діяльності учнів Запорізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеню № 20 екологічного профілю, який проводився протягом 2008-2014 н.р. показав, що вона позитивно впливає на формування соціальної компетентності учнів початкової школи. Проектна діяльність підвищила рівень розвитку навчальної самостійності, а саме здатність самостійно визначати навчальну задачу, планувати і узагальнювати результати своєї діяльності. Ці вміння є одними із ключових під час реалізації проектів. Моніторинг ставлення учнів до проектної діяльності показав, що для більшості другокласників мотивацією є зацікавленість, а для учнів 4 класу – усвідомлення того, що проектна діяльність корисна як для самих учнів, так і для суспільства в цілому. З віком знижується показник складності під час виконання проектів, що свідчить про набуття учнями певного досвіду, формування проектних умінь. Кількість учнів, які брали  участь у проектній діяльності, творчих конкурсах, екологічних проектах збільшувалась з кожним роком. Учні стали призерами районних та міських конкурсів, конференцій, активними учасниками соціальних та благодійних проектів.

Теоретичне значення досвіду зводиться до розробки моделі впливу екологічної проектної діяльності на формування соціальної компетентності учнів початкової школи.

Практичне значення досвіду полягає в розробленому та апробованому авторському курсі "Дивовижне поруч" для вихованців дошкільних груп, учнів 1-х класів, вихованців ГПД, який є пропедевтичним до регіонального курсу "Екологія рідного краю" та екологічної проектної діяльності, у розробці методичних матеріалів щодо організації проектної діяльності учнів початкової школи для педагогів загальноосвітніх навчальних закладів (http:

Результативність впровадження досвіду:

  • Деркач Владислав - призер обласного етапу міжнародного конкурсу екологічного плакату "Вода і життя" (2008);
  • Лихасенко Олександра, Зуб Катерина - дипломанти обласного етапу міжнародного конкурсу екологічного плакату "Вода і життя" (2008);
  • творча група учнів - призери конкурсу "Зоовернісаж" міського екологічного проекту "Екологічна абетка від А до Я" (2009);
  • участь у міському екологічному проекті "Екологія і Я" (2010);
  • творча группа учнів - переможці І етапу Всеукраїнського конкурсу "Моральний вчинок" (2011);
  • Борисовська Юлія – І місце у номінації "Годівничка для птахів" у конкурсі "Служба захисту тварин" міського екологічного проекту "Екологічний вектор" (2011);
  • Гутіков Максим – ІІ місце у номінації "Домашні улюбленці" у конкурсі "Служба захисту тварин" міського екологічного проекту "Екологічний вектор" (2011);
  • участь у міському екологічному проекті голови Ради ЗОАГО "Інституту екології і краєзнавства "Запорозький край" Світлани Корзун "Родове дерево" (2012);
  • участь у міському екологічному проекті "Врятуємо Дніпро разом" (2013-2014);
  • творча група учнів – ІІІ місце у конкурсі "Я – дитина природи" міського екологічного проекту "Екологічний вектор" (2014);
  • Вербіцький Ілля, Паргамонова Дарина, Хмелевська Софія – грамоти Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Запорізької міської ради за участь у роботі наукової конференції "Інноваційні винаходи юних науковців у галузі екології та біології" ( 2014);
  • щорічна результативна участь учнів у Всеукраїнській інтерактивній природничій грі "Колосок" та "Геліантус".

Репрезентація досвіду:

Досвід роботи був представлений на педагогічній раді Запорізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеню № 20 екологічного профілю, на діловій зустрічі керівників ШМО та вчителів Орджонікідзевського району "Ефективність використання активних форм пізнання навколишнього світу як засіб формування екологічної компетентності учнів початкової школи", на засіданні обласної творчої групи вчителів початкової школи "Розвиток соціальної компетентності педагога і школяра" ЗОІППО (керівник – доктор педагогічних наук О.В. Варецька). Досвід опубліковано у науково-методичному посібнику "Формування соціальної компетентності молодшого школяра: науково – методичні знахідки слухачів творчої групи"

 

Посилання на матеріал http://www.slideshare.net/8888888asd/ss-56689786

 

 

Категорія: Початкова освіта | Додав: jenya2016 (16.01.2016)
Переглядів: 1353 | Рейтинг: 1.0/40
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024