Використання мнемотехніки для запам’ятовування та відтворення текстів у дітей старшого дошкільного віку
Колокол Ольга Анатоліївна
вчитель-логопед, спеціаліст I категорії.
Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу №162 «Ведмедик» Запорізької міської ради Запорізької області.
Завідувач: Велькая Світлана Михайлівна
Адреса: 69000, м. Запоріжжя, вул. Б. Центральний 17а,
тел.:(061)279- 68-29, 279-63-36
Еmail: dnz162vedmeduk@gmail.com
Провідна педагогічна ідея досвіду: є припущення, що використання системи занять мнемотехнікою допоможе сформувати зв'язну мову, розвинути психічні процеси, розширити уявлення дітей про навколишній світ, що в подальшому призведе до розвитку пізнавальної активності і комунікативних навичок. Основною ідеєю досвіду роботи є розвиток комунікативно - мовленнєвої компетентності дітей старшого дошкільного віку з використанням мнемотехніки. У дошкільнят пам'ять носить мимовільний характер, тому для поліпшення пам'яті необхідно вчити дітей прийомам запам'ятовування і пригадування. Цьому і сприяє мнемотехніка.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
У новій редакції Базового компонента дошкільної освіти мовленнєвий розвиток виділено в самостійний напрямок. Освітня лінія «Мовлення дитини» є однією з основних і передбачає засвоєння дитиною культури мовлення і спілкування, елементарних правил користування промовою в різних життєвих ситуаціях. «Базовий компонент» вимагає від дитини певного рівня мовленнєвої освіченості, тобто компетентності, передбачає навчання дітей різним видам мовленнєвої компетенції вже з раннього віку з тим, щоб до кінця дошкільного віку дитина засвоїла відповідні знання, вміння та навички, необхідні йому для спілкування.
Спілкуючись з дітьми, спостерігаючи за ними і проаналізувавши результати діагностики з розвитку мовлення, я зробила висновок, що більшість дітей, що йдуть у школу, відчувають значні труднощі і не володіють навичками зв'язного мовлення в достатньому для цього віку обсязі. Особливо ці труднощі я спостерігаю у дітей старшого дошкільного віку, що мають загальне недорозвинення мови. Тому на заняттях з розвитку зв’язного мовлення, я використовую методи моделювання: використання схем-моделей і мнемотаблиць для формування зв'язного мовлення у дітей з ЗНМ. Зв'язна мова являє собою найбільш складну форму мовленнєвої діяльності. Вона носить характер послідовного, систематичного і розгорнутого викладу.
Однією з таких методик є - мнемотехніка, ефективний корекційний засіб при навчанні зв'язному мовленню дошкільників. І тому на своїх заняттях я вирішила використовувати цю методику.
Мнемотехніка - це система методів і прийомів, що забезпечують ефективне запам'ятовування, збереження і відтворення інформації. Мнемотаблиці - це схема, в яку закладена необхідна інформація і ґрунтується на педагогічному принципі від простого до складного. Дані схеми служать своєрідним зоровим планом для створення монологів, допомагають дітям вибудовувати: будову розповіді, послідовність розповіді, лексико-граматичну наповнюваність розповіді. Використання мнемотехніки для дошкільнят сьогодні стає все більш актуальним.
Науково – теоретична база досвіду:
Особливе місце в роботі з дітьми займає дидактичний матеріал у формі мнемотаблиць і схем - моделей, що помітно полегшує дітям оволодіти зв'язним мовленням; крім того, наявність зорового плану-схеми робить розповіді чіткими, зв'язними і послідовними.
Мета спільної роботи всієї логопедичної служби нашого дитячого саду - обґрунтування доцільності та ефективності практичного застосування методу наочного моделювання в процесі корекційно-розвивального навчання дітей дошкільного віку із загальним недорозвиненням мови.
Стисла анотація досвіду:
Досвід складається з теоретичної частини (інформація відповідно до теми, список використаних джерел) та практичної (методичні рекомендації щодо тематичного перспективного - календарного планування з розвитку зв'язного мовлення з використанням прийомів мнемотехніки, мнемотаблиці з різних лексичних тем для заучування віршів, переказів, складання розповідей та інше, дидактичні ігри та ігри - презентації з використанням мнемотехніки, конспекти занять, консультації для вихователів). Ознайомлення з досвідом роботи відбувалося у вигляді презентації та проведенні майстер – класів для вихователів.
Результативність впровадження досвіду:
Дана робота надала ефективність мовленнєвого розвитку у дошкільників засобами навчання дітей розповіданню за допомогою мнемотехніки на кожному віковому етапі у дітей формуються:
- вміння граматично правильно, докладно і послідовно викладати свої думки;
- вміння переказувати невеликі твори;
- вдосконалення діалогічної мови вміння активно брати участь у бесіді, зрозуміло для слухачів відповідати на питання і задавати їх;
- вміння описувати предмет, картину;
- вміння драматизувати невеликі казки; виховувати бажання говорити як дорослий.
Репрезентація досвіду:
У березні 2015 року приймав участь в обласному конкурсі «Методист року – 2015». Ознайомлення педагогів району з даною системою роботи відбувалося під час засідань районного методичного об’єднання з питань мовленнєвого розвитку дошкільників.
Посилання на матеріал http://rmpordzh.jimdo.com, закладка «Авторські матеріали освітян навчальних закладів району»
|