Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [95]
Дошкільна освіта [66]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 30.04.2024, 06:03

Головна » Статті » 2015 КО: початкова та дошкільна » Дошкільна освіта

Використання спадщини В.О.Сухомлинського в морально-етичному вихованні дітей старшого дошкільного віку

Використання спадщини В.О.Сухомлинського в морально-етичному вихованні дітей старшого дошкільного віку

Шельбухова Ольга Вікторівна,

вихователь, «Спеціаліст першої категорії»

Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 227 «Весняночка» Запорізької міської Ради Запорізької області;

Завідувач: Будзинська Ольга Леонідівна;

69083, м. Запоріжжя, вул. Музична 2а,       

 тел. +38 (0612) 96-25-20,

e-mail: zdnz227@gmail.com

Провідна педагогічна ідея проекту: використання спадщини В.О.Сухомлинського в поєднанні з його методикою виховання культури почуттів, а саме створення емоційних ситуацій, де малюк має відчути не лише радощі споживання, а й пізнати задоволення від творення добра іншим. За добро треба платити добром. Це шлях від свого серця до сердець дітей, їхніх батьків, до кращого майбутнього.

Обґрунтування актуальності та перспективності проекту:  Сьогодні, як ніколи, гостро постають проблеми пошуку взаєморозуміння, виховання толерантності, утвердження добра і не насильства в суспільстві. Навколо страждають і гинуть люди, щодня палко обговорюються прояви жорстокості, ведуться агресивні дискусії. Сучасним українським дошкільнятам випало стати свідками вибуху нетерпимості, насильства, побачити «обличчя» зла, з яким доти вони стикалися лише в казках. Тому насамперед маємо сформувати у дітей розуміння цих понять. Дорослі мають бути прикладом для дітей, творити добро і спрямовувати дітей на такі прояви доброти, як чемність, співчуття, милосердя, поступливість, добродійність. Лише так, плекаючи заміну, можемо бути впевненими у мирному й світлому майбутньому нашої країни і наших же дітей та онуків.

Науково-теоретична база проекту: Народні традиції духовного виховання в нашій країні сягають у глибоку давнину. Українська родина споконвіку виховувала в дитині прагнення до добра, милосердя, любові. Відомо: дитина не народжується моральною чи аморальною, вона поступово стає такою, залежно від того, в якому середовищі, в яких умовах живе, яке дістає виховання. Теоретичне дослідження проблеми виховання духовності в дітей дошкільного віку істотно взаємопов’язане з дослідженнями, присвяченими етичному розвитку особистості дитини (Л.І.Божович, Т.О.Маркова, В.Г.Нечаєва та ін.), а також вивченню взаємостосунків дітей дошкільного віку (Л.В.Артемова, В.С.Мухіна та ін.). Сьогодні проблема формування духовної культури досліджується філософами і психологами (З.С.Гончаров, М.С.Качан, В.Д.Бабаков, Ж.В.Юзвак та ін. ) У багатьох сучасних дослідженнях наголошується на важливості розвитку моральної самооцінки, переходу зовнішніх моральних норм та оцінок у внутрішній план як регулятора поведінки і реалізації їх у взаємодіі особистості з оточенням. Напрацювання сучасних українських науковців (Л.Артемова, Н.Горопаха, С.Заболоцька, О.Мельничук, В. Павленчик, Т.Поніманська, Т.Фасолько та ін.) доводять: ефективність формування моральної поведінки дітей залежить від змісту та способів організації їхньої діяльності, а також від побудови взаємин з ровесниками й дорослими. Вчені підкреслюють роль виховного впливу як визначального чинника оволодіння дитиною нормами та правилами поведінки. У дошкільній педагогіці проблеми формування духовної культури дошкільників розкрито в роботах А.М.Богуш, К.Л.Крутій, Н.Є. Химич та інші. Проте виховання духовної сфери дитини  й досі ще не стало центральною ланкою освітнього процесу: не визначено педагогічні умови, засоби, методи, не уточнено сутнісний зміст процесу формування моральної культури дошкільника. Як на мою думку, то глибинну суть формування моральних зачатків можна знайти, звернувшись до педагогічної спадщини Василя Олександровича Сухомлинського. Сучасна актуалізація її пояснюється об’єктивним зростанням інтерес у суспільства до етичних проблем та необхідністю нового обґрунтування моральних цінностей та ідеалів людини третього тисячоріччя.

