Формування базових компетентностей учнів в умовах впровадження нового Державного стандарту початкової загальної освіти
Кондуфорова Вікторія Олександрівна, вчитель початкових класів, вища педагогічна категорія
Запорізька загальноосвітня школа I-IIIступенів №84 Запорізької міської ради Запорізької області,
Директор: Діденко Зоя Василівна,
Адреса: 69104, 16-А, м. Запоріжжя, вул. Північнокільцева,
Телефон: (0612) 769-80-34,
E-mail: school84.zp.ua@gmail.com
Сайт: http://school84.zp.ua
Провідна педагогічна ідея досвіду: демонстрація вчителями початкових класів під час проведення методичного тижня здобутих у процесі самоосвіти професійних знань, готовності до інноваційної педагогічної діяльності, вміння формувати базові компетенції молодших школярів в освітній діяльності на засадах вимог Нового Державного стандарту початкової загальної освіти.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Використання компетентнісного підходу сприяє навчанню учнів міркувати, зіставляти різні точки зору, формулювати та аргументувати власну точку зору, спираючись на знання фактів, законів, закономірностей, вироблених наукою, власних спостереженнях, досвіді, умінні проектувати і реалізувати власні навчальні проекти, творчо і нестандартно розв’язувати навчальні проблеми, бути толерантним до іншої точки зору. За таких умов формування компетенцій різних рівнів – ключових, загальнопредметних – є основними завданнями кожного педагога. Діяльність вчителів зосереджується на формуванні у свідомості учнів образу компетентної особистості, основними життєвими пріоритетами якої є:
- бажання розвиватися й навчатися, формувати ключові компетенції, системи цінностей, а також здатність аналізувати свій і чужий досвід;
- системне мовлення, творчість і критичність, відкритість для самовдосконалення;
- формування вміння сприймати етичні цінності, розуміти прекрасне, учитися;
- адаптованість до життя в іншомовному полі й культурному середовищі.
Науково-теоретична база досвіду: Проблема формування Ключових, загальнопредметних та предметних компетенцій учнів завжди була у центрі уваги українських науковців – Т.Байбари, Н.Бібік, О.Біди, С.Бондар, М.Вашуленка, І.Гудзик, Л.Коваль, О.Локшиної, О.Онопріенко, О.Овчарук, О.Пометун, К.Пономарьової, О.Савченко, С.Трубачевої та ін. Вченими визначено зміст основних дефініцій "компетентність" та "компетенція", здійснено порівняльну характеристику ключових компетентностей в європейських освітніх системах та розглянуто методичні аспекти формування в молодших школярів компетентностей та компетенцій.
Мета досвіду представити педагогічні технології завдяки яким вчителі початкових класів формують базові компетенції учнів в умовах впровадження Державного стандарту початкової загальної освіти .
Теоретичною основою нашого досвіду є наукові та методичні розробки вітчизняних учених та педагогів, таких як:
- Байбара Т.М. "Формування у молодших школярів дослідницьких умінь" //Навчання та виховання учнів 2 класу. - К., Початкова школа, 2011
- Бухвалова Н. "Навчаємо вчитися. Діагностика і формування природознавчої компетентності учнів" - К. : Бібліотека "Шкільного світу", 2006
- Кудрина С.В. "Учебная деятельность младших школьников" - СПб: Каро, 2012
- Петерсон Л., Кубышева М. "Что значит уметь учиться" - М.: Академия АПКиППРО, 2009
- Пометун О. "Компетентність і компетентності " // Відкритий урок. - 2012
- Родигіна І.В. "Компетентнісно орієнтований підхід до навчання" . - Х.: Основа, 2008
- Савенков А. "Маленький исследователь. Как научить младшего школьника приобретать знания". - Ярославль: Академия развития,2012
- Забродська Л.М. "Інформаційно-методичне забезпечення проектно - технологічної діяльності вчителя". - Х.: Основа, 2007
Стисла анотація досвіду: В роботі наведені методи впровадження компетентнісного підходу при вивченні предметів початкової школи в умовах впровадження Нового Державного стандарту початкової загальної освіти.
В системі представлених технологій піднімається одна з актуальних проблем сучасної методики викладання – проблема розвиваючого навчання, а саме – самовизначення, самореалізація, формування і розвиток навичок критично й творчо мислити.
В основу нашої роботи й методики викладання покладені такі ідеї та сучасні технології:
- особистісно – орієнтоване навчання;
- дослідницький технологія;
- групові технології;
- інтерактивні технології;
- метод проектів;
- інформаційно – комунікативні технології
Результативність впровадження досвіду: Систематична робота вчителів з формування базових компетентностей учнів в умовах впровадження Державного стандарту початкової загальної освіти, розвиток інтересу до вивчення предметів початкової школи.
Репрезентація досвіду: Виступи на педраді, на районних педчитаннях, на засіданнях ШМО; публікації власного досвіду у педагогічних інтернет - виданнях (Методичний портал «Учительський журнал on-line» сертифікат серія ПН № 004204 від 22.10. 2012, сертифікат серія ПН № 004203 від 22.10.2012) .
Посилання на матеріал: http://school84.zp.ua/index.php/2012-07-22-15-35-57/metodychna-robota/profesiini-konkursy
|