Використання методу «Сендплей» для мовленнєвого та пізнавального розвитку дошкільників
Терещенко Олена Василівна
вихователь, спеціаліст вищої категорії
Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу №162 «Ведмедик» Запорізької міської ради Запорізької області.
Завідувач: Велькая Світлана Михайлівна
Адреса: 69000, м. Запоріжжя, вул. Б. Центральний 17а,
тел.:(061)279-68-29, 279-63-36
e-mail: dnz162vedmeduk@gmail.com
Провідна педагогічна ідея досвіду: використовуючи гри з піском і водою, позитивно впливати на емоційне самопочуття дітей, знизити рівень нервового напруження, стабілізувати внутрішній стан, сприяти виникненню позитивних емоцій.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Одним з новітніх і перспективних методів у роботі вихователя є використання пісочної терапії в роботі з дошкільнятами. Удосконалення системи освіти –не тільки завдання педагогів-практиків, а й актуальна проблема фундаментальної педагогічної науки, динамічно мінливої в умовах сучасного життя. Педагогами ДНЗ ведуться пошуки на перетворення освітнього процесу в дитячому садку в живе, зацікавлене спілкування дитини з дорослими і однолітками в різних видах дитячої діяльності, серед яких панує гра. Сучасні умови дали поштовх до пошуку інноваційних «не розкритих», цікавих і розвиваючих методів і технологій у роботі з дітьми дошкільного віку, що забезпечують комфортне перебування в умовах ДНЗ та зберігають психічне здоров'я кожної дитини. Пісок – це унікальний матеріал, а заняття з ним – захоплюючий процес, який спонукає до творчості, розслабляє і надихає. У роботі з піском дитина вчиться супроводжувати свої рухи мовою. Так недостатність розробленої проблеми, практична необхідність у методичному коригуванні даного питання і визначили вибір теми самоосвіти і її актуальність.
Науково-теоретична база досвіду: метод "пісочна терапія" набуває все більшого поширення в роботі педагогів, психологів. Дана технологія може використовуватися також логопедом і соціальним педагогом. Це незвичайна техніка, завдяки якій дитина будує власний світ у мініатюрі з піску і невеликих фігурок. Будуючи картини з піску, придумуючи різні історії, ми в найбільш органічній для дитини формі передаємо їй наші знання і життєвий досвід, розповідаємо про події та закони навколишнього світу.
Початком використання піску в психологічній практиці прийнято вважати кінець 1920-х років. Гра і творчий потенціал як частина терапевтичного процесу вже використовувались, особливо в роботі з дітьми. Мелані Кляйн, Ганна Фрейд, Ерік Еріксон, Шарлотта Бюлер і багато інших були прибічниками використання іграшок та мініатюр.
На початку 1980-х років Жізела де Доменіко провела феноменологічне дослідження дітей дошкільного віку (інтелектуальна норма), використовуючи різноманітні форми і розмір підносів з піском.
Великий внесок у розвиток «пісочної терапії» внесли педагоги - Санкт - Петербурзького Інституту спеціальної педагогіки і психології, які є авторами ряду книг з даної теми - Грабенко Т. М., Зінкевич-Євстигнєєва Т. Д. «Чудеса на піску». «Пісочна ігротерапія», Зінкевич-Євстигнєєва Т.Д., Грабенко Т.М. «Ігри в казкотерапії», Зінкевич-Євстигнєєва Т.Д., Нісневіч Л.А. «Як допомогти" особливій "дитині», Грабенко Т. М., Зінкевич-Євстигнєєва Т. Д. «Чудеса на піску: Практикум з пісочної терапії».
Стисла анотація досвіду:
Досвід складається з двох частин: теоретичної частини (інформація відповідно до теми, консультації для педагогів, список використаних джерел),та практичної, яка включає в себе наступне:
- Перспективне планування занять з дітьми 4-6 років життя.
- Конспекти занять.
- Дидактичні ігри та вправи.
- Методичні рекомендації для вихователів щодо використання методу «Сендплей» в роботі з дітьми.
Результативність впровадження досвіду:
У результаті використання піску на заняттях підвищилася працездатність і активність вихованців. Діти надовго запам’ятали матеріал, програний в подібних іграх.
Перенесення традиційних педагогічних занять в пісочницю дає більший виховний і освітній ефект, ніж стандартні форми навчання.
Використання пісочної терапії сприяло розвитку творчих здібностей вихованців, дозволило створити умови для накопичення запасу мовних вражень, допомогло успішно вирішувати завдання програми дошкільної освіти та, в кінцевому рахунку, попередити появу серйозних проблем в школі.
Репрезентація досвіду відбувалась на рівні дошкільного навчального закладу.
Посилання на матеріал http://rmpordzh.jimdo.com, закладка «Авторські матеріали освітян навчальних закладів району»
|