Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [95]
Дошкільна освіта [66]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 11.08.2020, 08:10

Головна » Статті » 2015 КО: початкова та дошкільна » Початкова освіта

Формування комунікативної компетентності учнів початкових класів в умовах двомовного середовища

Формування комунікативної компетентності учнів початкових класів в умовах двомовного середовища

Ситенко Неля Юріївна, директор ЗОШ №103, вчитель початкових класів, вища категорія

Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 103 Запорізької міської ради Запорізької області

Директор: Ситенко Неля Юріївна

Адреса: 69118, м. Запоріжжя, вул. Новокузнецька, 18-а.

Телефон: +38 061 2799592

Е-мail: school103zp@ukr.net

Сайт: http://gradum103.zp.ua/

Провідна педагогічна ідея досвіду полягає в тому що, формування і розвиток  комунікативної компетентності в учнів  в умовах  двомовного середовищавідбувається за умови врахування вчителем  лінгвістичних, психолінгвістичних та  психологічних чинників, в  виробленні певноїсукупності технологій, які забезпечать  вживання учнями в мовленні мовних одиниць відповідно до норм української літературної вимови та  мотивують до потреби спілкування українською мовою  залежно від комунікативної інтенції (наміру)

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду В Україні широко використовуються в спілкуванні дві мови (українська й російська), що зумовлено історичними, генетичними та структурно-типологічними чинниками. Сучасні інтеграційні процеси України на європейському та глобальному рівні вимагають від випускників школи володіння українською мовою, що передбачає не тільки опанування лексики, граматичних структур, правил синтаксису, але й наявність соціокультурологічних знань про країну, мова якої вивчається, а також норм поведінки, стилів спілкування й правил етикету, прийнятих у певній спільноті. Через вимоги щодо володіння українською мовою як засобом міжкультурного спілкування, викладені в Загальноєвропейських Рекомендаціях з мовної освіти, формування іншомовної комунікативної компетенції є невід’ємною складовою програми з навчання української мови учнів в школах національних меншин. Зокрема, програма має бути спрямована на розвиток розуміння й тлумачення різних аспектів культури і мовної поведінки у мовленнєвому середовищі, сприяти розвитку вмінь, характерних для поведінки в різних ситуаціях повсякденного спілкування.

Науково-теоретична база досвіду Проблемам  навчання двох близькоспоріднених мов, присвячено низку робіт вітчизняних і зарубіжних авторів (О. Бідяєв, Н. Пашківська, М. Канюка, Г. Коваль, Н. Місяць, І. Мельниченко, А. Супрун, І. Чередниченко, Р. Хайчук, О. Хорошковська, Ч. Фриз, Р. Ладо, Х. Кжижкова, Й. Веселий, Н. Яновицька та ін.). Усі вони сходяться на думці про те, що в процесі засвоєння навчального матеріалу другої мови необхідно враховувати як спільні явища в обох мовах, так і розбіжності. Саме врахування збігу і розбіжностей у навчальному матеріалі двох виучуваних мов (рідної і другої) забезпечує за умови збігу ефективність навчального процесу, а за розбіжностей дає можливість запобігати низці помилок, які є наслідком інтерференції.

Стисла анотація досвіду Досвід «Формування комунікативної компетентності учнів початкових класів в умовах двомовного середовища» за інноваційним потенціалом є модифікаційним, тому що пов’язаний з удосконаленням та раціоналізацією відомих ідей та методик. В своїй роботі вчитель аналізує психологічні закономірності оволодіння українською  мовою як другою, представляє матеріали, які розкриють методи та прийоми навчання окремих розділів програми щодо формування усного мовлення, навчання української грамоти, вивчення мовного та правописного матеріалу, формування в учнів мотивації до вивчення української мови, забезпечення гармонійного розвитку усіх видів мовленнєвої діяльності, удосконалення соціально-культурного розвитку особистості.У досвіді описані сучасні  технології, прийоми, виділені механізми процесу  формування комунікативної компетентності. Вчителем укладено збірку   культурологічного матеріалу, який можна застосовувати на інтегрованих уроках української мови та читання.Розроблено  календарно-тематичне планування за основними змістовими лініями.Інтерактивні вправи, створені вчителем, дають можливість усучаснити навчально-виховний процес та якісно організувати дієвий індивідуальний контроль. Розробки   позакласних заходівнадають можливість  залучити  учнів до творчої діяльності, використовуючи мовні та позамовні засоби вираження мовлення.

Результативність впровадження досвіду Врахування  психологічних, лінгвістичних та психолінгвістичних чинників під час вивчення української мови як другої, врахування особливостей споріднених мов, використання культурологічного матеріалу, залучення учнів до всіх видів мовленнєвої діяльності на уроках, використання сучасних методів та прийомів, технологій, активних форм роботи сприяє якісному засвоєнню учнями української мови, виробленню комунікативних умінь та навичок, сформованістю здатності вільно користуватися українською мовою у процесі спілкування.

Репрезентація досвіду Методичне об’єднання вчителів початкових класів (жовтень, 2015), педагогічна рада (грудень 2015), презентація досвіду на сторінках електронного шкільного методичного журналу ,випуск №3 (січень 2016), розташованого на шкільному сайті «Градум-103».

Посилання на матеріал    http://gradum103.zp.ua/index.php/pedagogicheskaya-vystavka

Категорія: Початкова освіта | Додав: kommun (28.01.2016)
Переглядів: 945 | Теги: компетентність, комунікативні уміння, інтенція, мотивація, інтерференція, компетенції, білінгвізм | Рейтинг: 1.0/40
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2020