Запорізька спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №40
з поглибленим вивченням англійської мови
Запорізької міської ради Запорізької області
Директор – Пискунова Ірина Володимирівна
м. Запоріжжя, вул. Гудименка, 18-А.
Телефони: (061) 286-91-36, (061) 283-75-71
E-mail: school40@ukr.net
http://maystern.blogspot.com/
Провідна ідея досвіду. В роботі висвітлена сутність діяльнісного підходу, яка полягає у всебічному розвитку творчих сил кожного учня, розширенні його інтересів, світогляду, наданні окремим школярам можливості глибше й повніше вивчати матеріал, розвивати пізнавальний інтерес до різних галузей знань.
У контексті розвивального навчання доречною є думка про те, що позитивний ефект розвитку творчої особистості повинен поширюватися через активну діяльність учнів. Це співзвучно з технологією діяльнісного методу навчання, бо є передумовою активної пізнавальної діяльності учнів: нестандартна, цікава, творча робота, що пробуджує у дітей інтерес до знань і сприяє емоційному, духовному розвитку школярів.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду. Сьогодні в початковій школі, яка, безперечно, є найважливішою ланкою освіти, змінюються пріоритети навчання: на першому плані опинилась її розвивальна функція, культ нестандартної самостійної думки, а освітня реформа матиме успіх тільки тоді, якщо кожен учитель почуватиметься реформатором власного досвіду. Чудовий крок на шляху до змін – вибір навчальних стратегій активного навчання.
В організації навчання, на перший план ставиться особистість учня, його готовність до самостійної діяльності, здатність до прийняття рішень та доведенню їх до виконання, до адекватної оцінки результатів власної діяльності.
Сучасна школа покликана виробити в кожного учня звичку активно брати участь у вирішенні важливих питань життя колективу, вміння формувати, висловлювати і відстоювати свою думку, поважати думку інших людей.
Науково - теоретична база досвіду. В історії педагогічної думки спроби розкрити сутність діяльності у навчанні пов'язані з іменами А.Дистерверга, В.Р. Песталоцці, К.Д.Ушинського, Л.С. Виготського, А.Н. Леонтьєва, П.Я. Гальперіна, В.О.Давидова, Л.В. Занкова. Найбільш стійкою в педагогіці була тенденція розгляду навчання у взаємозв'язку з особливостями пізнавальної діяльності людини.
Прислухаючись до думки І. Я. Лернера, ми визнаємо в практиці діяльності засвоєння учнями знань, умінь, досвіду творчої діяльності і в меншій мірі - емоційної вихованості як цілеспрямованого і систематичного пізнання, що дозволяє людині присвоювати різні духовні цінності. Таке привласнення здійснюється в процесі власної діяльності людини, формуючи у нього особистісні та психічні новоутворення. Отже, навчання відбувається як би всередині особистої діяльності людини (Л.С.Виготський).
Стисла анотація досвіду. Мене, як і кожного вчителя, хвилює активність і пізнавальна самостійність школярів у процесі навчання. Як домогтися, щоб навчання стало періодом становлення дитячої самостійності, ініціативності і відповідальності?
Для відповіді мною проаналізовано засоби активізації учіння школярів; виокремлено програму навчання за технологією діяльнісного методу; запропоновано розробки фрагментів уроків, система уроків за технологією діяльнісного методу.
Ефективність програм навчання за технологією діяльнісного методу визначається тим, що дидактична система враховує зазначені проблемні положення при вибудовуванні структури уроку з логічно пов'язаних між собою етапів. У ході таких уроків дитина має можливість придбати необхідний їй в житті досвід активності, самостійності, самооцінки й, зокрема, розвинути належним чином таку важливу здатність, як увага.
Структура уроку з технології діяльнісного методу розроблена з таким розрахунком, щоб протягом уроку йшов розвиток вищих психічних якостей: мислення, пам'яті, уваги, тобто тих якостей, які є передумовами успішного навчання в наступних класах.
Результативність досвіду. В учнів з'являється впевненість у своїх силах, прагнення до успіху; і навіть свої невдачі вони сприймають як чергове утруднення, яке їм належить подолати самостійно.
Вже до середини першого класу діти без проблем самостійно визначають мету і тему уроку, самостійно обирають способи вирішення запропонованих їм труднощів, отримують задоволення від виконання і перевірки самостійних робіт.
Я не раз спостерігала, що навіть на перервах замість гри діти з задоволенням придумують свої власні задачі, приклади, рівняння – грають у школу.
Звернула увагу, що навіть конфліктні ситуації, що виникають поза уроку, діти намагаються вирішити, розібравшись у причині, і пропонують кілька шляхів її вирішення. А на уроці найбільше щастя для дитини – це коли вчитель з повагою відноситься до твоєї думки, нехай навіть не завжди вірної. Коли є можливість розвиватися самому і бути при цьому здоровим і щасливим!
Репрезентація досвіду. Досвід репрезентовано та реалізовано на базі ЗСШ №40.
Форми репрезентації: шкільний семінар, методичне об’єднання школи, відкриті уроки, публікації в Інтернет виданнях: на сайті «Методичний портал».
Практичне значення досвіду полягає в тому, що його матеріали використовуються вчителями початкових класів для проведення семінарів у навчальному закладі, при здійсненні навчально-виховного процесу, в організації роботи з обдарованими учнями.