Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [95]
Дошкільна освіта [66]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 26.04.2024, 20:27

Головна » Статті » 2015 КО: початкова та дошкільна » Початкова освіта

Формування ключової компетентності засобом розвитку пізнавальної активності молодших школярів

Формування ключової компетентності  засобом розвитку пізнавальної активності молодших школярів

Єсіна Любов Анатоліївна, 
вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категоріі, «старший вчитель»

 

Запорізька гімназія № 11 Запорізької міської ради Запорізької області 
 
Директор: Непрядкіна Світлана Юнатівна 

Адреса: м. Запоріжжя, вул. Горького, б.4

Тел. 764-14-29

Е–mail: gimnazium11@radiocom.ua

Сайт: http://www.gymnasium11.zp.ua/

 І.Провідна педагогічна ідея досвіду
Пізнавальна активність є основою практично будь-якої діяльності, в тому числі, й навчальної, яка уперше стає об’єктом спеціального формування. А формування ключової компетентності «уміння вчитися» набуває пріоритетного значення. Успішність її визначається рівнем оволодіння загальнопізнавальними вміннями і навичками (уміння спостерігати,розмірковувати, запам’ятовувати, відтворювати, застосовувати й перетворювати навчальний матеріал), а также формуванням здатності логічно міркувати, вихованням зосередженості,наполегливості, працьовитості, самості-йності і розвитком інтелекту, пам’яті, мовлення, уяви.
ІІ.Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду 
Актуальність вибору теми зумовлена впровадженням нового Державного стандарту початкової освіти, який ґрунтується на засадах особистісно зорієнтованого і компетентнісного підходів. Основною провідною ідеєю початкового навчання Державний стандарт виділяє розвиток компетентностей молодшого школяра, а саме структурований комплекс якостей  особистості,що дає можливість ефективно брати участь у різних життєвих сферах діяльності. Серед основних завдань «Концепції загальної середньої освіти» є «виконання відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку, вміє критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, використовувати набуті знання і вміння для творчого розв’язання проблем, прагне змінити на краще своє життя і життя своєї країни.
ІІІ.Науково-теоретична база досвіду.
Проблема розвитку пізнавальної активності школяра не нова, вона має давню історію і притаманна майже всім періодам розвитку педагогіки. Оскільки пізнавальна активність – це якість діяльності, в якій проявляється перш за все ставлення учня до предмету і процесу діяльності, то не дивно, що увага до проблеми пізнавальної активності школярів в процесі навчання характерна для багатьох педагогів. 
Так, видатний чеський педагог Я.А.Коменський у першому розділі «Великої дидактики» говорить про необхідність всіма засобами підвищувати в дітях гаряче прагнення до пізнання, до навчання. Цій проблемі надавали належної уваги І.Г.Песталоцці, А.Г.Дістерверг, К.Д.Ушинський, В.О.Сухомлинський. Проблема розвитку пізнавальної активності молодших школярів розглядається в працях Г. І. Щукіної, Т. І. Шамової .
ІV.Стисла анотація досвіду.
Необхідність діяти не так, як завжди, використовуючи здобуті раніше знання у новій, незвичайній і, навіть, безвихідній ситуації стимулює розумову діяльність, сприяє інтелектуальному і творчому розвитку дитини і часто спонукає до справжнього відкриття, нехай незначного і важливого лише для дитини, але це відкриття особисте, власне і тому цінне знання розвитку ініціативності, самостійності молодших школярів, переходу потенційної пізнавальної активності в реалізовану, розвитку творчого рівня пізнавальної активності, підвищенню якості знань, формуванню ключових компетентностей, поліпшенню міжособистісних стосунків. Активній пізнавальній діяльності молодших школярів сприяє застосування методів формування ключових компетентностей:
-продуктивного(вивчення матеріалу застосовується на практиці);
-частково-пошукового(окремі елементи нових завдань учень знаходить завдяки розв’язанню пізнавальних завдань);
-проблемного(учень усвідомлює проблему і знаходить шляхи її розв’язання); 
-інтерактивного(активна взаємодія всіх учнів,в ході якої кожний школяр осмислює свою діяльність,відчуває свою успішність).
Щоб досягти необхідного результату, на уроках варто використовувати різноманітні прийоми пізнавальних мотивів:
створення  проблемної  ситуації;
використання творчих завдань (складання кросвордів, загадок, віршів, сенканів);
використання під час уроку художньої та наукової літератури;
створення ситуації успіху на основі діяльнісного підходу до навчання.
V.Результативність. 
Позитивні результати дає використання інноваційних технологій в вихованні і навчанні дітей: підвищилася мотивація, пізнавальний інтерес учнів до навчання та рівень навчальних досягнень; збільшилась кількість учнів, які приймають участь в інтелектуальних та творчих конкурсах; підвищується рівень сформованості комунікативних навичок учнів; підвищився рівень креативного та критичного мислення; ефективна творча робота в групах, парах; збільшилась кількість дітей, здатних до самостійної роботи на рівнях конструктивної та творчої діяльності. 
VІ.Репрезентація досвіду.
Представлення перспективних напрямків роботи в даній галузі на районному семінарі заступників з навчально-виховної роботи з доповіддю «Використання інтерактивних технологій для розвитку пізнавальної активності молодших школярів», (квітень 2012р.); виступ на районному методоб’єднанні з доповіддю «Розвиток пізнавальної активності на уроках природознавства», (січень 2014р.); участь в районному етапі обласного фестивалю   «Урок ХХІ сторіччя», (квітень 2015р.). Публікації у фахових виданнях, інтернет-виданнях: «Урок ХХІ сторіччя».Сертифікат вид. група «Основа», портал «Учительський журнал он-лайн: Серія ПН № 01094674».

          Посилання: http://gimnasium11.blogspot.com/p/blog-page_50.html



Джерело: http://gimnasium11.blogspot.com/p/blog-page_50.html
Категорія: Початкова освіта | Додав: Zhovt2 (17.01.2016) | Автор: Єсіна Любов Анатоліївна E W
Переглядів: 974 | Коментарі: 8 | Теги: компетентність, молодші школярі, пізнавальна активність, Жовтневий | Рейтинг: 1.0/78
Всього коментарів: 8
8 katerzp  
Чудовий матеріал для використання на практиці, дякую!

7 tarpanzp  
Высокопрофессиональная работа. Любовь Анатольевна блестяще раскрыла очень важные аспекты обучения, особенно актуальные сегодня.

6 svitlanaliaturynska  
Актуально.

5 revoluciya  
Актуальная тема опыта! Интересные конспекты уроков!

4 saskelittle  
Очень интересно было ознакомиться с примерами творческий заданий.

3 psixolog-karra2013  
научить учиться это самое большое и лучшее, чему может научить УЧИТЕЛЬ! не просто учить уроки или делать работу в классе, а именно УМЕТЬ учиться! очень интересная работа!

2 gunko-larisa  
Як точно і тонко автор піднімає питання  нашого  одвічного освітянського обовязку - навчити дітей вчитися, особливо в початковій школі! Браво!!!

1 Anna-g  
Спасибо. Очень интересная и актуальная работа.

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024