Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [95]
Дошкільна освіта [66]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 24.04.2024, 09:24

Головна » Статті » 2015 КО: початкова та дошкільна » Початкова освіта

Формування комунікативної компетентності учнів молодшого шкільного віку засобами ігрової діяльності

Формування комунікативної компетентності учнів молодшого шкільного віку засобами ігрової діяльності

Лаврова Олена Сергіївна, 
вчитель початкових класів, вчитель вищої категорії, «старший вчитель»

 

Запорізька гімназія № 11 Запорізької міської ради Запорізької області 
 
Директор: Непрядкіна Світлана Юнатівна 

Адреса: м. Запоріжжя, вул. Горького, б.4

Тел. 764-14-29

Е–mail: gimnazium11@radiocom.ua

Сайт: http://www.gymnasium11.zp.ua/

Провідна педагогічна ідея досвіду 
В основу ідеї досвіду покладено використання ігрових технологій як ефективного засобу формування комунікативної компетентності учнів молодшого шкільного віку, що сприяє підвищенню мотивації навчання, кращому усвідомленню та засвоєнню навчального матеріалу, всебічному розвитку дитини, розвитку дитини як творчої особистості.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду 
Формування комунікативної компетентності є найважливішим питанням педагогіки, тому ця проблема актуальна в умовах сьогодення. Збагачений ігровими моментами навчально – виховний процес активізує пізнавальні можливості учнів початкових класів: гра навчає, захоплює, викликає бажання взяти участь у ній і одночасно знімає психологічну напругу, що більшою чи меншою мірою супроводжує будь-яке навчальне навантаження. Гра завжди спонукає до прийняття рішень – що сказати, як відповісти, як виграти? Бажання вирішити ці питання загострюють розумову діяльність гравців, пробуджують інтерес і активність дітей. Це дає можливість проявити себе в цікавій для них діяльності, спонукає учня до спілкування – до комунікації з однолітками.
Науково-теоретична база досвіду
Проблема формування змісту початкового навчання на засадах компетентнісного підходу нині перебуває у центрі уваги вітчизняних науковців і практиків. Теорію освітніх компетенцій і компетентностей обґрунтовано в роботах вітчизняних учених – Н.М. Бібік, О.Я. Савченко, С.Е. Трубачевої та інших.
До питання компетентнісного підходу у організації навчальної та ігрової діяльності молодших школярів долучилися вітчизняні науковці й методисти – М.В. Богданович, О.В. Гайштут, Л.В. Коваль, М.В. Козак, Я.А. Король, О.П. Корчевська, Л.П. Кочина, М.М. Левшин, Н.П. Листопад, Г.П. Лишенко, С.П. Логачевська, О.Я. Митник, С.О. Скворцова та інші. Аналізом проблем забезпечення педагогічної ефективності використання дидактичних ігор у навчальній діяльності учнів молодших класів займаються такі сучасні науковці: О. Брижатенко, С. Воробйова, Є. Громик, Л. Гуцан, Т. Долбенко, О. Дон, О. Жорник, П. Колосов, Н. Кудикіна, В. Кукушин, І. Мамчур, А. Мельничук, В. Рижук, В. Саюк та інші.
Стисла анотація досвіду 
Пошук ефективних засобів подолання комунікативної пасивності, яка неминуче призводить до втрати інтересу до навчання, збільшення та збагачення словникового запасу учнів, розширення світогляду спонукали мене обрати цю тему досвіду. І цьому сприяє саме ігрова діяльність учнів.
Для молодшого шкільного віку характерні яскравість і безпосередність сприйняття, легкість входження в образи. Діти легко включаються в будь-яку діяльність, особливо в ігрову, самостійно організовуються в групову гру, продовжують ігри з предметами, іграшками. Тож виникає необхідність знайти засіб, що залучає учня до навчальної праці, що дозволяє йому відчути радість пізнання. Таким засобом, на мою думку, може стати гра та включення різних видів ігрової діяльності в навчально-виховний процес. 
У досвіді мною розкрито теоретичну базу, а також подано практичну частину, яка містить систематизацію видів ігор (класифікація навчальних ігор за категоріями, приклади ігор), розробки уроків, занять та позакласних заходів з теми. Також  детально розкрито значення кожної гри у відповідності до вимог Держстандарту. А саме: які складові комунікативної компетентності формуються через конкретну гру. 
Окремо висвітлено питання використання мною на уроках прийому піктограм (один із прийомів мнемотехніки) та пальчикових ігор.
Цікавою та новою формою організації навчального процесу є квест, який я застосовую у позакласній роботі та який є зразком творчої емоційно - інтелектуальної гри. Квест – це такий вид ігрового, комп`ютерного або літературного сюжету, у якому подорож до мети відбувається через подолання ряду труднощів. Технологія та правила квесту також представлені у роботі.
Результативність впровадження досвіду
Результативність та доцільність використання ігрових технологій простежується у результатах навчальних досягнень учнів:
-розвивається особистість школяра, процеси саморегулювання та управління власною навчальною діяльністю;
-підвищується якість навчання;
-стимулюється пізнавальна активність учнів на уроках та у позакласній роботі;
-діти беруть активну участь у позакласних заходах;
-учні виявляють здатність взаємодіяти з іншими людьми, співпрацювати і досягати спільних цілей;
-діти вчаться спілкуватися у навчальних та життєвих ситуаціях з метою передачі інформації, логічного висловлення власних думок, почуттів, ставлень, намірів, що є критеріями сформованості навичок комунікативної компетентності за визначенням Держстандарту.
Репрезентація досвіду
Матеріали, що містяться у досвіді, розміщені на педагогічних сайтах – в Інтернеті: сайт «Вчитель вчителю, учням та батькам», сайт «Методичний портал», про що свідчать відповідні сертифікати та дипломи. Досвід з практики роботи презентовано під час відкритих уроків для слухачів ЗОІППО (28.02.2013 р. та  21.10.2015 р.), на засіданні шкільного методичного об’єднання вчителів початкових класів (05.01.2016 р.).
Посилання: http://gimnasium11.blogspot.com/p/blog-page_51.html

