Формування мовленнєвої компетенції учнів молодших класів
Книш Світлана Сергіївна,
вчитель початкових класів, ІІ категорії
Запорізька спеціалізована школа І-ІІI ступенів № 100 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор: Доновський Сергій Миколайович
Адреса школи: вул.. Ладозька, 2-а
Телефон: (061)224 – 77 – 25
e – meil: zsh100zp@gmail.com
http://schkola100-zaporozhye.yimdo.com/
Провідна педагогічна ідея досвіду
Досвід висвітлює проблеми вивчення української мови, обгрунтовує наступність і перспективність, як передумову засвоєння школярами понять з граматики.
Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду
Реформування загальноосвітньої школи в особистісно-орієнтовану, розвивальному напрямку зумовлене потребами цивілізованого демократичного суспільства в Україні. У контекстіцихсуспільних потреб особливо значимою є основна мета початкової мовної освіти, яка визначається провідною функцією рідної мови׃ плекання національно свідомої, духовно багатої, творчої особистості, яка володіє вміннями комунікативно доцільно вживати мовні засоби у різних сферах і видах мовленнєвої діяльності. Сформувати таку людину неможливо без оволодіння мовою як засобом спілкування, пізнання, самоствердження в житті, творчого самовираження. Лінгвістичні відомості, отже розглядаються не самостійним предметом вивчення, а засобом та умовою розвитку мислення, творчих здібностей учнів, формування комунікативної компетенції, виховання на засадах гуманізму і демократизму. Це підтверджує і новий Державний стандарт, в якому метою освітньої галузі "Мови і літератури" є розвиток особистості учня, формування його комунікативної компетентності та загальнихуявлень про мову як систему і літературу як вид мистецтва.
Науково – теоретична база досвіду
Аналіз досліджень та публікацій. Проблема розвитку мовленнєвої компетенції учня займає одне з провідних місць у сучасній педагогіці, адже мовленнєвий розвиток особистості є одним з найважливіших показників її цілісності та самодостатності. Психологічні аспекти проблеми формування мовленнєво їкомпетенції відображені у працях Л. Виготського, М. Жинкіна, І. Синиці, Л. Щерби. Педагогічні і методичні питання формування мовленнєвої компетенції розробляли й сучасні вчені: В. Бадер, О. Біляєв, М. Вашуленко, І. Ґудзик, Т. Ладижинська, В. Мельничайко, Л. Мацько, М. Пентилюк, Г. Шелехова.
Стисла анотація досвіду
Працюючи над проблемою “Формування мовленнєвої компетенції учнів в початкових класах” я використовую розвивальні творчі вправи. Ці вправи в початкових класах, при систематичному їх використанню і правильній організації, спонукають дитину до мовленнєвої діяльності, заохочують до роздумів, уважного ставлення до мовленнєвого слова, виконання нестандартних завдань, розвивають інтерес до мовлення, пробуджують віру у власні сили і творчі можливості.
Результативність впровадження досвіду
Розвивальні творчі вправи мають велике значення для розвитку мови і мислення учнів, активізують, поширюють їх словниковий запас, привчають проводити аналітико-синтетичну роботу над словами та реченнями, поліпшують фонематичний слух дітей, розвивають правописну зіркість, прищеплюють інтерес і любов до мови.
Репрезентація досвіду:
досвід було представлено на засіданні кафедри початкових класів, шкільному методичному об’єднанні.
Посилання на матеріал:
http://schkola100-zaporozhye.jimdo.com/%D0%B2%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8F%D0%BC/%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B0-%D0%B2%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%B2%D0%BA%D0%B0/?logout=1
https://yadi.sk/d/8C_Q2tcCnCx3R
|