Провідна педагогічна ідея досвіду – Мета і завдання розвитку мовлення в початковій школі полягає в опануванні грамоти, умінні висловлюватися в усіх доступних для них формах, типах і стилях мовлення. Особливістю розвитку українського мовлення як навчальної дисципліни є те, що воно є не тільки предметом вивчення, а найважливішим засобом виховання і розвитку особистості, тому що саме в початкових класах закладається фундамент краси майбутнього мовлення.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду – Сьогодні актуальним і важливим питанням початкової школи на етапі модернізації національної системи освіти, в умовах реалізації вимог нових Державних стандартів початкової освіти є проблема дитячої обдарованості, розвитку творчих здібностей, мовленнєвої особистості молодшого школяра, формування його комунікативної компетенції. Тому завдання вчителя полягає саме в тому, щоб навчити дітей змістовно, граматично правильно і стилістично вірно висловлювати свої думки в усній та писемній формах, чітко і переконливо обґрунтовувати свою точку зору, розвивати основні навички мислення, виробляти власне розуміння життя та ставлення до нього
Науково – теоретична база досвіду – В досвіді роботи узагальнено теоретичні підходи та методичні розробки уроків зв’язного мовлення ( 4 клас) з проблем розвитку зв’язного мовлення, збагачення словникового запасу, розвитку творчих здібностей, творчого і нестандартного мислення, спираючись на науково-дослідницьку діяльність вчених та психологів і методичні розробки вчителів-новаторів. Методичне підґрунтя досвіду спирається на цілеспрямоване і систематичне використання перспективного досвіду О. Савченка, В. Сухомлинського, В. Дружиніної, Л. Виготського, О. Митника.
Стисла анотація досвіду – За інноваційним потенціалом досвід пов'язаний із систематизацією, удосконаленням та раціоналізацією вже відомих методик та ідей, а також із проведенням системи уроків розвитку зв’язного мовлення для учнів 4 класу.
Технологія досвіду полягає в:
-використанні методів та прийомів, спрямованих на розвиток усного та писемного зв’язного мовлення;
-розвиток усного і писемного мовлення школярів ,формування їх комунікативної компетенції;
-вміння висловлювати свою думку на задану тему точно, коротко і в певній послідовності;
-вміння дітей використовувати у своєму мовленні багату, активну, точно вживану лексику;
-розвиток творчої, багатої, активної людини, здатної любити красу і вміння виразити її засобами художнього слова;
-вироблення постійного бажання вчитися пізнавати навколишній світ.
Для розвитку зв’язного мовлення на уроках української мови використовуються такі види робіт:
- Стилістичне експериментування (заміна мовних одиниць в тексті).
- Конструювання різних мовних одиниць (за моделями, схемами).
- Творчі перекази;
- Складання творів-мініатюр за опорними словами і словосполученнями ;
- Складання творів різних типів на основі узагальнення особистих вражень, спостережень, за уявою, за заздалегідь зібраним матеріалом, тощо;
- Придумування казок і віршів .
Результативність впровадження досвіду – (за показниками вступного і кінцевого моніторингів)
-підвищення в учнів сприйнятливості до виразності мовлення;
-розвиток відчуття мови як здатності запам’ятовувати норми вживання мовних одиниць у мовленні;
-засвоєння писемного мовлення обумовлюється розвитком мовлення усного;
-темп збагачення мовлення прискорюється у міру вдосконалення мовлення творчої системи дитини.
-збагачується словниковий запас, розширюються творчі та пізнавальні можливості учня;
-залучення учнів до участі в олімпіадах та інтерактивних конкурсах.
Репрезентація досвіду – ЗОШ №14, ШМО вчителів початкових класів
Посилання на матеріал http://www.docme.ru/dnE5