Стисла анотація проекту: Під час занять та повсякденної діяльності з дошкільниками необхідно впроваджувати літературну спадщину В.О.Сухомлинського як провідний засіб виховання основних моральних якостей. Даний проект є першою частиною досвіду, який знаходиться в стадії систематизації для подальшого затвердження. Одночасно з впровадженням даної інноваційної технології створюються умови та певні ситуації, добираються такі види діяльності, в яких розкриваються та відгукуються душі дітей, формується дбайливе ставлення до природи. Протягом впровадження проекту діти починають засвоювати основні морально-етичні принципи, які В.Сухомлинський сформулював у таких правилах:

- «Ти живеш серед людей. Твої бажання, твої вчинки – це радість або сльози твоїх близьких. Роби так, щоб людям, які тебе оточують тебе, було добре.»;

- «Ти користуєшся благами створеними іншими людьми. Будь вдячним, плати за це добром.»;

- «Усі блага і радощі життя створюються працею і тільки працею. Праця – коріння моральності.»;

- «Проявляй терпимість до зла. Допомагай слабким та беззахисним, будь чутливим до чужого горя».

До того ж, згідно психолого-педагогічної характеристики дітей старшого віку, саме в шестирічному віці у дітей розуміння моральності стає усвідомленим. У процесі морального виховання почуття дітей стають стійкішими і починають відігравати роль мотивів поведінки.

Результативність впровадження проекту: Проведено порівняльний моніторинг рівня оволодіння дітьми соціальною компетенцією. Згідно даних таблиці «Стан сформованості соціальної компетенції у старших дошкільників» (за вимогами освітньої програми «Дитина в дошкільні роки» і Базового компоненту)  рівень оволодіння соціальною компетенцією після впровадження проекту зріс з 43% до 90% (сумарні показники, Додаток № 9 до Проекту). Діти стали менш агресивними, все частіше у мові використовують ввічливі слова та демонструють ввічливу поведінку, у все більшої кількості дітей проявляється уміння домовлятися між собою під час трудової, ігрової діяльності; підвищилась організованість під час підготовки до різних видів діяльності; зменшилась кількість конфліктів; зросла кількість дітей, які бачать емоційний стан однолітків і приходять на допомогу та підтримують у разі потреби; все більше дітей дотримуються моральних норм постійно та без зовнішнього контролю (це тепер стало їх власною потребою, особливо в умовах вільного морального вибору, коли виникає спокуса порушити норми). При цьому діти спираються на знайомі їм твори В.О.Сухомлинського і наводять приклади з них.

Репрезентація проекту: на базі ДНЗ № 227, семінари, під час проведення відкритих показів занять для педагогічних працівників закладу, на майстер-класах для вихователів ДНЗ та батьків різних вікових груп, на засіданні атестаційної комісії І рівня ЗНВК №88 у 2014-2015 навчальному році.

Посилання на матеріали: https://drive.google.com/folderview?id=0BwRCQlj2DNBIS1g5bWpXOE9OV1U&usp=sharing

Категорія: Дошкільна освіта | Додав: kommun (24.01.2016)
Переглядів: 3067 | Коментарі: 4 | Теги: інтегроване заняття з пріоритетом х, літературна спадщина В.О.Сухомлинсь, інноваційна технологія «Спадщина Су | Рейтинг: 1.0/417
Всього коментарів: 4
4 nicedubovickaya  
Якщо б усі педагоги працювали так натхненно як Ви, можна було б впевнено казати:"На нас чекає безхмарне майбутнє. Ми можемо спати спокійно" Дякуємо Вам за безцінний досвід як життєвий, так і професійний! biggrin

3 serzsimh  
классная

2 okszp  
Величезна подяка за Вашу натхненну працю! 
Щастя - зростати з таким педагогом! biggrin

1 n3kr  
Чудова робота! Дякую.

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024