Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [95]
Дошкільна освіта [66]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 26.04.2024, 13:13

Головна » Статті » 2015 КО: початкова та дошкільна » Дошкільна освіта

Використання мнемотехніки в розвитку пам’яті дітей дошкільного віку

Використання мнемотехніки в розвитку пам’яті дітей дошкільного віку

Ільїна Людмила Сергіївна,

Спеціаліст I категорії, пед. звання  «Вихователь-методист»
Дошкільний навчальний заклад  № 160  «Журавлик» 

Запорізької міської ради Запорізької області
69065, м. Запоріжжя, вул. Дудикіна,  18а  
т: (061) 224-77-56
email: dnz160@ i.ua

 


Провідна педагогічна ідея досвіду розвивати пам’ять  дітей дошкільного віку використовуючи мнемотехніку.  В дошкільників пам'ять носить  мимовільний характер, тому для покращення пам’яті потрібно виховувати у дітей прийоми запам’ятовування та пригадування. Саме цьому і сприяє мнемотехніка. Головне в моїй роботі – це не просто використання штучних прийомів мнемотехніки, які мають лише допоміжне значення, а встановлення логічно осмислених зв’язків, які встановлюються як в середині того, що запам’ятовується (між його окремими частинами), так і між чимось уже добре знайомим.


Актуальність досвіду: проблема розвитку пам’яті дітей дошкільного віку являється одним із основних направлень моєї роботи. На протязі 5 років я проводжу дослідницьку роботу по темі: «Використання мнемотехніки в розвитку пам’яті дітей дошкільного віку».
Працюючи вихователем, я проводила діагностику інтелектуальної готовності старших дошкільників до навчання в школі, де визначила низький рівень зорової та слухової пам’яті. Цей факт мене зацікавив «Чому я та мої колеги проводимо велику роботу з дітьми на заняттях та в повсякденному житті, стараємось дати дітям багато цікавої інформації, а результати далекі від очікуваних?». С одного боку я проводжу систематичну роботу з дітьми, використовую новинки методичної літератури, нові програми, технології, а з другого боку – результати не радують. 
Аналіз інтелектуальної готовності дітей до школи, за останні роки показав, що однією з найважливіших складових даної проблеми являється нездатність дітей запам’ятовувати.

Теоретична база досвіду
Проблема розвитку пам’яті в останній час стала дуже популярною серед досліджень педагогів та психологів. В вітчизняній психології проблемою розвитку пам’яті займались: П. І. Зінченко, Т. В. Болипева, Л. М. Житникова, З. М. Істоміна, Л. В. Черемошкіна. Проаналізувавши труди даних психологів, я зрозуміла, як важливо навчити дітей володіти процесом запам’ятовування. Одним із перших експериментальних досліджень було дослідження П. І. Зінченко. Основний «секрет» мнемотехніки дуже простий і добре відомий. Коли людина в своїй уяві поєднує декілька зорових образів, мозок зафіксовує цей взаємозв’язок.  І в подальшому при згадуванні по одному із образів цієї асоціації мозок відтворює всі раніш поєднані образи. 
Великий вклад в розвиток пам’яті дошкільників через використання мнемотехніки внесла Т. В. Болипева. Опираючись на її методику та впроваджуючи досвід Бесклейкої Р. Н. я визначила мету і завдання своєї роботи.


Мета: розвиток різних видів пам’яті у дітей дошкільного віку
Завдання: навчити дітей керувати своєю пам’яттю, збільшувати її об’єм, використовуючи прийоми мнемотехніки.
Наступним етапом моєї роботи було проведення діагностики для визначення рівня природної пам’яті дітей моєї групи. Результати даної діагностики показали, що основна маса дітей мають середній та низький рівень розвитку природної пам’яті. 
Проаналізувавши виявлені результати, я склала перспективний план роботи по вдосконаленню процесу запам’ятовування у дітей дошкільного віку через використання мнемотехніки, конспекти занять з елементами мнемотехніки та схем-моделей, мнемо доріжки, мнемотаблиці.


Результативність впровадження досвіду
Повторне проведення діагностики показало, що діти вже оволоділи деякими прийомами мнемотехніки і можуть ними користуватися, про що свідчить значне підвищення утримуваних в пам’яті слів. 
У дітей з’явилось бажання переказувати тексти, казки, придумувати цікаві історії, як на занятті так і в повсякденному житті, а також збагатились знання про навколишній світ та розширився активний і пасивний словниковий запас. Також у дітей появився інтерес до заучування віршів та малих фольклорних форм. Діти стали більш відкритими та впевненими в собі.


Репрезентація досвіду

Проблема з використання мнемотехніки в розвитку пам’яті дітей дошкільного віку викликає зацікавленість у вихователів ДНЗ, практичних психологів, керівників гуртків. В цьому я переконалась під час проведення відкритих занять з використанням елементів мнемотехніки.

Посилання на матеріали:  https://vk.com/doc344841921_437209962

Категорія: Дошкільна освіта | Додав: LeninRMO (07.01.2016)
Переглядів: 2495 | Рейтинг: 1.0/74
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024