Формування діалогічного мовлення молодших школярів в умовах впровадження Державного стандарту початкової загальної освіти
Тищенко Анжеліка Станіславівна, вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист
Запорізька гімназія №8 Запорізької міської ради Запорізької області,
Директор Гвозденко Олексій Андрійович
Адреса: 69104, м. Запоріжжя, вул. Малиновського 14а,
Телефон: 7698026, 7698015.
Електронна адреса: gymnasium8.zp@gmail.com
Сайт: http://school8.zp.ua
Провідна педагогічна ідея досвіду: полягає в тому, що проведення систематичної і планомірної роботи з розвитку діалогічного мовлення, активне залучення учнів до вирішення мовленнєво-мисленнєвих завдань сприяє формуванню у них комунікативної компетентності, що є одним із першочергових завдань сучасної освіти і головною метою мовного навчання в початковій школі.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: в умовах реалізації вимог нового Держстандарту початкової загальної освіти і завдань, які стоять перед вчителем щодо формування предметних та ключових компетентностей, зокрема, комунікативної, досвід вважається актуальним. Одним із найголовніших завдань сучасної школи є навчити школярів змістовно, граматично правильно і стилістично вправно висловлювати свої думки, вести діалог, дискусію, тому що набуті в молодшому шкільному віці лінгвістичні та мовленнєві вміння стають підґрунтям комунікативної досконалості у дорослому віці. А без спілкування й мовлення жодна людина не уявляє свого життя, тому що це невід'ємна складова людської діяльності.
Науково–теоретична база досвіду:
1.Державний стандарт початкової загальноїосвіти, Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів1-4 класи.
2.Проблема розвитку мовлення молодших школярі, формування й удосконалення мовленнєвих умінь є однією з провідних у працях таких психологів, як Г.Л. Балл, Л.С.Виготський,П.Я.Гальперін, Д.Б.Ельконін,М.І.Жинкін). Психологи (М.І. Жинкін, Л.С. Виготський) відзначають, що провідною у діяльності молодших школярів є усна форма, яка включає діалогічне мовлення. Воно пов’язане з певною життєвою ситуацією і зрозумілим є тільки в цій ситуації. Визначено склад комунікативних умінь на основі теорії мовленнєвої діяльності О.О. Леонтьева і вчення про механізми мовлення М.І. Жинкіна.
3.Сучасний стан проблеми представлений вченими-дослідниками, методистами шкільного віку (М.Р.Львов,Т.О.Ладиженська,Т.Г.Рамзаєва, Л.О.Варзацька, І.П.Гудзик, О.Н.Хорошковська, М.С.Вашуленко, О.В.Петрик та інш.) М.С.Вашуленко-провідний методист в Україні розглядає комунікативний характер навчання рідної мови в початкових класах і рекомендує так вчити дітей, щоб вони одержували більше можливостей для оволодіння мовою в природних умовах, у ході педагогічно організованої мовленнєвої діяльності на уроці .
Стисла анотація досвіду: Відповідно до Державного стандарту початкової освіти розроблено нові Програми для середньої загальноосвітньої школи (1-2, 3-4 класи). У Пояснювальній записці до розділу „Українська мова” зазначено, що основною метою курсу є формування комунікативної компетентності молодшого школяра. Отже, на першому місці серед інших умінь і навичок, яких повинні набути молодші школярі за час навчання у початковій школі, є комунікативні (мовленнєві) уміння і навички. Це ще раз свідчить про те, що комунікативний розвиток був і залишається важливою умовою успішного навчання учнів початкових класів. Суттю комунікативної спрямованості навчання рідної мови є формування в учнів умінь розв’язувати мовленнєві завдання з метою оволодіння спілкуванням. Це сприяє вихованню мовної особистості, якою має стати коженучень, починаючи від першогокласу.
В досвіді представлено систему роботи педагога з розвитку комунікативно-мовленнєвих умінь, насамперед, уміння ведення діалогу. Вчитель розкриває шляхи формування й розвитку діалогічного мовлення через різні види робіт (розігрування мовленнєвих ситуацій, їх презентації, рольові ігри, інсценізації, творчі дитячі проекти, ігрові мовленнєві вправи та ін.), форми роботи (в парах, в міні-групах), інтерактивні методи( «Мікрофон», «Мозаїка», «Метод ПРЕС»). Велика увага приділяється правилам культури мовлення й етики мовного спілкування. Складено пам'ятки для учнів, Словничок мовленнєвого етикету. А також в роботі визначено програмові вимоги, критерії оцінювання діалогу за новими Навчальними програмами. Вчителем розроблено допоміжні опори-картки для складання та розігрування діалогів.
За інноваційним потенціалом досвід вчителя є модифікаційним, пов'язаним з удосконаленням вже відомих ідей, методик у світі реалізації вимог нового Держстандарту початкової загальної освіти.
Результативність впровадження досвіду: Завдяки цілеспрямованому застосуванню спеціально розробленої системи роботи з розвитку діалогічного мовлення кожен учень бере участь у навчальному мовленні. Це призводить до підвищення інтересу в учнів до вивчення української мови та літературного читання, зростання успішності навчання. Відбуваються позитивні зміни в уважному ставленні до свого мовлення та однокласників, зникає закомплексованість, боязнь зробити помилку. Учні починають вільно спілкуватися один з одним дотримуватися правил мовленнєвого етикету. Активізується участь школярів у позакласній й позашкільній роботі (участь у творчих, літературних конкурсах, іграх). Учні отримають призові місця в районі й у місті. Творчий конкурс до Дня Вчителя (журналістика, інтерв'ю, районний етап-1 місце, міський етап-3 місце), Міжнародний конкурс знавців української мови ім. П.Яцика (районний етап-1 місце), конкурс» Всезнайка» ( міський етап-2 місце)
Репрезентація досвіду: виступ на засіданні ШМО початкових класів, на засіданні педагогічної ради, публікація уроку в « Учительському журналі-онлайн».
Посилання на матеріал: https://drive.google.com/folderview?id=0B9PfijKNAWNENzJidjg1cS1OSXc&usp=sharing
|