 

 



Джерело: http://gimnasium11.blogspot.com/p/blog-page_51.html
Категорія: Початкова освіта | Додав: Zhovt2 (17.01.2016) | Автор: Лаврова Олена Сергіївна E W
Переглядів: 2036 | Коментарі: 16 | Теги: компетентність, ігрова діяльність, молодші школярі, Жовтневий | Рейтинг: 1.0/418
Всього коментарів: 161 2 »
16 Жемчуг  
Как учитель-практик и руководитель начального звена Запорожской гимназии №11 могу сказать: данный опыт прослеживается на уроках учителя Елены Сергеевны и внедряется в практику работы.

15 supmihey  
То, как теоретическая основа находит выражение на практике в ходе урока и примерах из своей работы, приводимых учителем, говорит о большом опыте и умении найти оптимальный подход для реализации целей обучения. Очень четко просматривается заинтересованность учителя в своем деле и стремление к усовершенствованию. Формирование коммуникативной компетентности крайне ответственный этап, и можно сказать, что Елена Сергеевна достойно справляется с этой задачей.

14 ivanolga6  
Замечательная работа. Спасибо!

13 psixolog-karra2013  
опыт работы показывает, что коммуникативная компетентность это  большая проблема у нынешнего поколения детей, поэтому работа очень актуальна и своевременна!

12 andrewa  
Эта работа сама по себе уже является базой для методического пособия. Думаю, такое продолжение стоит серьезно рассмотреть, так как начинающим учителям тут уже подсказаны пути решения многих вопросов и показано дальнейшее направление развития. Правильное использование такой информации, конечно, в итоге принесет только пользу ученикам.

11  
Спасибо за Ваш труд! Видно, что Вы фанат своего дела! Так держать!

10 revoluciya  
Интересная работа на актуальную тему!

9 innesa75  
ПРОФЕСiЙНО,  АКТУАЛЬНО, ТВОРЧО! ЧУДОВА РОБОТА ! Досвiд Олени Сергiївни допоможе ефективно вирiшувати проблеми комунiкативної компетентностi учнiв.
Багато цiкавий iдей!

8 родина  
Для детей младшего школьного возраста важно, чтобы учёба переплеталась с игрой. Игровой метод-это то связующее звено, которое даёт возможность учителю найти подход к каждому ребёнку. Только благодаря игре ребёнок идёт на контак, развивает свою речь. Елена Сергеевна глубоко раскрыла тему, поделилась своими изуминками. Актуальная работа, хороший опыт.

7 apokal18  
Очень содержательныйи актуальный материал! Педагог вкладывает в свою работу душу, что крайне важно сегодня , конечно же ученикам будет интересно на таких занятиях!

1-10 11-16
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024