Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [95]
Дошкільна освіта [66]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 18.04.2024, 21:33

Головна » Статті » 2015 КО: початкова та дошкільна » Початкова освіта

Етимологічний аналіз як засіб розвитку пізнавальних інтересів молодших школярів

Етимологічний аналіз як засіб розвитку пізнавальних інтересів молодших школярів

 

Біліченко Наталія Михайлівна,

вчитель початкових класів, «спеціаліст вищої категорії».
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №86 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор: Зайченко Любов Миколаївна
Адреса школи: 69093, м. Запоріжжя, вул. Дегтярьова, 5-Б;
Телефон:224-78-47, 224-78-24, 223-62-60
e-mail: auka@shkola.rg.ua
Сайт школи: school86.at.ua


 

 

Провідна педагогічна ідея досвіду
Збагачення словника молодших школярів з опорою на етимологію  сприяє формуванню основи лінгвістичного мислення, уявлення про мову як систему, що постійно змінюється, взаємодіє з іншими мовами світу, пов’язана з історією країни, народу. Етимологічний аналіз сприяє розвитку логічного мислення молодших школярів, розвитку пізнавальних процесів, вихованню зацікавленості мовними явищами.


Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
У Державному стандарті початкової загальної освіти та навчальній програміз рідної мови для початкової школи визначеноважливість орфографії в навчанні молодших школярів рідної мови. Значнополегшуєзасвоєнняорфографічногоматеріалуетимологічнийаналіз, який у доступній для дітейформівстановлюєпочаткову структуру слова, йогозначення, словотвірнізв'язки.Навчальна діяльність вимагає від дитини запам' ятовування. Психологи зазначають, що найкраще відбиваються в пам' яті казки, історії. Етимологічні довідки в багатьох випадках і нагадують ці історії. Якщо дитина зрозуміла, як за допомогою етимологічного аналізу утворюються слова, то вона може легко засвоїти їх написання, не займаючись запам' ятовуванням.


Науково-теоретична база досвіду: досвід базується на розробках змісту і методики етимологічної роботи в початкових класах Дубіної О.А.,Петрик О.В., наукових розвідках лінгвістів-етимологів О. Білецького, Л. Булаховського, А. Коваль, І. Огієнка, дослідженнях з історичної лексикології української мови М. Білецької, М. Вашуленка, І. Ґудзик, О. Савченко, Н. Скрипченко, Л. Скуратівського; дослідження з розвитку інтересів школярів шкільному Н. Бібік, Г. Щукіною.


Стисла анотація досвіду
Формування навички правопису словникових слів за допомогою етимологічного аналізу здійснюється у декілька етапів. На підготовчому етапі відбувається ознайомлення дітей зі словниковим словом, з'ясовується та уточнюється його лексичне значення. Діти вчаться  орфографічно та орфоепічно його промовляти, формується вміння свідомо знаходити орфограму. Учитель знайомить з етимологічною довідкою до словникового слова. Тобто, учні отримують перше уявлення про досліджуване слово.   
На орієнтувальному етапі визначаються об'єкт навчальної дії (словникове слово) та її мета (правильність та усвідомленість його написання). Працюючи над певним словом, діти шукають орфографічну підказку в його етимології. Після цього словникове слово записують.
На закріплювальному етапі відпрацьовується написання слова за допомогою різних вправ, спрямованих на практичне застосування  знань та вмінь. Зверення до етимологічної довідки необхідно здійснювати щоразу, коли порушується правопис.   
На етапі контролю та самоконтролю виконуються роботи творчого характеру. Розвиток орфографічних навичок на основі етимологічного аналізу повинен здійснюватись у тісному зв’язку з розвитком мовлення. Для стимулювання творчого мислення під час роботи над походженням слова доречно використовувати складання творів-мініатюр різної тематики. У таких творчих роботах учні висловлюють власні версії виникнення того чи іншого слова, які не завжди відповідатимуть дійсності. Проте така діяльність сприяє розвитку мислення учнів, їхніх пошукових здібностей.
Зацікавити дітей етимологічними розвідками вчитель може за допомогою мікробесід про історії слів у вигляді «етимологічних хвилинок» або використовувати різноманітні вправи, розраховані на пояснення походження слів.(Додадок 1).
Такі прийоми роботи сприяють розвиткові в учнів бажання дізнатися про походження значної кількості слів, дають змогу зменшити обсяг запам‘ятовування правопису словникових слів, збагачують активний словник молодших школярів, розвивають мовленнєве чуття.


Результативність впровадження досвіду:
-    прищеплення інтересу до вивчення рідної мови;
-    збагачення словникового запасу учнів;
-    стимулювання сприйняття та розуміння інших культур;
-    формування навичок працювати зі словниками, довідковою літературою;
-    стимулювання дітей до творчої діяльності. 


Репрезентація досвіду
Досвід представлено на засіданні методичної ради ЗОШ № 86 м. Запоріжжя (листопад 2015 р.), на засіданні методичного об’єднання вчителів початкових класів  ЗОШ № 86 (жовтень 2013 р.). 

Посилання на матеріали: http://school86.at.ua/index/bilichenko_n_m/0-166

Категорія: Початкова освіта | Додав: LeninRMO (03.01.2016)
Переглядів: 1530 | Коментарі: 9 | Рейтинг: 1.0/55
Всього коментарів: 9
8 Olli  
до цьго моменту завжди вважала, що "прищеплювати", краще сказати "робити щеплення",  можна тільки в медицині та ще на садовому майданчику. Виявляється, можна "прищеплювати" інтерес. Цікаво.

9 Юлианна  
ПРИЩЕПЛЮВАТИ -3. перен. Виховувати в кого-небудь певні навички, почуття, риси характеру і т. ін. Навчивши дітей пристрасно любити нашу рідну природу, бачити й розуміти прекрасне, ми тим самим прищеплюємо юному поколінню любов до Батьківщини (Олесь Донченко, VI, 1967, 587),Ще хто готовий поговір пустити, неначе ти вступив до тої секти, що млявість прищепляє та байдужість (Леся Українка, II, 1951, 358)(Академічний тлумачний словник (1970—1980) Збагачуйте свій словниковий запас!

7 rudenkolv60  
Цікаво, творчо, неординарно, пізнавально, актуально. Тільки перемоги!

6 svidy2pac7384  
Цікава методика, що сприяє розвитку пізнавальних інтересів та розширенню кругозору молодших школярів.

5 Юлианна  
Чудова робота!!

4 amicaveris  
Етимологічний аналіз - дієвий спосіб захопити учнів вивченням мови, показати їм, що  слова  живуть, що в них - ціла історія!

3 schegdagalina  
Досвід може зацікавити всіх, хто бажає досконало вивчити українську мову. Бажаю Вам успіхів та творчої наснаги!

2 valentinka97  
Цікава методика, що вчить любити рідну мову. Так тримати, успіхів!

1 Svetlana5654  
Дуже пізнавальна робота! Навіть цікаво для батьків і вчителів дізнаватися походження слів. Успіхів та перемоги!!!

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024